Announcement

Collapse
No announcement yet.

arhennie bygger skala 600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • arhennie bygger skala 600

    Jeg har i flere år nå hatt lyst til å forsøke meg på et skala prosjekt men det har aldri blitt noe av. Men jeg fikk noen pengegaver til jul i år som jeg nå har puttet inn i et prosjekt. Dette blir et prosjekt av typen Trex-inn-i-kropp, og i øynene til skala folket som bygger Vario og denslags er vel ikke dette her noe skikkelig skala prosjekt. Men for meg er det i aller høyeste grad det, og det er vel greit å begynne i det små også se hvor artig det blir, eller om jeg i det hele tatt får det til.

    Jeg har null og niks peiling på skala heli så det blir helt sikkert litt prøve og feile det her. Men jeg vet det er masse folk her inne som kan dette, så håpet er om noen av dere gidder å guide meg litt på vegen eller svare på spørsmål osv. Jeg tittet forøvrig gjennom de 72 øvrige skala heli trådene her inne, og fant vel ingen påbegynte byggetråder som er komplettert så langt. Målet mitt er i alle fall å få dette komplett ferdig og opp i luften. Wish me luck
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Hva slags kropp har du tenkt på da?
    T-Rex har jo mange fine da
    OAF
    Caliber 30FT MiniTitan
    Div Fly
    Radio Hitec Aurora 9
    www.ringerikemfk.com
    http://modelsport.no/

    Comment


    • #3
      Utgangspunktet mitt skulle være en T-rex 600E. Altså den gamle typen med frontmonterte batterier. Disse er ute av produksjon men det er fortsatt mulig å få kjøpt denne modellen, f.eks 600esp, enkelte steder. Men de jeg har funnet er veldig dyre og kommer blandt annet med motor og gyro som jeg ikke har behov for. Jeg kunne sikkert forsøkt å få tak i et brukt eksemplar, men valget falt på HK 600 som er en billig kopi fra HobbyKing.

      Click image for larger version

Name:	HK600GT-1.jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	596174

      HK600 har beltedrift, men jeg behøver torque tube til dette prosjektet. Så jeg har funnet et Align conversion kit. Det blir første fase av modifisering på denne. Tanken er å fly denne som den kommer også bytte ut alle deler jeg ser behov for før jeg går videre. Hodet skal uansett ikke være med videre på skala modellen, men jeg tenker på detaljer som drev, enveis hub, lager, mast og eventuelt halerotor. Men jeg kjøper ingen ting ennå. Jeg vil først se an kvaliteten på det jeg får fra HK.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Det første jeg funderer på er valg av headspeed. Det blir fire blader på hodet. Såkalt semi symmetriske 600 blader. Har og funnet skala haleblader på 100mm (som ser ut som er hva som brukes på 600-strl.). Men har ikke funnet på lager så langt.
        Her er link til de hovedbladene jeg har kjøpt: Welcome to RC Aerodyne - Ultra-Realistic Radio Control Model Kits & Hobby Accessories
        Halebladene jeg har tenkt å bruke er disse: https://www.scaleflying.com/Scale-Ta...cs_p_1077.html

        Om dette var et bra valg eller et ræva valg har jeg ingen forutsetninger for å vite. Opplys meg gjerne

        Jeg har forsøkt å søke litt her og der angående headspeed. Jeg inbiller meg at typisk for en 600 skala maskin ligger på 1250 - 1500 rpm. Så da tar jeg sikte på et sted midt i mellom, med mulighet for å endre opp eller ned vha pinjonger. Jeg vil forøvrig kjøre Vbar med governor så det blir sånn sett enkelt å treffe en gitt headspeed.

        Jeg har tenkt å benytte en Align 600MX 510Kv motor som sitter i et annet heli for øyeblikket. Med denne motoren på 12S treffer jeg veldig fint på 1250-1350 rpm på 11T pinjong. Og med 12T kommer jeg perfekt ut for ca 1450. Men det er mye pinjonger å velge i. Mulig jeg og velger å sette på helical gear på den om det er mye å hente på støy med slike. I såfall blir det 12T-14T pinjonger jeg kan leke med innenfor de rpm jeg sikter på.
        Det er f.eks nå jeg ønsker noen skal komme og føre meg på rett spor da serru

        At 12S er overkill på en 600 skala maskin er jeg klar over. Men batterivalget er kun et resultat av å treffe headspeed med den motoren jeg har. Samt at jeg har et godt utvalg i 6S batterier så dermed blir 12S svært gunstig for å prøve seg ut med vekter og flytid.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          tøft arne.hvilken type kropp skal brukes her??nå har jo jeg en org 600esp som du sikkert kunne forhandlet deg til
          Terje syvertsen
          www.ModumModellSportklubb.com
          3dhs edge mintor 38
          C-arf edge dle 111 v3.
          C-ARF extra 330l da 100.

          Comment


          • #6
            smisker du, får du også motor med den KV du vil...

            Comment


            • #7
              Hei.
              Dette lover godt, jeg har ikke peiling på skala, men kommer til å følge med på bygget ditt Arne
              Geir Helge Eriksen

              Helikopter
              Trex-500 oppgradert med 3GX og DFC hode.
              Blade 400 med Spartan Quark Gyrp, ellers standard.

              Fly
              Snart Microplex FubCub

              Radio
              Spektrum DX7 Heli

              Comment


              • #8
                Ja, hvilken kropp jeg skal bruke bør jeg vel fortelle. Det som er inni er jo lovlig kjedelige greier. Målet er å kopiere en Eurocopter UH-72 Lakota, som er en EC-145 i US Army versjon. Det er ikke noe gunship dette her. Den brukes til de mer fredlige aktivitetene. (Men blir dette en succé kan jeg jo kanskje følge opp med en Boeng AH-64 Apache eller en annen litt slemmere variant).

                Hentet fra Wikipedia:
                "The Eurocopter UH-72 Lakota is a twin-engine helicopter with a single, four-bladed main rotor. The UH-72 is a militarized version of the Eurocopter EC145 and is built by American Eurocopter division of EADS North America. Initially marketed as the UH-145, the helicopter was selected as the winner of the United States Army's Light Utility Helicopter (LUH) program on 30 June 2006. In October 2006, American Eurocopter was awarded a production contract for 345 aircraft to replace aging UH-1H/V and OH-58A/C helicopters in the Army and Army National Guard fleets."

                Hentet fra army-technology.com:
                "The UH-72A Lakota is a light utility helicopter specifically designed to meet the requirements of US Army. The UH-72A Lakota helicopters were acquired to replace the UH-1H Iroquois and OH-58 A/C Kiowa helicopters.

                Derived from the EC 145 multirole helicopter, the UH-72A serves the army principally for logistics and support missions within the US and also with the Army National Guard for homeland security and disaster-response missions and medical evacuations.
                "

                Nå hva synes dere. Kul modell eller?

                Click image for larger version

Name:	2076767.jpg
Views:	1
Size:	263.1 KB
ID:	596209Click image for larger version

Name:	2076766.jpg
Views:	1
Size:	246.8 KB
ID:	596208Click image for larger version

Name:	First_Two_Army_National_Guard_UH-72A_Lakotas_9_June_2008,_Mississippi.jpg
Views:	1
Size:	88.5 KB
ID:	596204Click image for larger version

Name:	3-uh-72a-lakota.jpg
Views:	1
Size:	44.8 KB
ID:	596205Click image for larger version

Name:	4-uh-72a-lakota.jpg
Views:	1
Size:	44.4 KB
ID:	596206Click image for larger version

Name:	7-uh-72a-lakota.jpg
Views:	1
Size:	44.8 KB
ID:	596207
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Hei Arne.

                  Er spennt på hvilke type helikopter du skal bygge. Har selv akkurat fått mitt prosjekt i hus, det var en Marvelcraft Bell 412 for T-Rex mekanikk.

                  Jeg har også prøvd å få tak i en 600ESP, men de er vanskelige å få tak i, i tillegg til at de er nesten like dyre som en EFL PRO eller DFC.
                  Derfor falt valget på en 600 DFC, men tar bort reciever mount og lager et eget batterifeste i forkant av mekanikken, der jeg legger batteriene på tvers av fartsretning. Regner med at jeg på den måten kan få en høvelig grei C/G.

                  I og med at 412 har lav halebom, må jeg konvertere til beltedrift, men det bør ikke by på noen problemer.

                  Deler jeg ikke bruker, blir reservedeler til min 600EFL

                  Jeg har også bestemt meg for 12S oppsett med stock motor (Align 510KV). Hvor mange tenner har du på drevet til HK´n din? du snakket om at du treffer godt (1450 rpm) med en 12T pinion. Her er jeg usikker på hva jeg selv skal gå for, så gleder meg til å høre hvordan du har tenkt.

                  Så har jeg en liten advarsel til deg om du tilfeldig vis tenker å bestille skalakroppen fra Skyhunterhobby.com
                  Da jeg fikk skalakroppen, viste det seg at modellen så litt anderledes ut enn på bildet på hjemmesiden og til produsenten (en ekstra radome på nesa, noe som passer dårlig med mitt prosjekt). I tillegg manglet to deler til tail-dropdown mekanismen i pakken.

                  De var veldig behjelpelige pr mail da jeg skulle bestille skroget, 10-12 mailvekslinger der de svarte meget fort. Men da jeg sendte en mail for å klage på leveransen, var det ingen svar å få. Har sendt to mailer uten respons. Om dette er slik de behandler kundene sine, kan de bare glemme å få skryt fra han her karen..

                  Uansett.. Jeg gleder meg til å høre fra deg, håper du starter en byggetråd, det skal i hvertfal jeg..
                  Tormod
                  _________________
                  SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                  Comment


                  • #10
                    Kult helekopter det der

                    Finnes det kit som er tilpasset T-Rex 600 mtp halemekanikk (to stk. torque tube i riktig lengde med 45 grader adapter)?
                    Tormod
                    _________________
                    SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                    Comment


                    • #11
                      Jeg gikk for en kropp fra HeliArtist. Jeg ser det er fler som produserer denne modellen men valget falt nå på HeliArtist som sagt. Mest fordi det var der jeg fant mest info på forhånd, og der hadde de manual for nedlasting osv og det så greit ut. Helt skala får jeg ikke til. Blandt annet vil halerotor komme på feil side. Blir ikke så lett å unngå det ved bruk av Align mekanikk. Men det er heller ikke viktig på det nivået jeg har sett for meg å legge meg på. Men går det greit så kan jeg sikkert få til litt detaljer etter hvert om ikke annet.

                      Fysiske mål på kroppen skal være...
                      Lengde:1460mm
                      Høyde:385mm
                      Bredde:365mm

                      Click image for larger version

Name:	HAEC145-600M_01.jpg
Views:	1
Size:	78.0 KB
ID:	596212

                      Click image for larger version

Name:	HAEC145-600M_04.jpg
Views:	1
Size:	67.3 KB
ID:	596210

                      Click image for larger version

Name:	HAEC145-600M_03.jpg
Views:	1
Size:	66.9 KB
ID:	596214

                      Click image for larger version

Name:	HAEC145-600M_02.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	596213

                      Click image for larger version

Name:	HAEC145-600M_00.jpg
Views:	1
Size:	109.2 KB
ID:	596211
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Tøft! Gleder meg til fortsettelsen. Skal se du bli ihuga skalamann nå

                        En detalj jeg ikke finner svar på: fullsizen har halerotoren på toppen av halefinnen. Er det noe mekanikk i skalakitet som sørger for at det blir sånn på modellen også, eller blir det vanlig "modellheli"-hale på enden av bommen?
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tormod.ihlen View Post
                          Kult helekopter det der

                          Finnes det kit som er tilpasset T-Rex 600 mtp halemekanikk (to stk. torque tube i riktig lengde med 45 grader adapter)?
                          HeliArtist kit'et inkluderer en vinkel ja. Denne er basert på T-rex 600E med torque tube, og det var derfor jeg måtte ha denne konverteringen til HK600 kit'et som nevnt. Det følger og med en ekstra stump hale og torque tube som skal plasseres etter vinkelen. Jeg vil tro det finnes kit som støtter beltedrift i denne typen haler og, men jeg har ikke oversikt over slikt.

                          Du hadde noen andre spørsmål også. Blandt annet det med headspeed. HK600 skal være en T-rex kopi på de fleste områder. Og den har 170T drev på samme måte som orginalen. Pinjonger finnes fra 10T til 15T. Om jeg bytter til helical har disse 188T, og pinjonger fra 11T til 16T. Hvordan jeg treffer finner jeg ut ved hjelp av MrMel sin kalkulator: MrMel headspeed calculator v3

                          Jeg har ikke kjøpt noe hos Skyhunterhobby, men det kommer noe utstyr fra RC Aerodyne som er den andre skala sjappa i USA jeg har funnet. Disse to har mye av det samme i sortementet sitt har jeg sett. RC Aerodyne responderte i allefall raskt på handelen. Det var blader jeg kjøpte derfra, og de ble sendt allerede samme dag, og det var i går nyttårsaften. Kroppen er kjøpt hos Flying-Hobby. Den er og i posten allerede.

                          Du sier du håper jeg starter byggetråd? Well, this is it
                          Men jeg har ikke så mye mer å komme med nå, så det blir vel etter hvert en pause i tråden før jeg får utstyr og kommer i gang. Så går det nok vinter og votter før jeg blir ferdig, men jeg har slett ikke dårlig tid med denne
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kristianwest View Post
                            Tøft! Gleder meg til fortsettelsen. Skal se du bli ihuga skalamann nå
                            Må vel prøve det da, når jeg ikke får til 3D
                            Må vel legge ut motorsykkelen for salg nå så jeg kan finansiere skikkelig skala


                            Originally posted by kristianwest View Post
                            En detalj jeg ikke finner svar på: fullsizen har halerotoren på toppen av halefinnen. Er det noe mekanikk i skalakitet som sørger for at det blir sånn på modellen også, eller blir det vanlig "modellheli"-hale på enden av bommen?
                            Nei, blir oppreist hale som på bildene. Se forrige post.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Her er bilder av hodet jeg har bestilt. Jeg håper det er like funksjonabelt som det er stilig. Dette er vel noe av det som blir mest spennende, å forsøke å ta av med disse greiene her. Tanken er å montere hodet på T-rex'en og få dette til å fly først så jeg ikke risikerer å ødelegge kroppen med en gang. Jeg gleder meg som en unge jeg nå

                              Click image for larger version

Name:	600_4_1.jpg
Views:	1
Size:	177.7 KB
ID:	596217

                              Click image for larger version

Name:	700_7.jpg
Views:	1
Size:	211.1 KB
ID:	596218

                              Click image for larger version

Name:	700_8.jpg
Views:	1
Size:	224.4 KB
ID:	596219

                              Click image for larger version

Name:	700_14.jpg
Views:	1
Size:	248.3 KB
ID:	596216
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X