Announcement

Collapse
No announcement yet.

V-bar: Governor oppsett - for lite kanaler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • V-bar: Governor oppsett - for lite kanaler?

    Holder på å sette opp min 7HV med V-bar. Fløy den i går og den flyr veldig bra out of the box. Tenkte derfor å bare sette opp Governoren med en gang.

    Slik jeg forstår det så skal "Hyperion Phase sensor" loddes på en motorledning og kobles i "Sensor II" porten på V-bar enheten, det er i og for seg OK og allerede gjort. Så skal ESC'en i en ledig kanal, enten "Servo" eller "kanal 4" som er ledig hos meg (Står i CH4 nå). Det også er i og for seg OK. Problemet er "preset channel from receiver" står på "AUX" og den bruker jeg for å sette Gain på halen fra radioen.. Står litt fast her


    Click image for larger version

Name:	governor.jpg
Views:	1
Size:	86.9 KB
ID:	631349


    Oppsettet er en Futaba 10C og Futaba R614FS mottaker.

  • #2
    Tror jeg fant ut av det. Får vell ikke justert gain fra radioen på denne måten. Må vell sette "Aux" i CH3 på mottakeren min for å få brukt dette slik jeg tenker. Jaujau. Ordner seg sikkert :P

    Comment


    • #3
      Du plugger ESC i ESC-utgangen på V-Bar. Du bruker IKKE Servo-utgangen i det hele tatt!

      Jeg kan godt sende deg oppsettet mitt når jeg kommer hjem. Jeg tror jeg bruker throttlekanalen til å trigge governor ("preset channel from receiver) på elektro.

      Ellers er det en god idé å se disse videoene: Governor - Electric

      Edit: Det er ikke bare en god idé, det er obligatorisk!
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Jeg har sett de videoene til MrMel og han bruker S.bus mottakere så for min del blir det litt annerledes. I V-bar programmet har jeg kun valget om "AUX" på preset channel siden jeg bruker vanlig mottaker. Om jeg bruker "ESC" inngangen på V-bar er den opptatt av "Pitch" kanalen. Om jeg bruker "Kanal 4" har jeg ingen plass å sette BEC'en min. Da blir det BEC kun på mottakeren=ikke helt heldig. I følge programmet kan jeg bruke "servo NO BEC" eller "kanal 4". HW120HV har meg bekjent ingen BEC innebygd så om jeg forstår det rett kan jeg bruke den. Da får jeg tilbake muligheten til å plugge BEC i kanal 4.

        Jeg får imidlertid ikke utslag på transmitter menyen på ESC/throttle. Den står fast på 0%. Jeg forstår ikke helt disse bank selections. Alt hadde vært enklere med S-bus tror jeg



        Oppsettet mitt er nå slik:

        VBAR------- Futaba R617RF mottaker

        Aux----------Throttle/Ch 3 (Denne stod på mottaker kanal 5 for å justere gain fra radio)
        Elevator----- Elevator/Ch 2
        Aileron-------Aileron/Ch 1
        Collective----Ch 6
        Rudder-------Rudder/Ch 4
        Channel 1----Swash servo 1
        Channel 2----Swash servo 2
        Channel 3----Swash servo 3
        Channel 4----ESC
        Tail Servo----Tail servo/ Ch 4
        -------------Ch 5 ledig

        Governor enabled, men jeg får ingen reaksjon på "ESC/Throttle" på transmitter menyen i V-bar programmet. Men jeg får satt "expected RPM" ved hjelp av gyro gain menyen på radioen. NOR 1% gain = 0 rpm expected , Idle 1 60% = 1960 rpm expected, Idle 2 2050 rpm expected.

        Gjør jeg noe feil??
        Last edited by Trulsen; 24-04-12, 10:51.

        Comment


        • #5
          Ok - så har jeg kommet litt videre. Jeg har nå fått til å justere "gain" ved hjelp av throttlekurver. På 100% flat kurve får jeg nå "expected 2065 rpm" i V-bar programmet. Gyro gain er deaktivert og jeg justerer denne nå kun i programmet, det er greit nok.


          ESC er fortsatt i Kanal 4 på V-baren og Kanal 3 på mottakeren går til Aux.

          Har også etter tips fra "lillejon78" prøvd å koble til en servo på utgangen fra V-bar og den gir utslag. Ergo er oppsettet mitt OK.

          Har koblet til programmeringsboks og oppdatert HW regulatoren uten hell.

          Hva er det som har gjort at regulatoren har tatt kvelden da??

          Comment


          • #6
            Før Lillejon kommenterer så gjør jeg det selv. Det KAN virke som det var lite batteri på batteriet. Litt rart, for det var 22.5V på hvert 6S batteri. Livet er herlig.....

            Comment


            • #7
              Hehe. Hadde tenkt å holde kjeft men du sa det jo selv hehe. Fått testa goven no?
              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
              homemade quad med diverse elektronikk.
              noen depronkjerrer.
              futaba10c 2.4ghz.
              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

              Comment


              • #8
                Originally posted by lillejon78 View Post
                Hehe. Hadde tenkt å holde kjeft men du sa det jo selv hehe. Fått testa goven no?
                Kun testet på benken. Må på stripa en dag å prøve

                Comment


                • #9
                  Kanskje i morra ved elve tolvtida. Da e ej kanskje klar
                  trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                  trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                  arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                  PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                  homemade quad med diverse elektronikk.
                  noen depronkjerrer.
                  futaba10c 2.4ghz.
                  radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Kun testet på benken. Må på stripa en dag å prøve
                    Har du spoola opp 7HV`n på kjøkkenbenken? (Med hovudrotorblad på, formodar eg...) Respekt!
                    Runar Sandnes
                    Medlem i Gloppen modellflyklubb

                    ------
                    Constantly fighting gravity

                    Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                    Comment


                    • #11
                      Nå er endelig alt klar for testing.

                      Normal: 1800
                      Idle 1: 1950
                      Idle 2: 2100


                      Eneste som jeg ikke har fått 100% svar på er om det er greit å plugge Hobbywing 120HV Regulatoren i "SERVO" utgangen på V-bar. Jeg ønsker å gjøre dette for å få plugget i en av kablene fra Bec'en. Nå har jeg ikke plass. Ønsker å plugge BEC i CH 4 på Vbar og ESC i "SERVO".

                      Er dette OK? Jeg tror dette bør være ok siden min regulator ikke har innebygget BEC. Men siden Jotto sa at jeg ikke skulle bruke denne utgangen i det hele tatt blir jeg litt skeptisk

                      Comment


                      • #12
                        Er det for å fôre HW-regulatoren med strøm fra BEC? Isåfall går det nok bra, men jeg ville vært mere skeptisk til å koble BEC inn der for å fôre V-Baren med strøm. Jeg er usikker på om Servo-utgangen er regulert, og da egner den seg dårlig til å gi strøm til V-Bar.

                        For å være på den sikre siden, ville jeg ha brukt en Y-kobling på en av de kanalene som er opptatt og la være å bruke servoutgangen som strømforsyning.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment

                        Working...
                        X