Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilket FBL system?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilket FBL system?

    Har kjøpt meg en Raptor 90 SE med G-Force FBL hode.
    Motor blir en YS 120. Bruker Jr 9XII.

    Hvilken FBL styring skal jeg velg?

    Vil da ha svar av folk som da har prøvd flere enn ett merke.
    Last edited by Svein Erik Riis; 23-09-11, 17:27.
    Svein Erik Riis
    Ikkje Noko Problem
    Sent from a Jeti DC 16

  • #2
    Jeg har V-Bar og har hatt Align 3G. Av de to er uten tvil V-Bar å foretrekke.

    BeastX får mye skryt, men jeg har ikke testet den selv. En fordel med V-Bar i forhold til BeastX er at den har governor som "vet" hvilke stikkebevegelser du gjør og dermed kan kompensere for det FØR motoren begynner å miste turtall. Jeg har ikke sammenlignet V-Bars governor med ekstern governor på nitro, men jeg har byttet fra ESC-styrt governor til V-Bar-governor på to elektroheli. Forskjellen er stor!
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

    Comment


    • #3
      Hei,

      Jeg hadde V-bar i en 90 kjerre for en tid tilbake. Det var utfordringer med vibrasjoner og hvilken gyro tape man skulle bruke. Det beste rådet er at du må finne det som passer i din kjerre.

      Versjon 5.0, 5.1 og nå 5.2 har kommet siden jeg prøvde. Disse skal være bedre til å håndtere vibrasjoner. Ikke minst har du en Spectrum analyse som kan brukes for å finne ut i hvilket område (Hz) vibrasjonene ligger i.

      Dersom du kjøper V-bar i dag, bør du i allefall velge "Blue Line" og Full Size versjonen. Disse vil håndterer vibrasjoner bedre.

      Etter hva jeg har forstått vil de fleste FBL-systemen slite dersom du har for mye vibrasjoner. Jeg vet ikke om det er ulike tolleransegrenser mellom de ulike systemene.

      Lykke til med valget.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Sett på å fly - BeastX - Setup tar 5minutter.

        Vil du ha det som flyr best, men som tar noen minutter lenger tid å sette opp - Vbar
        Har du også behov for satelitter og mulighet for innebygd governor, så blir denne det naturlige valget.

        Kun disse to jeg har erfaring med.
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Kjører BeastX i min R90SE of funker knall

          Jeg flyr også Vbar og CGY750 på andre 90 maskiner. Liker CGY750 best men dette er jo en smak sak. BeastX er et knall FBL system er meget lett og sette opp.
          Last edited by MAIZOR; 23-09-11, 06:33.
          FAST AND LOW!!!!

          Comment


          • #6
            tror ikke det spiller noen rolle hva slags system du kjøper, tør å påstå at ALLE systemer fungerer, men at enkelte er enklere å sette opp enn andre, det at ALIGN 3G-gyroene er så "dårlige" er nok heller det at FOLKA ikke klarer å sette denne skikkelig opp.....
            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
            homemade quad med diverse elektronikk.
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.
            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

            Comment


            • #7
              Hvor enkelt eller vanskelig det er å sette opp er vel verdt å ta med i vurderingen...?

              Lacappuchino: litt usikker på de fem minuttene på BeastX, men jeg tror jeg følger tankegangen din
              Last edited by kristianwest; 23-09-11, 13:03.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Originally posted by lillejon78 View Post
                tror ikke det spiller noen rolle hva slags system du kjøper, tør å påstå at ALLE systemer fungerer, men at enkelte er enklere å sette opp enn andre, det at ALIGN 3G-gyroene er så "dårlige" er nok heller det at FOLKA ikke klarer å sette denne skikkelig opp.....
                Det var sterke ord. Jeg tør påstå at jeg er i stand til å sette opp 3G-enheten "skikkelig", men den flyr likevel som en kråke sammenlignet med V-Bar.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Jeg flyr Align 3G og syns det funker veldig bra. Oppskriften er enkel. Oppgrader til siste versjon av firmware, monter gyro på gyro tape som følger med, følg fire-fem enkl steg for konfigurasjon. Done.....

                  Jotto: Er ikke sikker på kråkeflyging. Men, jeg tar skylden selv når jeg helibabien flyr som en kråke
                  Mitt siste prosjekt, rett inn i toppen av et tre, ... umm .... min skyld

                  Hilsen fra Shanghai, Kina
                  (Nettopp kjøpt full pakke FPV 5,8GHz)
                  TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                  Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                  GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                  Realflight G45 simulator
                  Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

                  Comment


                  • #10
                    Jada, siste firmware skal visst fungere bedre. Jeg har ikke fløyet med det selv, men jeg ser at andre på stripa har blitt kvitt typiske 3G-problemer som oscillering og plutselige haleutslag.
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #11
                      Hei

                      Takker for alle svar.
                      Tror jeg går for V-Bar 5.2
                      Dessuten får jeg litt hjelp av Tom Erik Rolfson
                      hvis jeg er skikkelig ute og kjører.

                      Ha en god helg, det kommer jeg til å få.
                      Skal nemelig ut og fly Somenzini Yak 2,6 m
                      Svein Erik Riis
                      Ikkje Noko Problem
                      Sent from a Jeti DC 16

                      Comment


                      • #12
                        man får testa vbar og , tenkte kanske imorgon om det blir fint veder, veldigt fornöjd med beastX men som lillejon78 sejer speler ingen rolle systemet . har eg testat SK360 og får meg de flyger lika bra og nor det gjelder setups så er beastx en klar vinner
                        Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                        Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                        HD 500 Cell : brain2

                        DX9

                        Comment


                        • #13
                          Er man avhengig av å ha med seg pc på stripa dersom man velger 3Gx, eller kan en sette opp og tune inn denne saken utelukkende vha knappene på den.
                          ------------------

                          PA Bad Boy med ASP46
                          H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                          E-Flite Taylorcraft
                          T-rex 450Sport
                          Cessna Cardinal on floates (EPP)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hvilket FBL system?

                            Må ha pc til å sette opp første gangen.... Så kan du stille inn "aggressivitet" med knapper på stripa isteden for expo og dual rates. Er meget enkelt når skjønner det. Men slik er det vel med det meste.
                            Rolan Skartun

                            Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

                            Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

                            http://www.sognmodellfly.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kristianwest View Post
                              Lacappuchino: litt usikker på de fem minuttene på BeastX, men jeg tror jeg følger tankegangen din
                              Ble brukt stoppeklokke på meg engang, og jeg klokka inn på 7 minutt på oppsett av en Trex600. Og da forklarte jeg til og med steg for steg hva jeg gjorde for en kompis, så 5 minutt tror jeg jaggu jeg skulle ha klart.

                              Comment

                              Working...
                              X