Announcement

Collapse
No announcement yet.

arhennie bygger skala 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dette blir gøy å følge med på
    Må få igang Mini Titanen min igjen
    Er noe eget med skala
    OAF
    Caliber 30FT MiniTitan
    Div Fly
    Radio Hitec Aurora 9
    www.ringerikemfk.com
    http://modelsport.no/

    Comment


    • #17
      Hei,

      Grattis med flott Lakota prosjekt !

      Ang rotorhodet som du skal montere. Ja, veldig lurt å teste ut alt mekanisk og fly det før du setter det inn i skalakroppen. Her er noen tips ang oppsett osv skulle du trenge det.
      http://www.tottoshobby.net/Multirotor/mrotor.htm

      Lykke til med prosjektet !
      Mvh
      Totto Dahle
      www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
      Medlem Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #18
        Hei Totto, takk for det
        Jeg tittet på linken din. Mye fin info her. Men studerte på en ting. Du skriver; "Høyrerotasjon så skal ”Swashplata”, når man gir forover stikke på ”Elevator” gå forover ca kl 10 til 11 , og når man trekker stikka bakover skal ”Swashplata” gå bakover mot ca kl 16 til 17" Jeg går ut fra dette et resultat av mixene du gjør i radioen.

        Slik mitt hode ser ut så tror jeg at jeg vil få swash-enden av linken nøyaktig 90 grader på bladholderen. Da regner jeg med å enkelt kunne justere fasingen uten mikser og at swash bevegelsen på elevator vil bli kl 12 og 18 som normalt.

        Nå har jeg tenkt å benytte en Vbar på denne (er vant til disse på 3D heli) og denne har en swash rotasjon funkjson der man kan dreie swash elektronisk med step ned til 1 grad. Så om nødvendig tar jeg fininnstillingen der.

        Fikk tips av deg der om -5/+10 grader pitch, og det er hva jeg hadde panlagt å legge meg på. Cyclic styres av Vbar. Jeg ser du skriver du alltid flyr på normal, men har du noen tommelfinger regler å komme med når det gjelder valg av headspeed?
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #19
          Fin tråd! Kommer til å følge med på denne.Vi prata jo litt skala, når du var på MMSK møtet, Arne.
          Tror jeg ville prøvd å legge headspeed ett sted mellom 1500-1600 rpm.
          Legger ved en link til ett tysk skalaforum med masse info og byggetråder på forskjellige modeller.

          Scale Forum - RC-Heli Community

          Trond

          Comment


          • #20
            Takk for det Trond, og takk for link. Ja, vi snakket mye om skala da. Jeg har tenkt på dette en stund nå Godt mulig jeg tar turen til Bingen en dag til helga. Så om du er der da kan vi snakke mer

            PS!
            Artig å se jeg klarer å få flere "utpå" her. Det var ditt første innlegg siden juni 2008 ser jeg
            Så setter pris på litt liv i tråden. Blir langt artigere å skrive byggeblogger når det er litt dialog
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #21
              Supert at Skalaheli kommer mer på banen her, skal starte litt forsiktig med en Minititan og en skalakropp til 450 size, men har lyst på et større prosjekt etter hvert. Kommer til å følge tråden din fremover

              Comment


              • #22
                Hei,

                Når du har elektronisk swashfix så er saken enkel. Da bare justerer du fasingen slik at når du har det ene bladet langs ”halebommen” og stikke elevator forover og bakover så skal rotorbladet stå helt i ro. (du får mest sannsynlig ikke bladet helt 100% i ro, men så godt som og det er bra nok)
                Skulle du få noen problemer, så er det bare å rette dette opp med swashplate fasingen slik som beskrevet.

                Du kan gjerne ha mer positiv pitch også (+12 eks). Veldig greit å ha ett par grader til å gå på i tilfelle autorotasjon.

                Ang headspeed så er jeg enig med Trond.
                Går du for lavt på turtallet så får du wobbling og det er ikke noe greit.

                Tommelfinger: vel…jo lengre blad diameter jo lavere headspeed på rotor’n
                F.eks dia 1800mm max 1200 rpm, dia 1400mm max 1700 rpm

                Mvh
                Totto Dahle
                www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
                Medlem Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #23
                  Veldig bra Da er det bare å vente på det dikker opp noe utstyr, så får jeg se om jeg klarer å forene teori og praksis her.
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by arhennie View Post
                    Takk for det Trond, og takk for link. Ja, vi snakket mye om skala da. Jeg har tenkt på dette en stund nå Godt mulig jeg tar turen til Bingen en dag til helga. Så om du er der da kan vi snakke mer

                    PS!
                    Artig å se jeg klarer å få flere "utpå" her. Det var ditt første innlegg siden juni 2008 ser jeg
                    Så setter pris på litt liv i tråden. Blir langt artigere å skrive byggeblogger når det er litt dialog
                    Skal prøve å ta en tur til Bingen i helga,hvis været holder.

                    Det var vel ikke bare mitt første inlegg siden 2008,det var vel det første overhodet.Når jeg øyner sjansen til å få "konvertert" en 3D pilot til skala,så kan jeg jo ikke la sjansen gå fra meg.......
                    Vi trenger mer aktivitet på skalaheli.
                    Dessuten har jeg smuglest mange av byggebloggene dine,som jeg forøvrig syns er meget gode.

                    Trond

                    Comment


                    • #25
                      Super tråd Arhennie! Gøy å se nye navn kommentere trådene dine Du lager alltid svært detaljerte byggetråder og de holder et høyt nivå kunnskapsmessig, bildemessig og informasjonsmessig så jeg gleder meg veldig til du begynner på dette!

                      Har du alt du trenger på veg, eller er dette et prosjekt som tar vinter og vår før du er ferdig? Og er det mye som skal til for å få halen på riktig side av halebommen?

                      Comment


                      • #26
                        Takk for det Trulsen. Og ja, det er moro å se det dukker opp litt flere fjes i tråden. Og jeg håper kanskje det inspirerer flere til å starte eller sluttføre sine prosjekter. Og det ser jeg jo allerede at det gjør. Det er alt for mange påbegynte skala tråder her inne, så håper noen av de blir oppdatert etterhvert nå også. Har forresten fått noen PM'er også og det er hyggelig

                        Ang utstyr er det kun haleblader som ikke er bestilt. Alt annet er på vei. Så om et par uker tenker jeg det meste er på plass. Men jeg regner med det tar tid likevel. Fritid er ikke noe jeg drukner i akkurat med barn og travel jobb samt et hus som og krever sitt. Også er det ikke like lett å gå ut å teste underveis nå vinterstid.

                        Hvor lett det er å snu halen vet jeg ikke. Trex halen kan ikke uten videre snus mener jeg, men kanskje det er mulig likevel. Men det får jeg komme tilbake til om jeg øyner en mulighet.
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by arhennie View Post
                          Hvor lett det er å snu halen vet jeg ikke. Trex halen kan ikke uten videre snus mener jeg, men kanskje det er mulig likevel. Men det får jeg komme tilbake til om jeg øyner en mulighet.


                          Jeg bare tenkte litt på om det kanskje hadde vært verdt det sånn for å få alt helt 100%. Men skal man begynne å tenke slik er det vell ikke mulig å fullføre med Trex, da må man vell over på noe som snurrer rotoren mot klokka også om jeg ikke tar helt feil.


                          Uansett, gleder meg til fortsettelsen

                          Comment


                          • #28
                            Hale huset kan vel monteres motsatt vei
                            og med el-motor er det vel bare og snu retningen
                            Men da har man jo bestilt feil rotorblader, hvis de er asymmetrisk?
                            Uansett, det gir glød for eget prosjekt
                            OAF
                            Caliber 30FT MiniTitan
                            Div Fly
                            Radio Hitec Aurora 9
                            www.ringerikemfk.com
                            http://modelsport.no/

                            Comment


                            • #29
                              får man snudd enveislageret i denne? mener jeg har lest noe ymse, så tror det er mulig, evnt å kjøpe nytt enveislager som går "riktig"(feil) vei, da kan du jo bare borre nytt festehull for halen, og får den på riktig side. Men igjen, blader blir da evnt feil, men du får asymetriske for CCW også mener jeg også at jeg har sett?

                              Comment


                              • #30
                                Det hjelper ikke å snu dreieretningen på motoren pga enveis lageret, så trengs nok en hel del ombygging for å få det til. (På TDR'en min kan man faktisk snu rundt på alt man vil, både hode og hale). Men som jeg før har nevnt var ikke målet med denne å få det så detaljert som vi snakker om nå. Målet er å prøve seg på skala for en billig penge. Finner jeg en grei måte å snu halen på kan jeg gjøre det nå først som sist, men det er tross alt grenser for hvor skala det blir når en har en T-rex halekasse stikkende ut bak der. Nei, da må en nok vesentlig opp i pris før en får det helt autentisk. Men blir den bra så vil jeg nok vurdere å fylle på med flere detaljer som cockpit osv. Er det ikke litt sånn skala gutta gjør da, at de forbedrer litt her og der over tid?

                                Når vi snakker om pris. Jeg nevnte "skala for en billig penge". Og det synes jeg helt klart det er. Alt jeg har linket til her nå, altså all mekanikk utenom motor, esc/bec og servoer, koster faktisk mindre enn en Raptor G4 kjøpt i Norge. Og da får du ikke med blader på Raptoren. Nå må jeg riktignok ut med litt moms når jeg henter på posten etter hvert, så til slutt kan du kjøpe noen gromme blader til Raptoren og da, så er vi like langt. Så absolutt levelige kostnader med andre ord.
                                arhennie

                                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                                http://hadelandmfk.no/
                                www.henniehobby.no/arne

                                Comment

                                Working...
                                X