Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med Spartan DS760 + Trex450sev2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaffel
    • Jun 2005
    • 102

Problemer med Spartan DS760 + Trex450sev2

Hei,

Som noen av dere har fått med dere av en annen tråd her, har jeg fått meg en spartan DS760 gyro til å erstatte den gamle telebee-gyroen på Trex450SEv2-klona mi. Jeg bruker en Align DS520 servo på halen.

Men jeg har litt problemer med å få ting til å fungere skikkelig;

I AVCS-mode så holder halen stødig og bra. Men jeg har litt lavere piro-rate med klokka (samme retning som hovedrotor). Generelt er det ganske lav pirorate.

I rate derimot snurrer helikoptret friskt mot klokka, og jeg må hive på 90-95% rudderstick for å korrigere. Gir jeg 100% er det såvidt den piro'er med klokka.

Hva har jeg gjort galt!?

Så hva har jeg gjort:

Jeg tester på et snurrende ostefat på stuegulvet ved ca 75% throttle.
    Gyroen er satt opp via PCn med en PC-link.
    Servoens endpoints og midtpunkt er satt slik at jeg får full tail pitch range uten mekanisk binding. Også på mottaker (fut. 6EX) har jeg satt endepunktene slik at full rudder gir full tail pitch.
    AVCS er satt til 55%, og rate mode er satt til -55%

Setter stor pris på hjelp
    Stolt eier av;
    CNC Fres
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Hvordan er bladene når servohornet er på 90 grader ? Mener å huske at du skal ha ca 8 grader pitch på halebladene ved 90 grader på servohornet.

Hvor langt ute på servoarmen er du på servoen ?
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• vaffel
      • Jun 2005
      • 102

Da må jeg se om jeg finner pitchmåleren her et sted, men jeg kan jo tippe på at den er ved 5-6 grader ved 90 grader på servo.

Men selv om dette er feil, burde jeg jo klare å mer en AKKURAT nøytralisere driften ved nesten full rudder stick. Om jeg gir mer nøytral pitch har jeg jo fremdeles ikke stort mer å gå på i med-klokke-retning.

Ball linken er festet på innerste hakk, ca 10 mm fra senter. Dette gir ca 45 grader servovandring.
      Stolt eier av;
      CNC Fres

Comment

• Heli maizor
        • Feb 2009
        • 43

Et skudd i blinde her men tror at man kan stille piro raten med endpointen på gyro kanalen på radioen.
        Mine står på fullt og så stiller jeg den heller med softwaren til spartan.
        Trex 700E
        Raptor 90SE
        Trex 600E
        trex 450PRO
        14Mz

Comment

• vaffel
          • Jun 2005
          • 102

vel, jeg får jo full pitch på halen (rett før mekanisk binding) når jeg tar rudder stick fullt ut. Så å stille endpointene enda lengre ut på halen, betyr jo bare at jeg når full pitch før på sticken. Men det hjelper jo ikke stort når jeg såvidt får piroet den ene veien i rate, mens i AVCS går det helt greit.
          Stolt eier av;
          CNC Fres

Comment

• Heli maizor
            • Feb 2009
            • 43

I manualen til spartan under operation står det om yaw rate.
            Vist man vil ha mer fart på halen må endpoint opp dette gjelder bare avcs mode.
            Vist endponits er for lav vil man miste mye fart i avcs mode da det er gyroen som styrer dette og vil bremse. Da må man forandre mekanisk slik at man får høyere endponits og gyroen sjønner at her vil vi ha mer fart.
            Vist jeg forstår dette riktig
            Jeg har ganske høye endpoints på mine helikoptre med spartan og de snurrer som det bare synger etter
            Trex 700E
            Raptor 90SE
            Trex 600E
            trex 450PRO
            14Mz

Comment

• Heli maizor
              • Feb 2009
              • 43

Jeg hadde flyttet ballen på servohornet ut på 13 mm stillt opp endponintene på radioen og så satt gyroen opp i henhold til manualen med tanke på og vise gyroen hvor langt den kan gå begge veier før den binder.Og sjekket at pith slideren står i henhold til helikopter manual når servoen er i senter.
              Endponits på radioen skal ikke brukes for og stille binding men det skal setup i gyroen gjøre.
              Endpoints på radioen brukes for og stille hastigheter med og mot klokka slik at det blir likt.
              Trex 700E
              Raptor 90SE
              Trex 600E
              trex 450PRO
              14Mz

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

Man setter ikke utslagene til servoen via rudder kanalen. Det gjøres i gyroen.
                I AVCS vil rudder kanalen angi piro rate til gyroen.
                Øk endepunktene på rudder i radioen så skal du se det skjer ting.
                arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

Comment

• Mathias
                  • Feb 2007
                  • 1122

Anbefaler deg på det sterkeste å ta en titt her. En times tid fra scratch, og du har en steinsolid hale.

Mvh
                  Mathias
                  Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• vaffel
                    • Jun 2005
                    • 102

Ahh, hjertelig takk for alle svar folkens

Jeg vet at man ikke skal stille endpoints på radio for å hindre mekanisk binding - og det har jeg heller ikke gjort MEN jeg har stilt endpoints på radio slik at jeg får gradvis full pitch ved full rudder stick - men jeg skjønner altså at den skal nå full pitch FØR jeg har rudder stick fullt ut!

Hjertelig for link til Bobs videoer, mathias. Bob er jo sjefen i heli-grenen

Jeg skal prøve litt forskjellig av hva som er foreslått her, og også se på videoer - så kommer jeg med rapport!
                    Stolt eier av;
                    CNC Fres

Comment

• vaffel
                      • Jun 2005
                      • 102

Hoho! Da har jeg testet det relativt enkle å stille endpoints opp på radioen - og Voila!! Full fres i begge retninger, både i rate og AVCS. Så nå har jeg bare litt drift i rate - men det fikser jeg jo ved å stille midpoint slik at jeg får litt mer pitch i nøytral (evt. stille linkene)

Hjertelig takk for hjelp!
                      Stolt eier av;
                      CNC Fres

Comment

• Brumm
                        • Apr 2008
                        • 1816

Bra å høre at du har fått det til!

Men jeg har et spørsmål til dere som sier man skal ha noen grader på halerotoren.. Så lenge man bare skal fly i HH, kan man vel egentlig sette pitchslideren i senter? Gyroen fikser jo resten selv i HH.. Og mekanisk finnes det sjelden noen begrensninger på en 500.. Tar jeg helt feil her?
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• johanngj
                          • Nov 2007
                          • 533

Poenget er bare at når man setter litt vridning på bladene når servoen er nøytral, så får du en symmetrisk vandring på servoen i full piro til venstre, og full piro til høyre. Hvis du har null pitch på halebladene med servo i senter, så "bruker" du opp noe av servovandringen den ene veien når gyroen skal holde halen i en hover.
                          Med vennlig hilsen
                          Johannes Gjessing GMFK
                          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Brumm
                            • Apr 2008
                            • 1816

Jeg skjønner hva du mener, men i realiteten er vel ikke dette noe problem så lenge servoen har mer enn nok vandring å ta av? En servo som er koblet til en HH gyro vil jo stå å jobbe kontenuerlig uansett..
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• johanngj
                              • Nov 2007
                              • 533

Det avhenger sikkert en del fra maskin til maskin hvor mye vandring man trenger fra servoen hver vei for å gi maksimal pirorate. Mulig at 500'en har et mekanisk oppsett som gjør at det ikke spiller noen rolle.
                              Med vennlig hilsen
                              Johannes Gjessing GMFK
                              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

Working...