Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppsett av Fut. 9z, på Zap 400 Heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppsett av Fut. 9z, på Zap 400 Heli

    Hei
    Probl: Hvordan setter jeg opp min radio som er en futaba 9z?

    Jeg er ganske ny innen Heli,og har nå anskaffet et Zap 400 elektr.
    Denne maskinen har coll. pitch, men jeg har ikke peil på oppsetting!
    Noen som vet råd? :P
    Mvh
    Tom


    \"Bruk penga på hobby`n, før kjerringa tar`em te pynt\"

  • #2
    Det spørsmålet kan jo føre til et laangt svar! Hvertfall når du ikke spesifiserer akkurat hva det er du lurer på, og når du ikke sier noe om hva slags hardware du har i helikopteret.

    Kortversjonen er at zap'en vil fungere sånn nogenlunde omtrent med en gang ved å opprette en ny modell i radioen din av type HEL(ikopter). Sørg for riktig retninger på servoene (REV) og juster ATV slik at servoer/roroverføringer ikke "butter". Og juster max/min pitch med ATV eller Pitch Kurve (PCV) etter det som er anbefalt i helikopterets manual. (og bruk den medfølgende pitch-måleren).

    Ellers så vil jeg jo si at manualene til radioen og helikopteret + evt. annen hardware et "must" å lese igjennom og sette seg inn i hvordan ting virker. Svarene du leter etter står ganske sikkert der. Så får du heller spørre mer her når du har noen konkrete problemer du står fast ved!

    mvh.
    Ole André Knutsen

    Comment


    • #3
      Hei

      Takk for svaret, og jeg kan skjønne at det kan bli et laaangt lærret å bleke når jeg ikke kommer med flere opplysninger her. Men det er radioen og miksingen jeg tenkte på først og fremst.

      Jeg vet om alt med atv,servo rev, diff ,overføringer osv. men skal ikke halen mikses sammen med pådraget av motor for å kompansere vridningen? Men hvis det meste er klart i heli programmet så går det sikkert etter litt lesning av div medfølgende litteratur. Jeg har bare ikke kommet så langt enda, og ventet heller ikke så kjappe svar!!Kjempe bra!
      Tusen Takk ihvertfall!
      Jeg kommer tilbake...
      Mvh
      Tom


      \"Bruk penga på hobby`n, før kjerringa tar`em te pynt\"

      Comment


      • #4
        Du skal ikke bruke Revomix hvis du har en Heading Hold gyro, da vil det bare bli rot. Det bruker du kun hvis du har en standard gyro.

        Gyroen styrer utslaget uavhengig av moorturtall.
        John

        Comment


        • #5
          Litt off topic:
          Viss du trimmer roret på senderen og har gyroen i HH, da vil vel helikopteret rotere hele tiden?? Ihvertfall viss du trimmer etter gyroen har lagret headingen.. Eller?
          Align T-Rex 550e 3GX
          Align T-Rex 450 Sport

          Comment


          • #6
            Du har helt rett Toolei.

            Og det er her mange misforstår når de setter opp en heading-hold gyro.

            Også er det viktig å legge merke til at ATV justerer max roterings-hastighet og IKKE hvor mye servoen beveger seg. Maks servobevegelse må du sette opp enten mekanisk eller justere med "Limit"-funksjonene på gyroen

            Ole André

            Comment

            Working...
            X