Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smart-fly EQ6 plus??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smart-fly EQ6 plus??

    Hei.
    Jeg fikk en Smart-fly EQ6 Plus som skal brukes sammen med jr 9x..
    Å jeg har studert manual flere gang å skjønner endel av oppsett men det jeg ikke klarer å forstå er hvordan man programerer 2 servoer pr balanseror til å gå likt??
    Skjønner man bruker de to hjulene med Channel og Function til noe men ikke hvorfor det er så mange stillinger som 0-7 på Channeln og 0-9 på Function?
    Så er det noen der ute som kan forklare meg hvordan den skal programeres??
    Og hvordan reversere en servo på høyderor?.
    Jeg spør kanskje litt teit men håper noen kan forklare litt hvordan den eq6 programeres..

    Alle svar tas med takk å kanskje jeg får ta maiden snart..
    ​​​Kim-Arne

  • #2
    Hmm, er det ingen som bruker en sånn box som kan gji litt enkel forklaring ang synkronisering av 2 servoer... jaja får det vel til med prøve feile metoden og manual sammen..
    ​​​Kim-Arne

    Comment


    • #3
      Jeg har EQ6-plus.
      Er ikke sikker på om svaret mitt er fasit. Men virker fint hos meg.

      Koblet inn servo "A" på EQ6. Fant nøytral og maksutslag +/-. Målte med skyvelære for en nøytaktig måling.
      Tok så ut servo "A" å satte inn "B". Samme som med a. Nøytral og maksutslag. Justerer roret
      likt som du målte på servo A. Da kan du sette på begge servoene. Om du har vert nøye med utmålingen
      og nøytral skal det ikke vere noen "binding" mellom servoene.

      Håper dette kan hjelpe deg!
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #4
        Den manualen er forbasket dårlig. Selv om jeg behersker engelsk bra, så er det ikke enkelt å finne gangen i den manualen. Jeg har levd i troen på at man kan programmere med alle servoer innkoblet? Man velger servo som skal programmeres med channel. Hva man ønsker å programmere velges på function.
        Geir


        3D plane - 1D brain

        Comment


        • #5
          Hei, funnet ut av problemet enda?

          Vet ikke om du har denne funksjonen på radioen din, men når høyderor skal gå likt må du velge "Model type" --> "Tail type" --> og "2 EL sv 3+8" inne på radiomenyen (JR).
          Men hvis dette er noe eget som du kan stille inn på selve Eq6`n, har jeg ikke peiling..
          All you need is love

          Comment


          • #6
            Har vært borte en periode så jeg var treg å svare.. Takk for alle svar og no ser det ut som jeg har funne ut av det =) Bare litt montering til så er det ut på maiden..
            ​​​Kim-Arne

            Comment


            • #7
              No har jeg klart å kortslutter strømmen på en servo et lite øyeblikk og da forsvant all strøm t servoene..

              Har no resettet alle kanaler og calibrert alle kanaler igjen men får ikke strøm i de lysene som heter servopower, har målt på utgangene og det er ikke noe strøm der heller. Men ellers ser det ut som alt er i orden og cut off virker som den skal..
              Er det noe jeg gjør galt siden jeg ikke får strøm til servoene eller ble den ødelagt? Litt rart hvis den ble ødelagt bare for at en servo kortslutter et øyeblikk. Er jo en svindyr sak så syns den skulle vært komstruert for å tåle det.
              Er det noen som har hatt samme problemet og funne ut av det??
              Takk for alle gode ider som kan hjelpe å få liv i den igjen.
              ​​​Kim-Arne

              Comment


              • #8
                Da jeg har holdt på flere timer uten resultat så anser den som død.
                Derfor ønsker jeg kjøpe en pent brukt hvis noen har en for mye liggende...
                ​​​Kim-Arne

                Comment


                • #9
                  Mitt råd er kast dritten å kjøp deg powersafemotaker i stedet.
                  Grunnen til jeg sier det er at en slik box kostet meg en 35% Yak.
                  Første gang det skjedde noe var at midtpungtet på sideroret flyttet seg ca 30 grader.Berga fint det da,men
                  trodde servarmen hadde glippa,kjøpte swb horn å fløy videre.
                  Neste var etter et litt rått spinn,da flytta midtpungtet seg ca 30 grader ned på det ene balanseroret.
                  Ble da ukontrolerbar å gikk i bakken.
                  PS kan få kjøpe min uten garanti den virker alle lampene lyser også.
                  Last edited by Snaprollman; 09-10-11, 22:30.
                  Bruker mest Parafin for tiden.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Snaprollman View Post
                    Mitt råd er kast dritten å kjøp deg powersafemotaker i stedet.
                    Grunnen til jeg sier det er at en slik box kostet meg en 35% Yak.
                    Første gang det skjedde noe var at midtpungytet på sideroret flyttet seg ca 30 grader.Berga fint det da,men
                    trodde servarmen hadde glippa,kjøpte swb horn å fløy videre.
                    Neste var etter et litt rått spinn,da flytta midtpungtet seg ca 30 grader ned på det ene balanseroret.
                    Ble da ukontrolerbar å gikk i bakken.
                    Har ikke satt meg så veldig inn i sånn strømgreier så tviler ikke på det du sier, men hvordan virker en slik powersafe mottaker??
                    Det som jeg syntes va kjekt var servomatcing og at den var grei å bruke når man endelig fant ut kordan man programerte den..
                    ​​​Kim-Arne

                    Comment


                    • #11
                      Powersafe tåler mye mere strømtrekk en vanlige motakere så box er unødvendig pga det.
                      Men den matcer ikke servoene,de må programeres eller kjøpe noen matcboxer som fikser det(har ikke erfaring med disse)
                      Jeg valgte å kjøpe ny 12x der fikser du det fra radioen.men det er jo en unødig dyr løsning da )
                      Bruker mest Parafin for tiden.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Snaprollman View Post
                        Powersafe tåler mye mere strømtrekk en vanlige motakere så box er unødvendig pga det.
                        Men den matcer ikke servoene,de må programeres eller kjøpe noen matcboxer som fikser det(har ikke erfaring med disse)
                        Jeg valgte å kjøpe ny 12x der fikser du det fra radioen.men det er jo en unødig dyr løsning da )
                        Har selv en Futaba t12fg så kanaler har jeg nok av. Men det har vært det her med strømtrekk gjennom mottaker som har bekymret meg og som forårsaket at det i det hele tatt ble montert en slik smart-fly. Hadde jeg vært sikker på at mottaker har tålt totalt 9 servoer hadde jeg montert alt rett i mottaker og vært førnøyd med det.. Ser her på forumet at noen skriver at 6014fs skal klare 10A så den skulle vel kanskje klare forsyne 8 stk HDservoer + throttle.
                        ​​​Kim-Arne

                        Comment


                        • #13
                          Vet lite om Futabamotakere,helt sikkert noen andre her inne som har erfaring med det.
                          Uten å starte en JR-Futabadiskusjon her,så er dette med Powersafemotagerne en av grunnene for at jeg gikk for ny 12x.
                          Min filofosofi er at jo mindre ræl i flyet det er,jo mindre feilkilder er det.
                          Bruker mest Parafin for tiden.

                          Comment


                          • #14
                            Koble sammen alle pluss og minus på servoene da så tar servoene den strømmen de vil ha og mottageren får sitt så er du kvitt det problemet.

                            Comment


                            • #15
                              Du kan putte alle servone rett i mottaker. Jeg har mailet futaba og de sa at det ikke var noe problem. Men de gir ingen garanti.
                              Jeg har 9stk 7955 TG servor rett i min 14-kanaler, og den modellen har fått smake G. (3.2m extra)

                              Somenzini fløy prototypene sine uten powerbox, og han har jo vært best i både det ene og det andre. (han flyr JR)

                              Eller du kan gjøre som Tore sier.

                              Comment

                              Working...
                              X