Unconfigured Ad

Collapse

DX6i Aileron og Rudder bytte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pettercam
    • Sep 2008
    • 13

DX6i Aileron og Rudder bytte

Jeg har klart å lære meg å fly heli på "simulatoren" FMS med med Throttle og Aileron på venstre stikke og Elev. og Rudder på høyre.

Når jeg kjøpte Blade 400 med DX6i Spektrum sender så er den i Mode 2 med Throttle og Rudder på venstre side og Elev. og Aileron på høyre stikke...

Jeg vet om skifte av Mode 2 og Mode 1 mulighet på senderen men da skiftes det bare Throttle og Elev. Jeg er ute etter å programmere om slik at jeg får Aileron på venstre stikke med Rudder på høyre.

Er dette mulig? Eller må jeg bite i det sure eplet, trene i et par måneder og lære meg alt på nytt igjen?

Mvh
    Petter
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Pettercam
    ...

Er dette mulig? Eller må jeg bite i det sure eplet, trene i et par måneder og lære meg alt på nytt igjen?
    Det kan jo være greit å lære seg å fly med mod2 oppsett som er mer eller mindre "standard" her i landet.
    Skulle du ved en annen anledning låne en radio eller prøve et fly så vil du slite hvis du har vent deg til ditt egent oppsett.

På større radioer kan man bytte om på stikkene men tror ikke det er så enkelt på en 6I

Alternativet er å bytte om på Aileron og rudder pluggene som kommer ut av senderen i flyet.
    Last edited by Quadrocopter; 25-04-09, 23:13.

Comment

• bjeff
      • Jul 2007
      • 2010

I forbindelse med at jeg måtte reparere min dx6i kom jeg over noen som hadde moddet fra M2 til M1, altså omvendt. Det er snakk om lodding og flytting av elekronikk. Dette kan jeg ikke anbefale, da jeg selv ikke vet om jeg hadde fått det til dersom jeg hadde prøvd. Garantien vil dessuten garantert ryke dersom atte osv. Tipper jeg fant infoen på Google, RCgroups, Helifreak eller Runryder.
      Last edited by bjeff; 26-04-09, 00:42.
      Anders Eiebakke
      90078513

Comment

• Pettercam
        • Sep 2008
        • 13

Aileron og Rudder bytte

Takk til både Quadrocopter og bjeff. Det blir nok til at jeg må spise det sure eplet og lære meg på nytt. Fant etter mye leting på nettet at det oppsettet jeg var ute etter het "Mode 4" En Reversed Mode 1.

Til Quadrocopter: Du har et poeng i det å låne en annen radio for å prøve et annet heli så hadde jeg kommet til å slite med forskjellig oppsett...

Comment

• spitmk16
          • Oct 2005
          • 1367

Tja, si det...

Originally posted by Pettercam
          Jeg har klart å lære meg å fly heli på "simulatoren" FMS med med Throttle og Aileron på venstre stikke og Elev. og Rudder på høyre.

Når jeg kjøpte Blade 400 med DX6i Spektrum sender så er den i Mode 2 med Throttle og Rudder på venstre side og Elev. og Aileron på høyre stikke...

Jeg vet om skifte av Mode 2 og Mode 1 mulighet på senderen men da skiftes det bare Throttle og Elev. Jeg er ute etter å programmere om slik at jeg får Aileron på venstre stikke med Rudder på høyre.

Mvh
          Petter
          Det er en stor ulempe at du har motsatt, og det er når andre skal hjelpe deg. Ingen vil tørre å feks prøvefly din modell, da ingen kan fly det. Skal du ha helikopter engang, en eller annen, må du selv satse på at alt fungerer nesten perfekt, uten at en erfaren har testet det først. Ikke nok med at første flytur er ufattelig vanskelig, men man har ujustert heli i tillegg å hanskes med....

Personlig syns jeg du bør bytte over, da du blir litt "alene" på stripa. Du kan ikke hjelpe andre og andre kan ikke hjelpe deg.(innen visse områder da selvsagt)

Jeg tviler sterkt på om du vil bruke så lang tid på å lære deg motsatt. Er jo bare snakk om litt "omprogrammering" av lillehjernen din.
          Last edited by spitmk16; 28-05-09, 10:23.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• r-ling
            • Oct 2003
            • 189

Endring av mode på radio

Enig med de som sier at du må lære alt på nytt...
            Ellers kommer du til å angre på det senere. Bare som et lite apropos: Jeg kjøpte min første 6-kanaler i butikk for 22 år siden. Av en eller annen merkelig grunn fikk jeg 1 eksemplar av denne radioen som var mode 1, altså slik som de flyr i Tyskland, balanseror og throttle på høyre stikke, høyderor og sideror på venstre. Jeg hadde ikke tålmodighet til å vente på en ny radio, så jeg tok jobben med å flytte om på stikkene og lodde om på ledningene. Det var en helv... jobb...
            Radioen ble ok bortsett fra at jeg fikk "Dual Rate" på Throttle i stedet for høyderor. Prøvde å lodde dette også, men det funka ikke...
            Vel, mye arbeid på grunn av utålmodighet. Det jeg ser i ettertid, er at jeg skulle selvfølgelig ha levert tilbake radioen med en gang, og bedt butikken om å skaffe en som var riktig oppsatt (mode 2). Det er alltid best å få det helt riktig fra starten av. Eller i ditt tilfelle, og "starte programmeringen" på nytt for at det skal bli riktig. Du må foreta en "CTRL-ALT-DELETE" på deg selv...
            Erling Svegre
            Vangsvik
            Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
            SIG Ninja
            Blue Phoenix
            ArtHobby Colibri-V
            Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

Working...