Unconfigured Ad

Collapse

Få se på stikka di

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Få se på stikka di

Hei, siden jeg er helt ny, vil jeg helst ikke legge meg til noen uvaner, og lurer på:
    hvordan holder dere stikkene? Ser at proffene holder med tommel og pekefinger, for meg er det mest naturlig å bruke kun tommel.

Regner ikke med at noen av disse måtene er feil, men hva er best? Hvorfor holder proffene slik?

Ps. noen som vet om det går an å slå av tastepipingen på en Dx7?
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Hei. Eg bruker kun tommel på stikkene når eg flyr. Dei fleste eg kjenne bruker tommel og pekefinger.
    Dette er vel meir eller mindre smak og behag.

Ha ein god dag.
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

Jeg bruker bare tommelen. Synes dette er best jeg klarer å reagere fortere og bevege stikkene fortere til endepunktene. Dette er en smakssak, og ingen av dele er verken rett eller gal. Bruk den måten som passer deg best, og kjennes best ut

Det er som regel ingen måte å slå av pipingen på radioene, og vil tro at det ikke er noe du kan gjøre i menyene ihvertfall.
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

Anbefalt teknikk er nok tommel og pekefinger. De andre fingrene skal ligge slik at du har tilgang på de bryterne. Mulig at det er litt forskjellig oppfatning i dersom man flyr heli kontra fly.
        - Erik -

------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• tema95
          • Aug 2002
          • 977

Litt på kanten?

Noe a la denne joystikken?
          Funker sikkert bra til flysimulator dersom du er kvinne eller har legning for sånt.

Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

Comment

• highspeed
            • Nov 2005
            • 227

Om å fly "Smooth"

Jeg driver litt som instruktør for nybegynnere i klubben vår.
            Normalt anbefaler jeg elevene å finne det grepet de liker best.

Men jeg har bemerket at en del har en tendens til å ha alt for brå stikke bevegelser når de bare bruker tottene. Og de har ofte vanskelig for å legge fra seg den vanen.
            Hvis man da tvinger dem til å bruke både tommel og pekefinger så forsvinner denne uvanen fort. Også selvom de går tilbake til å bli "totte" piloter igjen.

Så i opplæring er det i alle fall en metode.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• ErlendM
              • Jun 2006
              • 631

Originally posted by highspeed
              Men jeg har bemerket at en del har en tendens til å ha alt for brå stikke bevegelser når de bare bruker tottene. Og de har ofte vanskelig for å legge fra seg den vanen.
              Samme ser jeg på de jeg underviser. De har også en tendens til å slippe opp tommelen på stikka når de er "ferdige" med en sving. Dermed spretter stikka tilbake til nøytral med et "pjoing" og flyet oppfører seg deretter. Jeg tror nok at ved å tvinge dem til et annet grep så forsvinner denne uvanen også.
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Originally posted by ErlendM
                De har også en tendens til å slippe opp tommelen på stikka når de er "ferdige" med en sving. Dermed spretter stikka tilbake til nøytral med et "pjoing" og flyet oppfører seg deretter. Jeg tror nok at ved å tvinge dem til et annet grep så forsvinner denne uvanen også.
                Dette er helt i tråd med mine observasjoner. På de jeg har coachet har jeg bemerket dette også. De har prøvd å unngå det, men de har ikke klart å la være før det har tatt pekefinger+tommelgrep.

Men. Når det er sagt så er det hva du selv finner mest behagelig som også funker best for deg. Personlig flyr jeg med peke+tommel når jeg flyr fuelfly, men har en tendens til å fly tommelflyging når jeg flyr seilfly på hang. Klarer ikke å bytte om nå. Om jeg prøver blir det ikke mye pen flyging av det
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Tommelen er vel den fingeren med minst finmotorikk om jeg ikke husker feil?
                  Er lettere å gjør små kontrollerte bevegelser med to fingre, så jeg bruker konsekvent det.
                  Har sett at folk som sender mye SMS osv. har en tendens til å kun bruke tomlene, uten at det er noe galt med det.

Comment

• mainne

#10 Unapproved
                    Originally posted by tema95
                    Funker sikkert bra til flysimulator dersom du er kvinne eller har legning for sånt.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=495907
                    Nå var du stygg Terje

Alf Magne

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6935

Originally posted by mainne
                      Nå var du stygg Terje

Alf Magne
                      Sier dette noe om avsenderen?

Har opplevd et par elever nylig som også driver og knipser eller bare drar og slipper stikka. Snodig vane... Tommel og pekefinger er min favoritt, bruker jeg bare tommel er det verre å kjenne hvor nøytralen er.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Bruker tommel og pekefinger. Begynte med bare tommel for mange år siden, så gikk jeg over til to fingre da jeg kjøpte en brukt radio med lange stikker, og siden har jeg flydd sånn.

Jeg har også opplevd en fersking som brukte "dra og slippe"-teknikken som joo nevner på simulator hjemme hos meg. Skjønte ikke hva han drev med når det hele tiden kom sprettelyder fra radioen i det stikkene spratt tilbake til null.

Comment

• mainne

#13 Unapproved
                          Originally posted by joo
                          Sier dette noe om avsenderen?

Har opplevd et par elever nylig som også driver og knipser eller bare drar og slipper stikka. Snodig vane... Tommel og pekefinger er min favoritt, bruker jeg bare tommel er det verre å kjenne hvor nøytralen er.
                          Jeg siktet bare til bilde som var i linken, jeg skulle egentlig si nå var du en slem gutt Terje!

Jeg bruker tommel og pekefinger rundt begge stikkene, jeg føler meg mer bekvem med å holde rundt stikkene slik, men jeg har opplevd mange som bruker stikkene som rene gravemaskin joysticker ikke at der noe galt i det, men det ser litt komisk ut når det ser ut som piloten prøver å "slite" senderen ut av senderpulten.

Comment

• jj
                            • Nov 2002
                            • 1327

Lim fast en blyant til tommelen og prøv å skriv en setning. Prøv så med to fingre... Vi er opplært fra første tegning til å fortsette å bruke to fingre.
                            Det skal dog sies at man kan bli verdensmester med en tommel eller to og.. Men det vil nok være lettere å komme dit med to fingre
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

Comment

• jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

Originally posted by tema95

http://www.dinside.no/php/art.php?id=495907
                              Tror jeg vet om noen damebeilere som skal få den der. Om de håndterer den bra skal de få gå på date med meg... hoho (to fingre, ikke bare tommel)
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

Comment

Working...