Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp med throttle og pitch kurve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp med throttle og pitch kurve

    jeg trenger litt inputs på prog av throttle og pitch kurver på min tt raptor 50 v2. Jeg har en graupner mx 22 radio, og der går kurven fra -100% til +100%. problemet er at de fleste andre radioer har fra 0-100, noen som kunne hjulpet meg med noen bra forslag på kurver??? jeg har problem med at turtallet forandrer seg mye ved pådrag av pitch, og den ruser seg opp ved avlastning, dette er jo pga feil kurver... HJELP
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

  • #2
    Vanskelig å hjelpe deg med dette når du har ukjent radio, samt at helikopteret ditt ( linker osv ) helt sikkert ikke harmonerer med andre sitt.

    Men uansett, et godt tips er at du stiller pitch kurven 0 - 50 - 100 %, dvs rett. Så justerer du throttle etter den. Da har du kun en kurve å tøvle med Hvordan dette blir med tallene på din radio får du nesten finne ut av, hvis du ser kurven på radioen så er det egentlig ikke noe problem.

    Juster hovering throttle og pitch i null. Så justerer du throttle kurven slik at du får et passelig hover turtall ( begynn med en rett kurve også her, flytt kurven rett opp/ned for å finjustere hovering throttle). Mister du turtall ved pitch øking, så justerer du throttle kurven din til en litt brattere kurve fra 55-60% og opp. Da skjønner du sikkert hvordan du skal gjøre det i andre enden

    Den beste metoden er at du finner ut av dette litt selv, da dette er noe du ALLTID får bruk for. Selvlært er vellært er det vel noe som heter. Så det er bare å prøve og justere som du selv vil ha det.

    Pass på mens du holder på med dette at du ikke har for mye pitch mekansik. Da kan du justere til du blir blå. Sjekk at link geometrien er rett og at alle servohorn står 90` mot støtstangen.

    lykke til
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      det var akkurat det jeg har lest meg til også...he he. hadde håpet at det var noen snarveier... men men, blir en justerings dag i morra da. får sette opp med -100, 0, og +100 på pitch kurven da, så får jeg bare finne ut av det derfra. takk iallefall. har jo etterhvert funnet ut at det ikke finnes snarveier i heli hobbyen. .
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        hehe.. ingen snarveier her nei.. Men du kan trøste deg med at alt går fortere etterhvert..

        ( helikopteret under kræsj også )
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          det har jeg sett. har vært heldig selv hittil. Men har ikke tatt de store sjansene ennå heller.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Et godt tips når det gjelder pitch-kurver og "ikke-f3C-flyving" i IdleUp1 og 2:
            La kurvene alltid være rette fra maks. negativ til maks. positiv pitch. Om det er 86% eller 105% spiller ingen rolle, ei heller om utslaget er -8 og +10 grader. Hele konseptet med pitchkurver er å ha ett oppsett der maskinen stiger like godt begge veier. For 3D ønsker man alltid å ha en "symmetrisk" maskin med den samme respons og håndterbarhet uavhengig om man ligger på hodet eller ei. Når jeg setter opp helikopteret mitt så ser jeg etter at alle linker, servohjul, bellkranker osv... står korrekt (90 grader osv..) når stikka er i senter. DET er viktig! Om man har gjort alt riktig og etter boka så har man nå sånn ca. 0-grader pitch. Om man har en grad eller to feil så er ikke det så nøye.

            Ta så følgende test:
            Sett maskinen i hover i den flyfasen du skal stille inn. Feks. IdleUp1.
            Gi full pitch og observer hvordan maskinen stiger. Juster pitchen så høyt at motoren begynner å jobbe litt, men ikke så den sliter. Gjør så samme test på hodet. Dra full negativ pitch å juster pitchen på samme måte. Du skal justere disse ytterpunktene slik at helikopteret stiger like raskt begge veier. Om det er 8 eller 10.4 grader pitch er fullstendig meningsløst å sammenligne med andre for dette er det ditt oppsett som bestemmer.

            I "normal-mode" kan man selvfølgelig lage en kurve som er flatere i det området hvor man hovrer,- for å gjøre den litt mindre følsom.

            På en radio som mc22/24 som har servo endepunkt fra 0-100 må man regne om verdiene. Hos deg er senter av stikka 50% hos oss er den 0%. 3/4 utslag er hos oss 75%, hos deg er det "tenke-tenke-tenke..." 50%!!!

            Lykke til
            Tom Erik
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              jeg skjønner teorien, men har likevel ett problem med utførelsen. er det noen i nærheten av hønefoss som har lyst til å hjelpe en stakkars nybegynner????
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment

              Working...
              X