Announcement

Collapse
No announcement yet.

Range sjekk Dx6i 5-6 meter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Range sjekk Dx6i 5-6 meter?

    Jeg utførte en range sjekk iht beskrivelse i manualen. Det merkelige var at avstanden til helien var kun 5-6 meter før jeg mistet signalet. I manualen til radioen står det at sjekken skal utføres på ca 30 meter.
    Jeg har en Dx6i med Ar 6100
    Er dette normalt? Hva kan eventuelt vere feil?
    Kan det være at beskrivelsen refererer til sjekk med en Ar 6200, 7000, 7200 e.l. altså en mottaker med to enheter.???

  • #2
    Hvis du har carbon eller metall mellom antenne og radio så kan signalet bli betydelig svekket.
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

    Comment


    • #3
      Kan nevne at det gjelder en Blade 400. Ikke Carbon eller metall.

      Comment


      • #4
        Det var kort. Har du en mottaker til å teste med?

        Jeg har en AR6100 jeg kan rangeteste senere.
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Har en AR 6100 til som jeg kan prøve, skal sjekke i morgen.

          Comment


          • #6
            Det kan hende at du ikke kommer opp i 30 meter men du skal veldig mye lenger enn 7 meter selv med en AR6100.

            Da er det bare å begynne med feilsøking og du kan starte med å teste en annen mottaker - har du samme korte range test så ligger feilen i senderen
            Fikser bytte av mottaker problemet så har du en mottaker som ikke virker.
            I begge tilfeller så skal leverandøren gi deg en ny hvis utstyret er innenfor garantitiden å kjøpt i Norge.

            Før du bytter noe så ta og heng mottakeren på yttersiden av helikopteret med antenne i fritt rom langt vekk fra kabler og andre forstyrrende ting å kjør en ny range test!!!!
            Last edited by Quadrocopter; 05-04-11, 21:29.

            Comment


            • #7
              Da har jeg testet den andre AR 6100 mottakeren. Den står montert fritt forran og oppå braketten på en Trex600 uten canopy. Resultat: 5 meter!
              Bladen har jeg fløyet en del turer, er vel kanskje 60-80m unna på det lengste og det fungerer fint.

              Noen som har sjekket sin dx6i og Ar 6100?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Henrix View Post
                Da har jeg testet den andre AR 6100 mottakeren. Den står montert fritt forran og oppå braketten på en Trex600 uten canopy. Resultat: 5 meter!
                Bladen har jeg fløyet en del turer, er vel kanskje 60-80m unna på det lengste og det fungerer fint.

                Noen som har sjekket sin dx6i og Ar 6100?
                Hvis jeg ikke husker helt feil så er forholdet range-check/vanlig effekt ca 30x i lengde.

                Ser at det er flere som opplever redusert lengde på AR6100
                -Spektrum AR6200 with satellite RX - 55 paces
                -Spektrum AR6100 V1 - 9 paces
                Pass på at du har antenna "Knekt i 45°" slik at tuppen av antenna ikke peker direkte mot helikopteret under testen - dette reduserer lengden betraktelig


                Har en JR9x2 som jeg bruker mot en del AR6100 og kan ikke huske at jeg har opplevd så kort range-check som det du gjør.
                Kan være noe rundt kombinasjonen AR6100 (som ikke er en fullrange Rx) og DX6i
                Last edited by Quadrocopter; 06-04-11, 17:16.

                Comment

                Working...
                X