Unconfigured Ad

Collapse

Sette head speed på Align governor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

Sette head speed på Align governor

Har en futaba 10 c. T.rex 600. Align gv.

HJELP !

Har satt opp slik att lampa slår seg av og på som foreskrevet.(skifter fra rød til grønn o.s.v)
    Når jeg starter opp og vipper over fra normal til idel 1, så får jeg full spiker.
    Har nå fosøkt og sette alt fra 0 til 50 i gov menyen, og alt fra 50 til 100, men like f.....n,
    går den på full spiker.

I gov menyen vises også kanalvalg der du kan sette -7 eller +7, hva gjør denne?
    Har forsøkt begge uten forskjell.

Det skal gå å sette forskjellig hastigheter i idel 1 og 2 ?

Kan det settes opp med innslag i normal også? att den slår inn på feks. halv stikke?

Blir snart futaba GV-1 vist dette ikke snart funker. blir billigere det enn å bytte motor etter over-rusing.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Jeg vet at bl.a jotto her på forumet har satt opp denne nylig.. I flg han skulle det visst være en enkel operasjon..

Dersom led'en blir rød/grønn når den skal, høres det mest ut som et eller annet parameter på radioen som er satt opp feil.. Og da er det kanskje litt overkill å bruke penger på en GV-1
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Speedfreak
      • Jun 2006
      • 220

Kjenner ikke 10c, men det er litt kinkig å sette opp denne governoren på andre radioer enn de som er nevnt i manualen. Vanskelig å vite hvilken headspeed man får. I utgangspunktet er det sikkert en veldig grei governor, men Align skulle laget flere tabeller for de forskjellige radioene.

Dersom du bestemmer deg for å bytte governor så finns det bedre og billigere valg enn GV-1. For eksempel CSM revlock, eller multigov.
      Har selv csm revlock og den er veldig grei å sette opp, uansett radio.
      Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
      Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
      Futaba 12FG

Comment

• OTA
        • Nov 2009
        • 759

Det skal nå være enkelt å sette opp Align goven i utgangspunktet. Antar du har fulgt beskrivelsene for kalibrering av endepunkter etc som Goven må gjennom før radioprogrammering starter. Vet ikke om det betyr noe, men dette gjøres selvsagt med en linjær throttle kurve 0-100 for ordens skyld.

Kjenner heller ikke 10C eksakt, men det er nok samme prinsipp som 7C og 8FG.
        Aller først setter jeg flate throttle kurver 100% på hhv idle 1 og idle 2.
        Deretter går jeg inn og activerer governor i gov menyen. dvs jeg setter "inh" for normal mode og "on" for idle 1 og 2. Deretter er det bare å justere opp og ned på % throttle setting i gov menyen.

Det er ikke noe direkte samsvar meelom HS og % setting, så du er avhengig av å kunne lese HS med et optisk måleinstrument el.

På min 7C og 700N tilsvarte vel 78% 1950HS, mens 71% var rundt 1750HS hvis jeg husker riktig.

Lykke til
        Øystein T.

EF Extra 300 70"
        Speedfire F5B
        Baudis Fosa F3B
        Ascot F3B
        Lynx Carbon
        EF Extra 300, 58" Electric
        T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Tertitten
          • Dec 2007
          • 3014

[QUOTE=OTA;233593]Det skal nå være enkelt å sette opp Align goven i utgangspunktet. Antar du har fulgt beskrivelsene for kalibrering av endepunkter etc som Goven må gjennom før radioprogrammering starter. Vet ikke om det betyr noe, men dette gjøres selvsagt med en linjær throttle kurve 0-100 for ordens skyld.

Skal prøve dette på nytt igjen. Er litt usikker på om jeg hadde satt opp trottelkurven før eller etter jeg kalibrerte goven.

Gjør ett nytt forsøk igjen i kveld.
          Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Originally posted by OTA
            Kjenner heller ikke 10C eksakt, men det er nok samme prinsipp som 7C og 8FG.
            Aller først setter jeg flate throttle kurver 100% på hhv idle 1 og idle 2.

Mener du at man må sette 100-100-100-100-100 på både idle 1 og 2? Jeg trodde gov'en overstyrte throttle kurvene?
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Tertitten
              • Dec 2007
              • 3014

Originally posted by Brumm
              Mener du at man må sette 100-100-100-100-100 på både idle 1 og 2? Jeg trodde gov'en overstyrte throttle kurvene?
              Jeg trodde også det!

Men det jeg har opplevd er att når jeg har dratt av gass så blir turtallet med ned selv om jeg fortsatt har grønn lampe.

Men er det slik att denne gv`n kun setter topphastighet som du har satt, mens den følger trottelkurven nedenfor?? Isåfall skjønner jeg hvorfor du må sette 100-100-100

Er det ingen som bruker denne GV`n ??? og som kan hjelpe til.
              Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

Comment

• Øyvind M
                • Oct 2008
                • 837

Jeg prøvde meg fram ved å ha en normal throttle kurve, med hoover i midstick.( der jeg ikke hadde gov på, bruker den ene prog mixen til kill swithc på min dx7) så satte jeg throttlekurver som var like norm kurvene i 1 og 2( trodde først at det var throttlekurvene som regjerte, fikk da en avklaring: økning i HS= gov funker, ikkeno=gov ikke funker) Er ikke lett å se om lampa er grønn eller rød når man er oppi lufta. så på kartet i manualen og setup tråd på helifreak og satte inn inputs som +90 i idle1 og +10( dette da for spektrum dx7 setup) får da en ca 2170 HS, men har ikke målt enda. tok litt tid og spørring osv til johannes gjessing hehe. throttlekurvene blir overstyrt av align goven når man får mer enn 30% throttle tror jeg.
                dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                Løten MFK
                Stay Frosty

Comment

• OTA
                  • Nov 2009
                  • 759

Originally posted by Brumm
                  Ja, governor overstyrer, men poenget er at "full spiker" er limiten og feiler governor så går throttle opp (til flat 100% kurve). Da overstyrer man ved å gå til normal mode som ikke har governor satt opp. Man kan sikkert sette lavere kurve hvis man liker det, men tror ikke 0 er så lurt !?
                  Governoren min funker ihvertfall veldig greit og har aldri laget noe kluss
                  Øystein T.

EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Governor overstyrer throttle-kurve fullstendig, og går tilbake til kurve om den feiler, det er derfor en generelt DÅRLIG ide å ha flat 100% som det nevnes over her.

En Limiter begrenser kurven til satt turtall, og derfor har mange flat 100%, men det samme gjelder der også, ryker limiteren, får du fort ett problem mer enn nødvendig.

Align sin som dere diskuterer er som det sies en gov. og overstyrer kurven fullstendig sålenge den er aktiv, og det mener jeg å huske er når den lyser grønt. Litt usikker, men jeg TROR om den lyser rødt, så er den også aktiv, men i en annen mode?

Uansett så sett opp en fornuftig throttle-kurve som er kurrant å fly med først, så er du sikker OM gov'en skulle feile.

Deretter stiller du turtallet med endepunktene på gain-kanalen til gov. eventuelt i en egen gov-meny om det finnes på radioen PÅ AKKURAT SAMME MÅTE SOM GAIN PÅ EN GYRO.

Hvis den har to mode som jeg mener å huske at den har, så er den ene mode'en på positiv verdi, og den andre på negativ, på samme måte som en gyro har HH på den ene siden, og rate-mode på den andre siden.

Jeg kjenner ikke Futaba, men JR sin gov-meny har en skala som går fra 0-100, der "0" punktet er 50%. Alt lavere er negativ verdi, og alt over 50 er positiv.
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• OTA
                      • Nov 2009
                      • 759

Vel, kurvene er nok litt smak og behag, men er du typen som står mye på bakken med 0 pitch og er generelt litt treg til å oppfatte at governor desverre ikke lenger fungerer, ja da er nok 100% throttle en dårlig ide.
                      Jeg forutsetter at man alltid har en standard kurve i norm mode som backup.
                      Og skulle man tilfeldigvis være inverted, tror jeg man rekker å flippe over før man vipper til Norm mode.

Grunnen til at jeg opprinnelig satte 100% kurver, var for å sikre meg at det ikke skulle være noe tvil om hva som styrer/overstyrer hva.

Tror det er forskjell på JR og Futaba vedrørende governor, og på Futaba velger man om gov skal være aktiv eller ikke og deretter setter man en % setting som tilsvarer X turtall.

Jeg skal dog innrømme jeg ikke har lekt med over og under 50% setting for å se om gov lampa skifter grønt/rødt.

Det er forsåvidt lett å se hvorvidt governoren er virksom ved å først gjøre den statisk switche testen mellom norm/idle up og se at lyset skifter.
                      Deretter kan man med heliet igang på bakken stille litt opp og ned på % gov setting og se til at turtallet faktisk endrer seg. Da vet man også at den overstyrer de vanlige throttle kurvene (som jeg satte til 100%).
                      Har man funnet og testet og målt man ønsker, kan man gi litt (kun litt) negativ pitch (fremdeles på bakken) og høre/måle at turtallet holder seg stabilt.

Originally posted by roadrune
                      Governor overstyrer throttle-kurve fullstendig, og går tilbake til kurve om den feiler, det er derfor en generelt DÅRLIG ide å ha flat 100% som det nevnes over her.

En Limiter begrenser kurven til satt turtall, og derfor har mange flat 100%, men det samme gjelder der også, ryker limiteren, får du fort ett problem mer enn nødvendig.

Align sin som dere diskuterer er som det sies en gov. og overstyrer kurven fullstendig sålenge den er aktiv, og det mener jeg å huske er når den lyser grønt. Litt usikker, men jeg TROR om den lyser rødt, så er den også aktiv, men i en annen mode?

Uansett så sett opp en fornuftig throttle-kurve som er kurrant å fly med først, så er du sikker OM gov'en skulle feile.

Deretter stiller du turtallet med endepunktene på gain-kanalen til gov. eventuelt i en egen gov-meny om det finnes på radioen PÅ AKKURAT SAMME MÅTE SOM GAIN PÅ EN GYRO.

Hvis den har to mode som jeg mener å huske at den har, så er den ene mode'en på positiv verdi, og den andre på negativ, på samme måte som en gyro har HH på den ene siden, og rate-mode på den andre siden.

Jeg kjenner ikke Futaba, men JR sin gov-meny har en skala som går fra 0-100, der "0" punktet er 50%. Alt lavere er negativ verdi, og alt over 50 er positiv.
                      Øystein T.

EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Tertitten
                        • Dec 2007
                        • 3014

Da har jeg fått det til å funke. Kalibrerte gv\n igjen med liniær kurve i hold først.

Ble en del surr med +& - og 50 % 0% & 100%. Men da ble oppsettet slik på min 10 C.
                        Vær ops på + og - på "kanal 7" i gov menyen, denne vekslet på av og på gov i hold mod.
                        fant jeg ut. Turtallet har jeg ikke målt ennu, men hadde ikke problemer nå, med å løfte eller senke HS.
                        Attached Files
                        Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

Comment

Working...