Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 450 se halen vandrer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amundrg
    • Jun 2006
    • 355

T-Rex 450 se halen vandrer

Fløy jomfruturen på T-rex 450 SE i dag. Men jeg fikk ikke halen til å stå rolig er det noen som har noen justerings tips ?

Gyro Futaba 401 men 9650 servo 10,5mm servo horn
    Radio JR9XII med JR RS10DS motager

Leger med noen bilder
    Attached Files
    Amund Gårdhammer
    www.ringerikemfk.com
  • telecaster
    • Dec 2006
    • 1062

Kilent problem

Som oftest er det for høy gain på gyroen som gjør at halen er urolig, men da ser det mere ut som om den "wobbler", er ikke sikker på at det er det du beskriver?
    Ser at enkelte melder om gain helt nede i 35% på T-rex.

Hvilket turtall flyr du med? Som du sikkert kjenner til fra Raptoren kan for lave turtall gjøre at halen ikke er så distinkt.

Jeg har også 410 gyro men min T-Rex SE er ikke helt klar enda, og jeg er også i tenkeboksen når det gjelder haleservo, har kjøpt en HS81 men er litt i tvil, har også sett på det nye settet fra JR beregnet på T-Rex, Curtis Youngblood bruker JR DS3400G på halen, jeg har bestillt dette settet fra HeliProz, tipper at det blir satt inn etterhvert. Det inneholder 3 stk DS285 og en DS3400G.

Så gjør et forsøk med gain etter at du har dobbeltsjekka at tailslideren glir så lett som mulig slik at du utelukker mekaniske feil.
    mvh
    /RO

Comment

• Tintin
      • Jan 2005
      • 4631

Spørsmålet er om den vandrer i heading hold/AVSC eller i rate/normal mode.

Det er relativt lett å sette opp en 401 til å funke perfekt og jeg mistenker at du enten har satt den til rate/normal eller forsøker å bruke trim eller har det dårlig mekanisk justert.

Noen enkle steg for å få dette til å funke.

Se til at du ikke bruker noen form for trim eller mix på halen.
      Still inn gain slik at du kan skift mellom HH og rate med en bryter (rundt 75% gain er et ok utgangspunkt, dvs går skalaen fra 0-100 så still den f.eks på 85 for HH og 15 for rate/normal - går skalaen fra -100 til 100 så still hhv -75 og 75% - det første gjelder om du har gain på gyro sens/kanal 7 - det siste om du bruker ATV på kanal 5)
      Koble til batteriet og når gyroen har initialisert så skifter du til rate mode(skal ALLTID startes i HH - stødig rødt lys))
      Se til at halepitchsleiden står midt på halerotorakslingen med 90 grader på servoarmen
      Ta det opp i hover om det drifter så land og flytt servoen på bommen til det hovrer uten å drifte. Ikke bruk trim av noen sort for å få til dette.
      Når det hovrer uten eller med minimal drift (det vil drifte om det ikke er dønn vindstille)
      Slå over til HH og det skal stå støtt.

Comment

• amundrg
        • Jun 2006
        • 355

Prøvde T-Rex 450SE nå med gyro i rate og hh men den Wobbler (jeg skrev vandrer i går) i begge instilen. Det jeg tror probleme er at det er slark i overførinen i Tail rotor control armen den slarker 0,4mm i lager gafel overføring. Er dette et kjent problem på T-Rex 450 SE ?
        Last edited by amundrg; 01-01-07, 11:47.
        Amund Gårdhammer
        www.ringerikemfk.com

Comment

• telecaster
          • Dec 2006
          • 1062

hallo.
          jeg kan ikke svare på hva som er vanlig, men min SE har absolutt ingen slark i overføringen. Det er nok ganske sikkert at du har funnet problemet, så gjelder det bare å finne løsningen?
          mvh
          Reidar Otto

Comment

• amundrg
            • Jun 2006
            • 355

Det slarker i overføringen i Tail rotor control armen skal det hvere noen foring inne i det nedere hulet som kan mangle på min eler er den kun av svart plast?
            Legger med et bilde så ser dere vilken del jeg mener
            Attached Files
            Amund Gårdhammer
            www.ringerikemfk.com

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Den er som den skal være. Slark er aldri bra men det oppsettet burde holde selvom den nye versjonen de nå har kommet med som er en minikopi av den som sitter på 600n er bedre.

Logring kan ha flere årsaker og det er fullt mulig du kan bli kvitt den selvom du har en ørliten slark der.

Hva er gyro gainen din?
              Om du tar tak i stangen som går fra servoen og skyver, går linkene da helt uten motstand?
              Prøv å sette linken på 5 mm fra servosenter og limit på gyroen til 100.
              Står gyroen i DS mode?
              Litt delay kan evt hjelpe.
              Om du bruker hullet i stab holderen under bommen, har du gjort det en aning større, det har vært litt trangt som std.

Comment

• amundrg
                • Jun 2006
                • 355

Gyroen står i DS mode
                Limit står på det minste
                servo lingken står på 10,5 mm
                Gyro geinen prøvde jeg med 25% da i rate og 75% hh kanal 7 aux2
                Bruker det nedere hakke i stab holderen under bomen (den Går lett)

Skal prøve å sette linken på 5mm og limit til 100 hvis det går.
                Litt delay ? tolket bruksanvisningen til at den skule stå på 0 med digital servo men jeg kan sette på litt.
                Den oppgraderingen av tail rotor control armen er det HS1198 ?
                Amund Gårdhammer
                www.ringerikemfk.com

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Det er rett at en digital servo ikke skal ha delay men du kan evt ha den som siste utvei.
                  75% tilsvarer 50% reellt når du bruker kanal 7 og den burde definitivt ikke logre med den gainen, du burde kunne gå helt opp mot 80 reellt dersom du flytter inn linken. Å flytte inn linken blir som å redusere gain forsåvidt men med kort arm kan du fortsatt bruke 100% limit og da slipper du å ha fullt rorutslag ved halv stikke. Dette er min preferanse men ikke alles bare så det er nevnt (Og den berømte Finless Bob om jeg husker rett)

Ja 1198 er rett om man har halerotorholder av den nye typen der huben går inn i lageret, den er i plast, HS1200 er i metall og HS1199 og HS 1201 er de samme med halerotorholder i hhv plast og metall.
                  Last edited by Tintin; 01-01-07, 18:59.

Comment

• amundrg
                    • Jun 2006
                    • 355

Da er det bare å få bestilt HS1200 men den Har dem ikke på elefun jeg fant den ikke der
                    Er det flere butiker i norge som har T-Rex deler eller er det bare å bestile den fra utlande
                    Er det flere opgraderinger som anbefales til 450se ?
                    Amund Gårdhammer
                    www.ringerikemfk.com

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Ikke en gang denne er nødvendig på en SE men det er jo en del snacks man kan ha på lager til en krasj kommer som malt canopy, nye hoveddrev med metallsenter som i 600n, CF blader, nattblader etc etc - finnes garantert noe å bruke penger på...

Comment

• strutings
                        • Oct 2006
                        • 442

Originally posted by Tintin
                        Ikke en gang denne er nødvendig på en SE men det er jo en del snacks man kan ha på lager til en krasj kommer som malt canopy, nye hoveddrev med metallsenter som i 600n, CF blader, nattblader etc etc - finnes garantert noe å bruke penger på...
                        Hvor finner man drev med metallsenter og nattblader til T-rex? På trextuning står det at det ikke er kommet nattblader til oss 450 flyvere.
                        -=-Trondheim Mfk-=-
                        * Raptor 50 Titan (SE)
                        * T-Rex 450SE
                        * E-Sky CP2 (Solgt)
                        * Vortex
                        * E-Starter
                        * Slow Stick
                        * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• tfagermoen
                          • Feb 2005
                          • 315

Drev med metallsenter: http://www.align.com.tw/shop/product...oducts_id=1523
                          Terje Fagermoen
                          Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
                          Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

Comment

• Tintin
                            • Jan 2005
                            • 4631

Da er de ikke særlig godt oppdatert. Jeg har Align sine egne, riktignok den første versjonen uten dekor som de viser på sine sider nå. Kjøpte de i november mener jeg, fra Taiwan. Testet de i romjula og det funker faktisk. Har ikke montert "glowwire" enda så det ble bare litt lett hovring så jeg kunne se hvor halen var men jeg har dette liggende så det kommer på i løpet av relativt kort tid tror jeg.

Det er også kommet hvite CF blader til 450n, trolig laget av SAB for Align. Det kommer også nattblader til 600n snart.

Det tar litt tid før disse tingene dukker opp her så jeg handler en del fra Taiwan for jeg er litt utålmodig og bare må ha....

Terje, om du trykker på det engelske flagget før du poster linker til Align så kommer de opp på engelsk i stedet for kinesisk når man går inn på dem.
                            Last edited by Tintin; 02-01-07, 07:01.

Comment

• strutings
                              • Oct 2006
                              • 442

Originally posted by Tintin
                              Da er de ikke særlig godt oppdatert. Jeg har Align sine egne, riktignok den første versjonen uten dekor som de viser på sine sider nå. Kjøpte de i november mener jeg, fra Taiwan. Testet de i romjula og det funker faktisk. Har ikke montert "glowwire" enda så det ble bare litt lett hovring så jeg kunne se hvor halen var men jeg har dette liggende så det kommer på i løpet av relativt kort tid tror jeg.

Det er også kommet hvite CF blader til 450n, trolig laget av SAB for Align. Det kommer også nattblader til 600n snart.

Det tar litt tid før disse tingene dukker opp her så jeg handler en del fra Taiwan for jeg er litt utålmodig og bare må ha....

Terje, om du trykker på det engelske flagget før du poster linker til Align så kommer de opp på engelsk i stedet for kinesisk når man går inn på dem.
                              Hvordan er fraktprisen fra Taiwan?
                              Ser også at Elefun har carbonblad av Sab til 450, (Sab 320) men ikke nattblader. Vurderer å prøve sab bare for å ha prøvd. Kjører H.T nå, og de skal etter sigende være gode. Nå har ikke jeg flydd med noe annet heller da..

Skal tro når Allgin kommer med den drev-overføringen til 450, slik 600 har nå.
                              -=-Trondheim Mfk-=-
                              * Raptor 50 Titan (SE)
                              * T-Rex 450SE
                              * E-Sky CP2 (Solgt)
                              * Vortex
                              * E-Starter
                              * Slow Stick
                              * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

Working...