Unconfigured Ad

Collapse

Programmering av Graupner MX24S

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Westereng
    • Jan 2008
    • 10

Programmering av Graupner MX24S

Har en flybåt, 2 motorer, denne har ( som originalen ) ikke vannror.
    Ønsker å programmere en flyfase på den måten at sideroret DEMPER v motor ved venstre sideror og tilsvarende DEMPER høyre motor ved høyre sideror. Dette for å styre på vannet.
    Egentlig ganske analogt til hvordan sideroret demper gyrosensibiliteten i et helikopter.
    Forslag mottas med takk.
    Morten
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by Westereng
    Har en flybåt, 2 motorer, denne har ( som originalen ) ikke vannror.
    Ønsker å programmere en flyfase på den måten at sideroret DEMPER v motor ved venstre sideror og tilsvarende DEMPER høyre motor ved høyre sideror. Dette for å styre på vannet.
    Egentlig ganske analogt til hvordan sideroret demper gyrosensibiliteten i et helikopter.
    Forslag mottas med takk.
    Morten

Du kan enkelt lage en mix på free mixers hvor du velger fra kanal "ru" som er rudder til den kanalen hvor motoren er tilkoblet. Her får du justert dempingen av motoren etter hvor mye utslag du gir på rudder. Hvis du ikke får mikset til begge throttle servoene uavhengig av hverandre så kan du lage en annen miks fra throttle og til f.eks kanal 8 og 9, i kanal 8 og 9 kobler du inn de servoene som skal styre motorene og går da tilbake til den første miksen jeg nevnte her og da må du nok lage 2 stk mikser fra rudder til hver sin throttle. Får du problemer kan jeg hjelpe deg pr. tlf om nødvendig.

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Westereng
      • Jan 2008
      • 10

Har forsøkt det og det fungerer til en viss grad, det eneste er at mikseren gir samme signalet til motoren(e) uavhengig av hva trottelutslaget er. Hvis en f eks har full gass og gir sideror, går servoen på den aktuelle motoren fra f eks 100 til 150% utslag, selvom limit egentlig er 100%. Tilsvarende ved tomgang. Utfordringen ligger derfor i å få radioen til å foreta en større dempning ved full gass og i prinsippet ingen dempning ved trottle i 0. Tror Multiplex har løst dette ved å sette opp en bryter med såkalt V - karakteristikk og som man f eks bruker til dempning av en gyro.

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Har forsøkt det og det fungerer til en viss grad, det eneste er at mikseren gir samme signalet til motoren(e) uavhengig av hva trottelutslaget er. Hvis en f eks har full gass og gir sideror, går servoen på den aktuelle motoren fra f eks 100 til 150% utslag, selvom limit egentlig er 100%. Tilsvarende ved tomgang. Utfordringen ligger derfor i å få radioen til å foreta en større dempning ved full gass og i prinsippet ingen dempning ved trottle i 0. Tror Multiplex har løst dette ved å sette opp en bryter med såkalt V - karakteristikk og som man f eks bruker til dempning av en gyro.

Jeg mener problemet ditt skal være løsbart om du justerer kurven på miksen din motsatt vei av "normalt". Dette kan du gjøre på samme sted som du aktiverte miksen. Hvordan vil du at det skal virke helt eksakt? Kan du beskrive akkurat hvordan du vil det skal virke så skal jeg nok finne svaret....

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Westereng
          • Jan 2008
          • 10

Skal prøve:
          Tar utgangspunkt i at jeg har laget en fase som f eks kan kalles TAXI eller noe sånt:
          Ønsker at det skal fungere på følgende måte:
          1. Hvis trottle er i 0 og en gir sideror skal ingen av motorene gå.
          2: Hvis trottle er full og en gir fullt venstre sideror skal venstre motor gå til O, mens høyre opprettholder full gass.
          3: Hvis trottle er halv, eller forsåvidt hvorsomhelst ellers og en gir fullt sideror, f eks til venstre, skal venstre motor gå til 0, mens den høyre beholder det aktuelle turtallet.
          Kanskje lettere om vi tar dette pr tlf evt?
          Nummeret mitt er 9009 2009, men er i ferd med å ta kvelden her. Hvis det passer kunne vi kanskje slå av en prat i morgen formiddag? Skal fly fra 9-1130, ( full size ) så da er jeg opptatt. Send meg evt nummeret ditt på sms og et tidspunkt, så slår jeg gjerne på tråden.

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Skal prøve:
            Tar utgangspunkt i at jeg har laget en fase som f eks kan kalles TAXI eller noe sånt:
            Ønsker at det skal fungere på følgende måte:
            1. Hvis trottle er i 0 og en gir sideror skal ingen av motorene gå.
            2: Hvis trottle er full og en gir fullt venstre sideror skal venstre motor gå til O, mens høyre opprettholder full gass.
            3: Hvis trottle er halv, eller forsåvidt hvorsomhelst ellers og en gir fullt sideror, f eks til venstre, skal venstre motor gå til 0, mens den høyre beholder det aktuelle turtallet.
            Kanskje lettere om vi tar dette pr tlf evt?
            Nummeret mitt er 9009 2009, men er i ferd med å ta kvelden her. Hvis det passer kunne vi kanskje slå av en prat i morgen formiddag? Skal fly fra 9-1130, ( full size ) så da er jeg opptatt. Send meg evt nummeret ditt på sms og et tidspunkt, så slår jeg gjerne på tråden.

Skal se hva jeg klarer å få til. 91651094, ring meg en gang etter du har vært å flydd så skal vi se på det.

Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• Westereng
              • Jan 2008
              • 10

Problemet løst !

Løsningen var å legge opp en fri mikser fra sideror til hver motor.
              Satt opp asymmetrisk dempning på 150% som er max, da dempes motoren fra +100 til -50%, dvs den går fortsatt ikke til 0 eller tomgang. Løsningen er å definere en mikser til med akkurat samme konfigurasjon, men men med 50% dempning. Da dempes motoren fra +100 til -100%.
              Forutsetning er at servoLIMIT for begge motorservoene settes til +/- 100%.
              Hurra.

Comment

Working...