har i dag "vanlig" oppsett på kontrollen, altså gassen på venstre-stikka, har en caliber30 med en optic6 radio, å det jeg lurte på er hvordan jeg får gassen til å være på for å fly "oppned", ja dere vet hva jeg mener
Unconfigured Ad
Collapse
oppsett for 3D/optic6
Collapse
X
-
oppsett for 3D/optic6
trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klartTags: None -
Følgende må du sjekke på redio og heli:
Throttle-kurve:
Settes opp i idle1 og/eller idle2. Der normal-modus er "tilnærmet" lineær, dvs. fra 0 til 100 i en mer eller mindre rett strek ( / ). Menyvalget husker jeg ikke 100%, men lurer på om det ikke heter "THRC" på radioen din. Sett radioen i idle1 el. 2, og justér throttle-kurven slik at den ligner en U eller V. Tallene skal bli noe ala 100-70-50-70-100. Pass på at du har "passe" turtall, 1900-2000 o/min headspeed for lett akro på et 30-heli bør være passe, tipper jeg.
PS: Det går også an å jukse, og kjøpe en governor/limiter, f.eks. Futaba GV1 eller ModelAvionics' RevMax - så slipper du å tenke over ujevnt turtall (it just works).
Pitch-kurve:
Viktig at du sjekker denne i samme slengen, for å unngå overraskelser.
Skal være 0-25-50-75-100 (eller deromkring) på radioen, menyvalg "PITC" eller noe sånt - fortrinnsvis identisk i alle modus - så slipper du å få noen ubehagelige opplevelser når du skal gå fra normal til idle1/2..
Nå har jeg ikke erfaring med Caliber 30-heli, så jeg vet ikke hvor mye pitch du "bør" dra ut. Men bruk pitchmåler, og sørg for at "lav venstrestikke" tilsvarer ca -9 grader, og "høy venstrestikke" tilsvarer ca +9 grader pitch. Går motoren merkbart tungt når du drar stikka til topps, justerer du utslagene ned til f.eks. +/- 8,5 grader. Går motoren lettere, kan du med fordel øke utslaget til +/- 9,5 grader.
Når du da har stikka i midten, skal du måle 0 grader. Du hovrer da på 3/4 stikke (evt. 1/4 hvis du ligger inverted med heliet).
PS: Synes å huske at Optic6 kommer med "ratchet", eller noe bølgeblikk som fører til at venstrestikka går i hakkete bevegelser. Det er ikke ideélt på helikopter, så denne bør du tilpasse, f.eks. ved å tre en fuelslange med grease over metallbiten slik at du får en glatt bane.
Good luck!-//\_____________
// Steinar Forshaug
/ 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
www.mikronor.no
Phoenix RC Club . AKMHK . OHK
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment