Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flybarless og mye dødgang på stikka, er det riktig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flybarless og mye dødgang på stikka, er det riktig?

    Har et t-rex 450 og et t-rex 550 med beastx flybarless enheter på. Er nybegynner og har ikke rørt modellene i hele vinter. Nå tok jeg frem 450`en for å fortsette treningen, og oppdaget når jeg gikk over helikopteret at når jeg beveger høyre stikke frem/tilbake og høyre/venstre (husker ikke hva det heter på fagspråket) så får jeg bare beveget stikkene halvparten før servoene har fullt utslag....så den resterende halvparten på stikka er bare dødgang.
    Koblet opp 550`en for å kontrollere hvordan det var her, og det var akkurat likens.
    Ifjor sommer hovret jeg endel med begge helikoptrene, men jeg klarer absolutt ikke å huske at jeg hadde så mye dødgang på stikka. Jeg trodde at servoene ikke skulle ha maks utslag før stikka på senderen var helt ute.

    Er det jeg som har fortrengt noe over vinteren, eller har jeg gjort en bommert under oppsettet mitt ifjor?
    Tør ikke fly før jeg vet om alt er i orden.
    Hvis det var dårlig forklart så bare si ifra.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    Sjekk om du har negativ expo i oppsettet på radioen. Da får du max utslag på servo før stikka har max utslag.
    Ola A.


    Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
    Beast 3D AS3X | Cessna 182
    Spektrum DX8s

    Comment


    • #3
      En FBL-enhet gjør jo mye "rart" på egen hånd. Ikke sikkert det er så mye galt.

      Post en video, da kan kanskje ekspertene her inne få et nærmere blikk på det
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Originally posted by RazorEdge View Post
        Sjekk om du har negativ expo i oppsettet på radioen. Da får du max utslag på servo før stikka har max utslag.
        Det er vel ikke riktig. Selv med negativ exponensial vil servoene bevege seg hele veien med stikke, bare mindre og mindre jo mer utslag man gir.

        Jeg synes også det høres veldig merkelig at noe slikt skal ha skjedd av seg selv etter noe lagring, og på to forskjellige modeller.
        Futaba T8FG-S
        Noen planker og noen visper

        Comment


        • #5
          Ja jeg synes også det er rart at noe skulle ha skjedd på 2 modeller. Så jeg tror at jeg har gjort en bommert under oppsettet, men jeg vet ikke hva/hvor jeg skal angripe problemet. Eller så skal d være slik.

          Dere andre som flyr, har dere fullt utslag på stikka på senderen når servoene har max utslag?
          Jeg har prøvd å satt opp modellen snillest mulig, men jeg skal vel likevel ha fullt utslag på stikka når servoene har maks utslag?
          ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

          Comment


          • #6
            Det var bare et forslag fra min side, hvis man har blingsa og satt -100 expo og dual rate til 125 vil den gi 100% på servo ved 30% stikke utslag på en spektrum radio.
            Ola A.


            Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
            Beast 3D AS3X | Cessna 182
            Spektrum DX8s

            Comment


            • #7
              Jeg har ikke rørt dual rate og expo. Var inne og sjekket disse og dual rate står på 100% og expo på 0% på alle kanalene.

              Men ja, det er slik du sier. Jeg får 100% utslag på servoene ved 50% utslag på stikka. De resterende 50% på stikka er bare dødgang.
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

              Comment


              • #8
                Originally posted by junior View Post
                Jeg har ikke rørt dual rate og expo. Var inne og sjekket disse og dual rate står på 100% og expo på 0% på alle kanalene.
                Ok, da er den problemstillingen ute av verden
                Last edited by RazorEdge; 28-03-12, 20:04.
                Ola A.


                Trex 100x | Trex 250Pro | Trex 450 v2 | Trex 500 ESP | mCPx
                Beast 3D AS3X | Cessna 182
                Spektrum DX8s

                Comment


                • #9
                  hvilken radio har du?
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Kanskje en viktig detalj ja....Futaba 7c 2,4ghz.
                    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                    Comment


                    • #11
                      På FBL systemer (akkurat som på halen som og har gyro) så styrer ikke du servoene direkte. Du gir gyroene en referanse (piro, flipp eller roll rate). Dvs du forteller gyro hvor fort det skal snurre rundt den aktuelle aksen. (Ble det krøkkete forklart?). Nå heliet står i ro på benken så beveger det ikke på seg og gyro vil øke utslaget.

                      Du må inn i en oppsett modus for å få direkte utslag på servoene. Så antegelig ingen feil i det hele tatt. Men gå gjennom oppsett menyen om du er i tvil.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        I parameter menyen kan du stille inn stick-deadband. Default er 2, og jeg mener du kan sette den ned til både 1 og 0.

                        Men som andre over er inne på, så går ikke stikkebevegelsene dine rett igjennom til servoene, og det er vel det du merker. Men ikke bry deg om det, det føles ikke slik i lufta!
                        Honeybee CP 2

                        Comment


                        • #13
                          Jeg hadde rett og slett prøvd et av heliene i lufta.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Aah...ok. Jeg forstår hva dere mener. Siden heliet står på bordet og ikke legger seg over når jeg gir utslag på stikka, så overkompenserer beastx`en med å gi enda mere utslag raskere for å få heliet til å legge seg over?....derfor får jeg dødgang på stikkene? Mens i luften når heliet faktisk legger seg så vil jeg ikke oppleve å få dødgang på stikkene.

                            Det er ikke noen av dere som har beastx som kunne ha kontrollert om det er slik hos dere også, når heliet står på bordet?
                            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                            Comment


                            • #15
                              Det er riktig. Du angir kun en hastighets referanse. Jo mer stikke du gir, jo raskere roll etc. ber du FBL enheten om å gjøre. Slik funker halegyroer, og det samme gjelder også for hodet når du kjører flybarless.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X