Unconfigured Ad

Collapse

Rudder to elevator mix

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fireblade1000
    • Sep 2005
    • 43

Rudder to elevator mix

Tenkte jeg skulle prøve og justere knifeedge egenskapene på Extra`n.
    Vet åssen jeg justerer det på radioen, men spm er:
    Trenger jeg og ha en bryter på denne funksjonen, eller kan den være aktiv hele tiden??
    Tenkte bare jeg skulle høre hvordan dere andre bruker det, så jeg sparer litt tid på og prøve og feile.
    Mvh Arild
    Hangar9 33% Extra ZDZ80
    Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
    ESM Katana 2m Roto 35vi
    Funtana S40 OS70Surpass
    Fliton Edge540 Saito 100fa
    Pc9 Roulette SC61
    Calmato sport magnum 46
    Mini Funtana børsteløs
    Proxima seilfly fra Griffin
    Aerofly sim
    Futaba 9C Super
    http://www.arildtagestad.com/
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Om modellen kobler mellom sideror og høyderor hele tiden? Ja, da har man også miks mellom høyderor og sideror hele tiden. Det er ikke alltid at koblingen er linær så det kan være en fordel å lage en ikke-linær miks.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Fireblade1000
      • Sep 2005
      • 43

Det er på fullt utslag på sideror jeg trenger denne miksen i knifeedge.
      Setter vel miksen i null rundt senter på sideror, slik at den slår inn bare på fullt utslag.
      I andre øvelser jeg flyr så bruker jeg ikke fullt sideror, så det var derfor jeg tenkte at miksen kanskje kunne være aktiv hele tiden.
      Det er jo veldig lite høyderor som skal mikses til sideror da, for modellen flyr jo nesten rett frem i KE.
      Så det har kanskje ikke noe og si om miksen er aktiv under hovring.
      Blir vel og prøve og programmere litt og se åssen det flyr. Kan jo legge miksen på en bryter til og begynne med, er jo bare og deaktivere den senere.

Er nytt for meg dette her, har vel som mange andre vært fornøyd med at modellen er i trim når den flyr rett fram.
      Men det er jo så utrolig mye og lære om trimming av modeller, så det er langt frem for et perfekt trimmet fly.
      Jobber med saken...
      Hangar9 33% Extra ZDZ80
      Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
      ESM Katana 2m Roto 35vi
      Funtana S40 OS70Surpass
      Fliton Edge540 Saito 100fa
      Pc9 Roulette SC61
      Calmato sport magnum 46
      Mini Funtana børsteløs
      Proxima seilfly fra Griffin
      Aerofly sim
      Futaba 9C Super
      http://www.arildtagestad.com/

Comment

• RGJ
        • Jul 2004
        • 922

trimming

heisan.
        slik jeg pleier og gjøre det...
        begynner selfølgelig med ror utslag.. så kommer tyngdepunktet jeg liker her og ha det slik at jeg ikke må bruke for mye nedror på rygg og slik at den ikke blir for følsom på nedroret ..dette hjelper til at en treffer riktig nedror input når en flater ut etter et utvendig firkant hjørne.
        så kommer motor trekk prøv deg frem i både mot og med vind trekk rett opp foran deg se både fra siden og med vingens overside mot og fra deg ...gjør dette mange ganger før du setter igang med og forandre, husk at propellen skal forbli der den er ,dvs det er bakenden av motoren som skal flyttes.
        så går en igang med K.edge trimmingen...fly begge sider se at den skjærer like mye hver vei om ikke sjekk omhøyderors klaffene står likt , det er nemlig mest den som peker ned som styrer den andre ligger i "skyggen" av skroget ,en kan også ta de ut av "lik" posisjon for og oppnå dette.
        det er viktig at du er fornøyd med T.punkt føre du gjør for mye med k.edge trim ....det er jo høyderor som styrer, og forandrer du t.p. må du trimme om høyderor.
        så kan du starte den elektroniske mixingen ..bruk en kurve mix mener 9c har det(?) prøv deg frem men erfaringsmessig vil du kjenne endel til ca 5-10% ved maks utslag(sideror), du kan også gjenre bruke sideror til balanseror om den roller på sideroret.
        en annen mix jeg også bruker er trottel til høydror ca 5% ned ved tomgang ..da modellen vil trekke mot cockpit ved vertikalt stup på tomgang, det er vingens innfallsvinkel som gjør dette.
        DEtte er slik jeg i grove trekk trimmer en F3A modell men det tar som regel mange turer og etter kanskje 50 turer etter en mener en er ferdig ...er det noe småplukk som må justeres igjen....tyngdepunkt..rorutslag etc...
        alle disse mixerne står på hele tiden hos meg
        Lykke til
        Last edited by RGJ; 25-10-07, 14:50.
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Hvis du eksperimenterer litt, så vil du ofte se at hvis modellen drar mot eller fra hjulene i KE, så vil den også gjøre det når du gir sideror i planflukt. Derfor har jeg erfart at det som regel er best å ha denne miksen inne hele tiden.
          Det jeg imidlertid pleier å gjøre, er å ha den på en bryter mens jeg prøver ut, og justerer meg frem, sånn at jeg har mulighet til å koble den ut hvis det skulle bli for ille.

Comment

Working...