Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Valg av antall brytere til D/R utslag. Er det en fordel men en bryter til hvert ror eller en bryter til alle ror.(sikkert klønete spurt men)
Skal sette opp radioen slik at jeg får to valg med utslag på rorene mine.
Kommer litt ann på hva du liker best, og flystilen din
Jeg selv har en bryter per ror. jeg flyr mest 3D, og flyr mest rundt på lite utslag, men dytter over bryteren når jeg trenger litt mere "trøkk" fra en spesiell akse. som når jeg kommer i High-Alpha, og skal over i hover. Så har jeg lite utslag, helt til jeg skal over i hover, da vipper jeg over bryteren for høyderoret, så jeg får nok utslag til og komme vertikalt. og siden jeg da bare har fult utslag på høyderoret, så er det lettere og holde den rett i roll-akse mens den går fra H-A, til hover
Men på de skalaflyene jeg har, så bruker jeg "flightmode", da har jeg anbefalt utslag (eller det jeg liker best) når bryteren er i midtposisjon, og litt mindre når bryteren er nedover, og mer når bryteren er oppover
Joakim L. T. 94-Modell
---------------------------------------------------
Aeroworks - Extra 300
Extreme Flight - Yak 54E Profile
Crrc-Pro GF26I
EG - Yak 54 26cc
Kyosho - Edge 540 .50
C Goldberg - Cub med flottører
OMP - Katana V2
those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart
jeg ser at folk har forsjellige turtall på forsjellige Flightmode på helikopteret.
er det ikke slik at vis man flyr med 1800rpm på men 450 fks så har hovedrotor sitt turtall
halerotor sitt turtall. ut ifra hale turtallet så må gain på gyroen justeres der etter slik at den holder halen i ro ved gitt turtall.
vis du da vipper over på 2200rpms. og halen spinner opp og blir mye mer aktiv. vill ikke da værende gain bli litt høy for det turtallet og halen begynner og loggre?
må følsomheten på gyroen følge turtallet for og kunne stå i stil hele turtalls skalaen?
eller er jeg helt på tur her nå ???
jeg har selv på mitt 450 heli med assan 410gyro mottet stilt inn normal og idleup1 og 2 for forsjellige utslag men halle har akkurat lik gyrogain og akkurat likt turtall.
man må justrere gain i hver mode (turtall) ja, start med lav gain, å så justerer du sakte opp til halen begynner å vibrere, så skrur du bittebittelitt tilbake
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
jo men hvor kan man stille gain for hver mode? jeg har jr x3810 radioe
jeg har kobla gain kabelen til gear utgang på mottaker så jeg går jeg inn på travel adjust og stiller følsomheten på gyro på gear travel.
men det er samme gain verdi på alle 3 flight modene mine vertfall..er ikke helt klok på akkurat dette med fin innstillinger på hver mode.
har du ikke en gyro-meny på radioen? der setter du bryteren på bryter som idle-up-bryteren, litt klondrete forklart, men tror det skal gå an å bestemme hva slags bryter man kan bruke, kan ihvertfall det på futaba sine radioer
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
Kommer litt ann på hva du liker best, og flystilen din
Jeg selv har en bryter per ror. jeg flyr mest 3D, og flyr mest rundt på lite utslag, men dytter over bryteren når jeg trenger litt mere "trøkk" fra en spesiell akse. som når jeg kommer i High-Alpha, og skal over i hover. Så har jeg lite utslag, helt til jeg skal over i hover, da vipper jeg over bryteren for høyderoret, så jeg får nok utslag til og komme vertikalt. og siden jeg da bare har fult utslag på høyderoret, så er det lettere og holde den rett i roll-akse mens den går fra H-A, til hover
Men på de skalaflyene jeg har, så bruker jeg "flightmode", da har jeg anbefalt utslag (eller det jeg liker best) når bryteren er i midtposisjon, og litt mindre når bryteren er nedover, og mer når bryteren er oppover
Takker.
Er interesant å høre hvordan andre gjør det, må teste en til hvert ror. høres noe fornuftig ut.
må bare virkelig beklage, men er heftig færsk i dette faget. hva menes med flightmodes?
(ikke meningen å mase).
På litt mer avanserte seilfly med balanseror og flaps er det vanlig å programmere inn forskjellige oppsett på vingen for forskjellige oppgaver. I for eks. termikkmoden kan man senke balanserorene og flapsene noen millimeter ned for å endre profilet på vingen slik at flyet flyr saktere og utnytter termikken bedre. I speedmode blir det da motsatt, man hever vingen i bakkant. dette gir mindre drag og flyet går fortere.
I tillegg kan man også sette forskjellige utslag, differensiering og trimsettinger i flightmodes. Disse forskjellene er godt merkbart på seilfly og et "must" hvis du vil få alt ut av et seilfly
William Jul Ringkjøb
Bodø MFK
If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
På litt mer avanserte seilfly med balanseror og flaps er det vanlig å programmere inn forskjellige oppsett på vingen for forskjellige oppgaver. I for eks. termikkmoden kan man senke balanserorene og flapsene noen millimeter ned for å endre profilet på vingen slik at flyet flyr saktere og utnytter termikken bedre. I speedmode blir det da motsatt, man hever vingen i bakkant. dette gir mindre drag og flyet går fortere.
I tillegg kan man også sette forskjellige utslag, differensiering og trimsettinger i flightmodes. Disse forskjellene er godt merkbart på seilfly og et "must" hvis du vil få alt ut av et seilfly
jo jeg har gyro meny men der står det
rate 00%
rate 00%
dette er i normal.
men i taillock mode så har har jeg justert inn til ca 60% gain. da holder gyroen halen på mitt turtall vertfall..
har lest litt i manualen og det står liksom litt kronglete forklart akkurat punkt for punkt hvordan man får dette til i ett heli.
grunnen tiil at jeg har gyro sens på gear kanalen er for jeg har 6kanalt mottaker. og selve "gyro" menyen på radioen er linket ti aux2 på mottaker og det er egentlig kanal 7 som jeg ikke har.
hva menes med flightmodes?
(ikke meningen å mase).
Kan i tillegg til William sin forklaring nevne at hver flightmode er et komplett modellminne i radioen. Så veksler man mellom disse komplette oppsettene med en bryter når man flyr.
Som nevnt kan servoene har forskjellige offset i de forskjellige modusene, rorutslag være ulike, i tillegg kan man aktivere forskjellige typer mixer som passer med fasene, som kan være "termikk", "normalflight" og "speedflight".
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment