Unconfigured Ad

Collapse

Antall D/R brytere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • danny007
    • Feb 2009
    • 104

Antall D/R brytere

Valg av antall brytere til D/R utslag. Er det en fordel men en bryter til hvert ror eller en bryter til alle ror.(sikkert klønete spurt men)
    Skal sette opp radioen slik at jeg får to valg med utslag på rorene mine.
  • RCpro
    Forhandler
    • Dec 2005
    • 293

Jeg bruker en bryter til alt, og bruker "flightmodes", men det er sikkert mange forskjellige meninger der ute.
    Emil Nilsen
    www.rcpro.no

Comment

• opa
      • Jan 2007
      • 717

Kommer litt ann på hva du liker best, og flystilen din

Jeg selv har en bryter per ror. jeg flyr mest 3D, og flyr mest rundt på lite utslag, men dytter over bryteren når jeg trenger litt mere "trøkk" fra en spesiell akse. som når jeg kommer i High-Alpha, og skal over i hover. Så har jeg lite utslag, helt til jeg skal over i hover, da vipper jeg over bryteren for høyderoret, så jeg får nok utslag til og komme vertikalt. og siden jeg da bare har fult utslag på høyderoret, så er det lettere og holde den rett i roll-akse mens den går fra H-A, til hover

Men på de skalaflyene jeg har, så bruker jeg "flightmode", da har jeg anbefalt utslag (eller det jeg liker best) når bryteren er i midtposisjon, og litt mindre når bryteren er nedover, og mer når bryteren er oppover
      Joakim L. T. 94-Modell
      ---------------------------------------------------
      Aeroworks - Extra 300
      Extreme Flight - Yak 54E Profile
      Crrc-Pro GF26I
      EG - Yak 54 26cc
      Kyosho - Edge 540 .50
      C Goldberg - Cub med flottører
      OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• lillejon78
        • Dec 2005
        • 1530

jeg bruker kun en bryter, på fly og heli

FLY
        normal med 30% utslag 30%expo
        idleup1 100%utslag 30%expo
        idleup2 100%utslag 0% expo

HELI
        normal: 80% utslag 25%expo 1800rpm
        idleup1: 100%utslag 25%expo 2000rpm
        idleup2: 100%utslag 25% expo 2200rpm

på halen her jeg ikke expo eller d/r
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• Margarus
          • Aug 2008
          • 322

jeg ser at folk har forsjellige turtall på forsjellige Flightmode på helikopteret.
          er det ikke slik at vis man flyr med 1800rpm på men 450 fks så har hovedrotor sitt turtall
          halerotor sitt turtall. ut ifra hale turtallet så må gain på gyroen justeres der etter slik at den holder halen i ro ved gitt turtall.
          vis du da vipper over på 2200rpms. og halen spinner opp og blir mye mer aktiv. vill ikke da værende gain bli litt høy for det turtallet og halen begynner og loggre?

må følsomheten på gyroen følge turtallet for og kunne stå i stil hele turtalls skalaen?

eller er jeg helt på tur her nå ???

jeg har selv på mitt 450 heli med assan 410gyro mottet stilt inn normal og idleup1 og 2 for forsjellige utslag men halle har akkurat lik gyrogain og akkurat likt turtall.
          MvH Marius Leirdal

Comment

• lillejon78
            • Dec 2005
            • 1530

man må justrere gain i hver mode (turtall) ja, start med lav gain, å så justerer du sakte opp til halen begynner å vibrere, så skrur du bittebittelitt tilbake
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.

Comment

• Margarus
              • Aug 2008
              • 322

jo men hvor kan man stille gain for hver mode? jeg har jr x3810 radioe
              jeg har kobla gain kabelen til gear utgang på mottaker så jeg går jeg inn på travel adjust og stiller følsomheten på gyro på gear travel.

men det er samme gain verdi på alle 3 flight modene mine vertfall..er ikke helt klok på akkurat dette med fin innstillinger på hver mode.
              MvH Marius Leirdal

Comment

• lillejon78
                • Dec 2005
                • 1530

har du ikke en gyro-meny på radioen? der setter du bryteren på bryter som idle-up-bryteren, litt klondrete forklart, men tror det skal gå an å bestemme hva slags bryter man kan bruke, kan ihvertfall det på futaba sine radioer
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.

Comment

• danny007
                  • Feb 2009
                  • 104

Originally posted by opa
                  Kommer litt ann på hva du liker best, og flystilen din

Jeg selv har en bryter per ror. jeg flyr mest 3D, og flyr mest rundt på lite utslag, men dytter over bryteren når jeg trenger litt mere "trøkk" fra en spesiell akse. som når jeg kommer i High-Alpha, og skal over i hover. Så har jeg lite utslag, helt til jeg skal over i hover, da vipper jeg over bryteren for høyderoret, så jeg får nok utslag til og komme vertikalt. og siden jeg da bare har fult utslag på høyderoret, så er det lettere og holde den rett i roll-akse mens den går fra H-A, til hover

Men på de skalaflyene jeg har, så bruker jeg "flightmode", da har jeg anbefalt utslag (eller det jeg liker best) når bryteren er i midtposisjon, og litt mindre når bryteren er nedover, og mer når bryteren er oppover
                  Takker.
                  Er interesant å høre hvordan andre gjør det, må teste en til hvert ror. høres noe fornuftig ut.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

På "hverdagsmodellene" bruker jeg bare en knapp til dualrater for alle ror. Bare for å ha litt ekstra for landinger i turbulens.

På 3D bruker jeg normalt en bryter for hvert ror.

På seilfly går det nesten alltid i flightmodes... unntatt for de enkleste dinglene.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• danny007
                      • Feb 2009
                      • 104

Originally posted by joo
                      På "hverdagsmodellene" bruker jeg bare en knapp til dualrater for alle ror. Bare for å ha litt ekstra for landinger i turbulens.

På 3D bruker jeg normalt en bryter for hvert ror.

På seilfly går det nesten alltid i flightmodes... unntatt for de enkleste dinglene.
                      må bare virkelig beklage, men er heftig færsk i dette faget. hva menes med flightmodes?
                      (ikke meningen å mase).

Comment

• william123
                        • May 2005
                        • 2330

Originally posted by danny007
                        må bare virkelig beklage, men er heftig færsk i dette faget. hva menes med flightmodes?
                        (ikke meningen å mase).
                        På litt mer avanserte seilfly med balanseror og flaps er det vanlig å programmere inn forskjellige oppsett på vingen for forskjellige oppgaver. I for eks. termikkmoden kan man senke balanserorene og flapsene noen millimeter ned for å endre profilet på vingen slik at flyet flyr saktere og utnytter termikken bedre. I speedmode blir det da motsatt, man hever vingen i bakkant. dette gir mindre drag og flyet går fortere.

I tillegg kan man også sette forskjellige utslag, differensiering og trimsettinger i flightmodes. Disse forskjellene er godt merkbart på seilfly og et "must" hvis du vil få alt ut av et seilfly
                        William Jul Ringkjøb
                        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• danny007
                          • Feb 2009
                          • 104

Originally posted by william123
                          På litt mer avanserte seilfly med balanseror og flaps er det vanlig å programmere inn forskjellige oppsett på vingen for forskjellige oppgaver. I for eks. termikkmoden kan man senke balanserorene og flapsene noen millimeter ned for å endre profilet på vingen slik at flyet flyr saktere og utnytter termikken bedre. I speedmode blir det da motsatt, man hever vingen i bakkant. dette gir mindre drag og flyet går fortere.

I tillegg kan man også sette forskjellige utslag, differensiering og trimsettinger i flightmodes. Disse forskjellene er godt merkbart på seilfly og et "must" hvis du vil få alt ut av et seilfly
                          Ja riktig, he he.
                          Da er jeg med vettu.

Comment

• Margarus
                            • Aug 2008
                            • 322

jo jeg har gyro meny men der står det
                            rate 00%
                            rate 00%

dette er i normal.
                            men i taillock mode så har har jeg justert inn til ca 60% gain. da holder gyroen halen på mitt turtall vertfall..

har lest litt i manualen og det står liksom litt kronglete forklart akkurat punkt for punkt hvordan man får dette til i ett heli.

grunnen tiil at jeg har gyro sens på gear kanalen er for jeg har 6kanalt mottaker. og selve "gyro" menyen på radioen er linket ti aux2 på mottaker og det er egentlig kanal 7 som jeg ikke har.
                            MvH Marius Leirdal

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Originally posted by danny007
                              hva menes med flightmodes?
                              (ikke meningen å mase).
                              Kan i tillegg til William sin forklaring nevne at hver flightmode er et komplett modellminne i radioen. Så veksler man mellom disse komplette oppsettene med en bryter når man flyr.
                              Som nevnt kan servoene har forskjellige offset i de forskjellige modusene, rorutslag være ulike, i tillegg kan man aktivere forskjellige typer mixer som passer med fasene, som kan være "termikk", "normalflight" og "speedflight".

Bra du spør
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...