Unconfigured Ad

Collapse

Heli programmering av MC-22

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Knugen
    • Aug 2004
    • 96

Heli programmering av MC-22

Har en zap400 som jeg hittil kun har flydd med uten å bruke "idle up", så jeg har mix av gass, pitch og komp. av halerotor på en og samme stikke.

Har nå tenkt å bruke en annen kanal til motorturtall for å kunne bruke negativ pitch. Dette skal kunne la seg gjøre uten å ha govenor funksjon på regulatoren sies det fra pålitelig hold.

Problemet er som følger: hvordan få mixet inn komp. av halerotor på denne nye kanalen...?
    Bruker kanal 8, sleide-bryter til gass (esc'n).

Har "dessverre" tysk software på senderen og ettersom det er 17-18 års siden man drillet på kasusene er ikke manualen mye til hjelp.
    Mvh.
    Øyvind Iversen
  • Mongotass
    • Nov 2003
    • 34

Kanskje jeg ikke forstår spørsmålet ditt helt, men det blir jo ikke ikke noe annerledes i sk. "idle up". (På MC-22 bruker man flyfaser isteden) Throttle, pitch og halekomp. kurvene blir bare annerledes.

Finn en eksempel på oppsett av heliet på nettet med kurver etc. som utgangspunkt. Dette lar seg helt fin overføre til MC-22 softwaren.
    Last edited by Mongotass; 08-02-06, 09:01.

Comment

• Per
      • Nov 2005
      • 243

Du kan vel mixe pitch til halerotor. C1 -> tail?

Comment

• Knugen
        • Aug 2004
        • 96

Originally posted by Mongotass
        Kanskje jeg ikke forstår spørsmålet ditt helt, men det blir jo ikke ikke noe annerledes i sk. "idle up". (På MC-22 bruker man flyfaser isteden) Throttle, pitch og halekomp. kurvene blir bare annerledes.
        Hadde tenkt å gjøre dette uten å bruke ulike flyfaser.
        Snakket med en erfaren heli pilot som mente at dette var enklere og like bra, så det jeg må få til er å mikse inn halerotor på kanal 8.
        (burde jo naturligvis sette meg inn i å prog. ulike flyfaser etc. men travle dager gjør at jeg prøver det enkle først.. )
        Mvh.
        Øyvind Iversen

Comment

• Mongotass
          • Nov 2003
          • 34

Originally posted by Knugen
          Hadde tenkt å gjøre dette uten å bruke ulike flyfaser.
          Snakket med en erfaren heli pilot som mente at dette var enklere og like bra, så det jeg må få til er å mikse inn halerotor på kanal 8.
          (burde jo naturligvis sette meg inn i å prog. ulike flyfaser etc. men travle dager gjør at jeg prøver det enkle først.. )
          Ok, jeg kan ikke se at dette blir noe enklere i det hele tatt, heller vanskeligere, men deg om det

Det går uansett ikke ann å bruke bare en kanal som input til halerotorkomp. Dette fordi både motorturtall og pitch vill påvirke vridningen av heliet. Dermed tror jeg ikke du klarer å få dette til å fungere i det hele tatt.....

I helikoptermodus finnes jo alle nødvedige miksere ferdig definert. Det er bare å finjustere kurvene. Om du ikke vil bruke flyfaser, ville jeg programmert senderen til ett "idle up" opsett og heller mikset skyvepotmeret til throttle, slik at du kunne kutte motoren på denne. Dette er faktisk default på min MC-22 i helikoptermodus. Er det ikke det på din?

Jeg regner med at du har sett mikseren "Kanal 1 -> Heckrotor" som ligger under menyvalg "Helimischer" ?

Jeg er ganske sikker på at det lønner seg å bruke tiden til å lære seg å bruke senderen på riktig måte, istedenfor å kaste tiden bort på noe som kanskje ikke vil fungere. Jeg slet fryktelig i begynnelsen selv, da jeg aldri har hatt en
          time tyskundervisning, men det går mye greiere nå.

Lykke til!

Comment

• Knugen
            • Aug 2004
            • 96

Originally posted by Mongotass
            Om du ikke vil bruke flyfaser, ville jeg programmert senderen til ett "idle up" opsett og heller mikset skyvepotmeret til throttle, slik at du kunne kutte motoren på denne. Dette er faktisk default på min MC-22 i helikoptermodus. Er det ikke det på din?
            Pr. i dag kutter motoren dersom jeg drar ned skyvepotmeteret ja.., men har ikke brydd meg om hvorfor ennå..

Føler meg nok litt på jordet innimellom mht. oppsett ennå, har fått hjelp til å sette opp det jeg har i dag.. og den kompetansen er drøye 1000 km unna.

Hmmm..., får vel finn fram ordboka og prøv på skikkelig vis då..
            (..det har jo ikke vært fly-vær det siste halve året uansett, så det blir vel tid en dag).
            Mvh.
            Øyvind Iversen

Comment

Working...