Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger hjelp med futaba 9c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger hjelp med futaba 9c

    Hei,

    Har fått tak i en futaba 9c radio som skal brukes til multikopter, men problemet er at den står i acro mode og jeg aner ikke hvordan jeg bytter til heli mode.. ? Lurer også på hvordan man binder mottaker og radio. ? Også er det slik at det må være et batteri på mottakeren også Det har det ikke hver på modellflya jeg har hatt ... (?) Håper på svar

  • #2
    Hei! Har du lest brukermanualen på denne radioen? Det er en fordel..

    For å binde radio så slår du på radio, holder nede den lille knappen på mottaker og slår på mottaker. Da skal du få grønt, stabilt lys dersom dette er en 2.4 ghz.


    For å bytte fra Acro til Heli så går du i menyen på radioen din og på "parameter" settings. Der kan du velge mellom Acro og Heli Regner med du skal bruke "heli h1".

    Du trenger ikke et batteri til mottaker dersom du får strøm fra en ESC. Men skal du drive servoer direkte må du seff ha et mottakerbatteri

    Truls

    Comment


    • #3
      Det er ikke noe knapp på mottakeren det er 35 ghz

      Finner helle ingen parameter settings.. I brukermanualen står det hvordan du setter opp både fly og heli, men ikke hvordan du bytter imellom dem/setter opp ny modell

      Comment


      • #4
        er det 35 mhz så slipper du å binde så sant mottaker og sender har samme frekvens.

        Finner du ikke parameter meny? Hmm. Det er to typer menyer på 7C og 10C hvertfall. En standard meny og en advanced meny. Du åpner menyen så er det en av knappene som tar deg til advanced meny. Mulig det er der du må forandre på parameter?

        Comment


        • #5
          Takker fir kjappe svar!!!

          Jeg fant paramenter og har nå fått byttet til heli Men jeg kobler en esc med motor på mottkeren og det skjer ingenting når jeg rører på stikkene (selfølgelig også batteri på esc)... sikkert noe jeg gjør feil

          EDIT: Det er denne Viderekoblingsmerknad mottakeren
          Last edited by AOK; 27-11-11, 21:23.

          Comment


          • #6
            Originally posted by AOK View Post
            Takker fir kjappe svar!!!

            Jeg fant paramenter og har nå fått byttet til heli Men jeg kobler en esc med motor på mottkeren og det skjer ingenting når jeg rører på stikkene (selfølgelig også batteri på esc)... sikkert noe jeg gjør feil

            EDIT: Det er denne Viderekoblingsmerknad mottakeren

            Prøv å koble en servo og et mottakerbatteri rett på mottakeren. Eller koble ESCen til og så en servo og se om du får liv i noe da.. Er det noe lys som lyser på mottakeren?

            Comment


            • #7
              Heisann!
              I parametre må du også sjekke at det står PCM (R149DP er en PCM mottaker). Hvis det står PPM så er dette feilen..

              Lars
              Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

              Comment


              • #8
                Så må du slå av og på radioen etter du har bytta til PCM for at det skal lagres i sendern
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment


                • #9
                  Den står på PCM Men jeg skal prøve med et annet batteri når jeg kommer hjem i dag.

                  Comment


                  • #10
                    Og du har samme krystall i mottager og radio?
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                    Comment


                    • #11
                      Hvis du skal bytte fra Acro til Heli ville jeg startet med et blankt modellminne å satt opp alt fra bånn.. Hvis jeg ikke tar helt feil mister du en del av parameterne som er satt når du bytter modell-type.. Ta det med en klype salt, men jeg mener det er sånn..
                      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Brumm View Post
                        Hvis du skal bytte fra Acro til Heli ville jeg startet med et blankt modellminne å satt opp alt fra bånn.. Hvis jeg ikke tar helt feil mister du en del av parameterne som er satt når du bytter modell-type.. Ta det med en klype salt, men jeg mener det er sånn..
                        Alt funker nå Men vet du hvordan jeg sletter modeller som allerede er der? Det er åtte modellminner, men alle er opptatt og jeg trenger ingen av dem.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kjenner ikke 9C, men på 7C går man på: PARAMETER -> RESET -> EXECUTE.. for å slette modeller..

                          Vet ikke om det var til noen hjelp..
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment


                          • #14
                            Hei
                            På dei kontrollerende eg har testa/lest om vert det anbefalt å bruke radioen i flymodus.
                            Sjekk kva som er anbefalt for kontrolleren du skal bruke på multicopteret
                            Mvh
                            Øyvind Amundsen
                            70 mod. fra sunnmøre
                            Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                            Comment


                            • #15
                              Jeg kommer inn på akkurat samme meny som Brumm, men jeg får ikke sletta noe som helst, det går ikke trykke på "EXCEUTE"

                              Når det gjelder fly eller heli er jeg usikker på hva som er best, får kortet neste uke tenker jeg, så da finner jeg det vel ut det gjelder ett Hoverfly Pro.

                              Comment

                              Working...
                              X