Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med tail wag på V Bar5.3 med align 750H Hv haleservo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med tail wag på V Bar5.3 med align 750H Hv haleservo

    Har akkurat løftet min nyervervede T-Rex 700E DFC HV, en fantastisk opplevelse.

    Den har en veldig svak tail wag 3-5 cm som jeg ikke er kar om å få justert bort.
    Den har følgende utstyr:
    Mikado V-Bar silverline 5.3 Ekspress
    Align 750H HV haleservo
    2 cell ureguler lipo.
    Hitec Aurora 9 sender

    Den ble satt opp med puls på 1520 og fekvens på 333hz. Gyro gain justert fra 50 til 100% uten endring.
    Montert step down haleservo. ingen endring
    Fjernet step down endret frekvens til 250 hz. ingen endring
    Montert step down. ingen endring
    Tilbake til start remontert gyro med en extra tape. ingen endring

    Har kun hovret med den på ca 65% throttle så kanskje lav headspeed kan påvirke noe men skulle ikke tro det???

    Har noen noen tips til meg er jeg meget takknemlig.
    Hansi

  • #2
    Lav headspeed kan ha en medvirkende årsak. Governor kan være en ting dersom Governor Gain er for høy. Men det som er mest vanlig er enten at linkene dine fra servo og bak og hele halemekanikken går for tregt. Har du resizet ballinkene? De er ofte trange og trege. Dette vil gjøre at du får svak tail wag. Thrustelagrene dine kan være feil montert, men det tviler jeg egentlig på de er. Gain på halen kan også være for lav, men det regner jeg med du har testet..

    Alternativt kan du poste V-bar loggen her for å se om noen kloke hoder (psst, jonny, arhennie, jotto ) kan se på det

    Comment


    • #3
      De gangene jeg har hatt tailwag med Vbar har årsaken vært noe som går tregt i halen. Det skal ikke mye til for at servo ikke klarer å finne det nøyaktige punktet der halen står rolig.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Takk for kjappe tilbakemeldinger. Starter nå med å resizet ballinkene, kan virke som litt lugging her. Så ut å teste, straks tilbake.
        Hansi

        Comment


        • #5
          Da var testen unnagjort med kraftig forbedring er nå redusert til ca 1-1,5 centimeter. Skal se om det er muligheter for mer finpuss. Begynner å bli mørkt her nå så jeg får ikke testet før i morgen ettermiddag. Kommer med tilbakemeldig etter testen i morgen.
          Takk for hjelpen så langt.
          Hansi

          Comment


          • #6
            Kjører du med gov eller uten?

            12T på 750mx 530KV?

            hvordan esc? treffer du turtallsområde for omslag av AFW?

            har du prøvd å øke turtall? laveste jeg har flydd på av fixed points er 70% og 75%, den har da litt av lignende symptom, men det er også mye skylt sk720en min og firmwaren (3.15)

            hvor mye stepper den ut på pitch pumps på forskjellige gain verdier?

            beveger halen seg sakte, eller fort de 3-5cm?

            Comment


            • #7
              Re: Sliter med tail wag på V Bar5.3 med align 750H Hv haleservo

              Siden du allerede er igang med å sjekke det mekaniske; vibrasjoner er en vanlig årsak til nervøs hale. Får du noen advarsler om det i loggen på V-Baren?
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Kjører uten gov. med en Phoenix ICE2 HV 120 med standard align oppsett på en 750 mx 530kv12t.
                Har ikke gjort noen forsøk på å justere opp turtall ennå, heller ikke testet ut pitch pumps og gain verdier.
                Halen beveger seg i rolig tempo.
                Har kun justert det mekaniske nå med synlige forbedringer. Er nå nede i 1-1,5 cm vandring. vil teste mer i morgen.
                Hansi

                Comment


                • #9
                  Da har jeg teste ut her i hagen med meget bra resultat Halen står ikke helt som et spett men veldig nær. Regner med att dette vil gå seg til etter noen flere turer.
                  Min konklusjon er litt treghet flere plasser i halen.
                  Tok å resizet ballinkene og finjustering av tail controlrod sleeve.
                  Demonterte hele halekassa og remonterte denne, fant ut at det var kommet litt gjengelock mellom messingforingene og
                  collarscreew så denne lugget litt samtidig som begge controllinken her også var litt trege.
                  Får ikke testet ut mere her hjemme, må på stripa. Men skulle det dukke opp andre ting vil jeg holde dere oppdatert.
                  Takk så langt.
                  Hansi

                  Comment


                  • #10
                    Det høres bra ut. Locktite søl er vel en klassiker. Halen bør gå silkesmooth som de kaller det. Er det litt lugging her eller der så kan det forårsake slik tailwag. Spesielt om luggingen oppstår i området der servoen prøver å sentrere seg. Pass på å smør den litt også på de bevegelige delene siden dette er et elektro heli. Symaskinolje eller tilsvarende hjelper mye.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment

                    Working...
                    X