Unconfigured Ad

Collapse

futaba gy401 i kulde?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 10t
    • Oct 2008
    • 65

futaba gy401 i kulde?

Hei
    Jeg har en twister storm 3d som jeg har montert en gy 401 på. Var ute å fløy i dag, var rundt 10-. Jeg tok først noen runder i norm mod. Satte det på bakken igjen, slo over i idle up. Plutselig slår det 180 grader rundt. Rører da stikka til halerotoren å heliet begynner å spinne rundt. Jeg må stoppe heliet. Greier ikke få det ut av spinn. Virker som gyroen ikke reagerer, å servoen står i en posisjon hele tiden. Går da inn,venter litt. Prøver det da i stua. Alt virker helt fint. Går ut igjen flyr noen runder i norm mod. Lander setter det i idle up. Alt virker ok. Flyr kanskje i ett minutt før den plutselig går i full spinn. Ingen forvarsell denne gang. Halen reagerer ikke i det heletatt. Så det deiser rett i bakken.
    Nå som jeg har sett på vraket virker det som gyroen er helt dø. Fungerer på stikkene men ingen utslag når jeg rører halen. Pluss att servoen står å rister hele tiden. Drar seg til en side, å der blir den. Så nå lurer jeg veldig på hva dette var/er. Var det rett å slett for kaldt. Eller går det ann att gyroene bare tar kvelden sånn uten videre????
  • perpyro
    • Aug 2008
    • 488

Uff hørtes kjedelig ut.
    Har har ikke flydd i 10- enda men vet om adre som har.
    Har selv bare flydd i 3- og da utenproblemer.

Det jeg lurer litt på er om du har gyroen på gyro switch eller f.mode switchen, om så er tilfelle tåler den ikke gain endringene som skjer når du flipper over til idle up.
    Når du går fra suetemperatur til 10- så begynner materialene i både kabler og annet å krympe, noe jeg ser for meg kan være skylden i prøblemet ditt.
    Mister du kontakten med gain kontakten på mottakeren blir alt rart.

Nå når du kobler til heliet, initsialiserer gyroen seg eller blinker bare lampa på den?
    At gyroen kryper er normal opptreden når heliet står stille i HH mode.
    Men om ikke halen reagerer når du dreier på det ja da er det vel noe galt her.
    Har kun en gang opplevd bøll med min 401 og det var i sommer hvor jeg plugget til, sjekket at gyroen hadde rødt lys og tok av med det resultat at heliet gjoirde et par raske piruetter og deiset i bakken.
    Sjekker etter dette alltid utslag på gyroen før jeg tar av.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

Comment

• perpyro
      • Aug 2008
      • 488

Kom plutselig på et viktig moment når det kommer til flyging i vinterkulda.
      Regner med at heliet ditt har haleboom i aluminium og reimdrift på halen.
      Aluminiumsboomen krymper ganske drastisk når det blir kald og kan få en normalt strammet halereim til å slippe i kulda, for slipper reima mister du totalt kontrollen på halen uavhengig av hva gyroen gjør.
      Når du nå tar heliet inn igjen strekker boomen seg ut igjen og reima blir stram nok.
      Stramma nemlig ikke min halereim førsta gangen jeg fløyg ute og den var ganske så slapp etter flyturen selv om det bare var 3- ute, 10- vil selvsagt få boomen til å krympe ytterligere.
      Så litt ekstra stramming av halen før du går ut vil gjøre underverker.
      Logo 500
      Blade mCPX

Comment

• walker76
        • Nov 2005
        • 472

Som nevnt er det viktig å ha litt stramt belte i kulda. Og att du lar Gyro bli aklimatisert i kulda. T-500'en min hadde nokre fæle utslag i kulda og stramma derfor hale reima og borte vekk var desse ukontrollerte slagene på halen.
        Mvh:
        Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
        www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
        Raptor 90 3D
        Raptor 50 Titan SE
        T-Rex500GF
        T-Rex450SE V1
        JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• 10t
          • Oct 2008
          • 65

Det jeg lurer litt på er om du har gyroen på gyro switch eller f.mode switchen, om så er tilfelle tåler den ikke gain endringene som skjer når du flipper over til idle up.

Dette skjønnte jeg ikke helt.kan noen forklare meg hvor jeg ser dette???

Comment

• perpyro
            • Aug 2008
            • 488

Dette er ting du setter i gyro menyen i radioen din om du har dette.
            Jeg kan ha 2 gain settinger på gyroen og de 2 settingene kan settes opp enten mot en ren gyro bryter eller jeg kan ha den på F.Mode bryteren hvilket betyr at jeg bytter mellom 2 verdier når jeg flipper over til idle up.
            Dette kan løses på flere måter, blandt annet med å ha samme verdiene for begge settingene eller at man har forskjellige verdier som passer de forskjellige flight modene beste eller at man har gain verdiene på gyro switchen, hvor du kan bytte selv om du skulle føle behov for flere gain settinger.
            Logo 500
            Blade mCPX

Comment

• 10t
              • Oct 2008
              • 65

Nå har jeg lest instruksene på 401. Skulle kanskje lest litt i den før jeg begynnte å fly ,men men får ta lærdom av det til senere. Har bare flyd i norm mod på radioen til nå og da gjikk jo alt fint! Nå må jeg høre om det jeg har funnet ut av er riktig.
              Når jeg kobler til strømmen må jeg ha gyro i avcs.dette gjør jeg ved å slå over i trothl hold.da vil det lyse hele tiden på gyro`n.Slår over trothl hold,og den vil slutte å lyse.(Gjør jeg ikke dette står den bare å blinker i jevnt tempo hele tiden. samme om jeg har i idle up eller norm)Høres dette riktig ut????
              idle norm: ingen lys (normal gyro mode)
              idle up: lyser konstant (avcs gyro mode)
              trothl hold: lyser konstant (avcs gyro mode)

Hva blir egentlig forskjellen å fly med????Har jo ikke peiling på hva den har stått i før da.Hehe

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Fly på avcs hele tiden du,det gjør jeg. Men nå har jeg aldri skjønt poenget med normal mode på gyroen da. Jeg har kun benyttet det til å nullstille halen.

Når det gjelder aklimatisering av gyroer ble viktigheten av dette poengtert i Outrage G5 byggebloggen på dette forumet.
                Men det kan virke som det er en fordel å la hele maskinen aklimatisere seg, og så gå over og eventuelt justere halereim før flight.
                Bare pass på å holde batteriene varme, (innenfor jakka el.), helt til du skal fly.
                arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

Comment

• 10t
                  • Oct 2008
                  • 65

Takker for mange hjelpsomme innlegg.Men da er det bedre å justere inn gyro`n på avcs på alle 3 mod`ne?(Etter att jeg har justert halen i norm mod selvfølgelig).
                  For da går jeg vell bare over 50%?
                  0-50 norm mode
                  50-100avcs mode
                  hva betyr det når gyro`n står å blinker med dobble blink?
                  Skal vell ikke akkurat skryte på meg å være noen racer i engelsk!

Comment

• perpyro
                    • Aug 2008
                    • 488

Det var som jeg tengte det.
                    Du flyr altså med Futaba radio og da skal du fly i avcs.
                    Normal mode brukes normalt til å sette opp halen mekanisk og for de som flyr skala.
                    For de som flyr skala så vil de gjerne at halen følger etter når man flyr i svinger, noe som blir lettere i normal mode ettersom gyroen ikke motarbeider de små endringene en sving utgjør mens i HH mode så vil gyroen hele tiden forsøke å rette opp halen så lenge ikke piloten kompenserer rett med rorutslag.
                    Logo 500
                    Blade mCPX

Comment

• LarsO
                      • Dec 2007
                      • 1273

Originally posted by 10t

hva betyr det når gyro`n står å blinker med dobble blink?
                      Vises når ror signal fra senderen
                      i AVCS er forskjellig fra det nøytrale signal
                      memorisert i gyro.
                      Blinker også når ror stikke blir operert.

Comment

• arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

Originally posted by Lars Odland
                        Vises når ror signal fra senderen
                        i AVCS er forskjellig fra det nøytrale signal
                        memorisert i gyro.
                        Blinker også når ror stikke blir operert.
                        Bare for å flylle på litt på den der...
                        Etter ferdig justering i normal mode:
                        Du skal først slå på radioen. Pass på at innstilt gain tilsvarer avcs mode.
                        Så skal du slå på mottaker/gyro. Gyroen avleser nå ror-stikke posisjon og memoriserer denne som nøytralposisjon.
                        (Dvs. stikkeposisjon inklusive trim og subtrim).
                        Ikke rør radiostikker eller helikopter mens denne initieringen pågår.

Hva slags gain du skal i de forskjellige flymodusene normal. idle1 og idle2 tilpasses etterhvert.
                        Man flyr ofte roligere i normal, og denne flymodusen tillater da gjerne en høyere gain.
                        Dersom du blir bedre til å fly må du kanskje stille ned gain etterhvert.
                        Manualen sier du skal stille opp gain til halen begynner å jage. Så skal du litt tilbake.
                        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...