Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkere om en skalamodell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lakkere om en skalamodell

    Jeg er i den heldige situasjon at jeg har kommet over en Hirobo Chinook, et av de ti siste byggd sies det.
    Dette er kliss nytt, aldrig vært i lufta, motor aldri starta.

    Har to ting som jeg dog vil endre, jeg bytter ut den OS50 nitromotoren som sitter i med en elektrisk, og
    da karosseriet er ferdig lakkert i militære farger vil jeg fjerne lakken og lakke det hvitt og rødt med logo
    og skrift som på de gamle Helikopterservice Chinookene som fløy til boreplattformene.

    Her er jeg på gyngende grunn, hvordan gå frem? Bruke lakkfjerner og et tonn med kluter? Slipe ned litt,
    og lakkere derifra ? Karosseriet er av glassfiber.

    Så er jeg også på jakt etter noen Helikopterservice deltaljer, noen som vet navntet på fonten de brukte
    på Chinookene? Og har noen et bilde av logoen i noenlunde grei kvalitet?
    Til slutt hva er fargenr. på de røde stripene på helikoptret?
    Takker hjertelig på forhånd !
    Attached Files
    Last edited by telecaster; 28-12-18, 20:22.




  • #2
    Hei.
    Gratulerer med flott helikopter. Det er et skikkelig tøft prosjekt. Du må legge ut masse bilder. Gleder meg til å se det ferdig. Hadde vært interessant med noen bilder av mekanikken også.

    Ok. Så til saken.
    Jeg ville bare mattet ned orginallakken og lakkert over. Eventuelt sprøytet grunning og slipt denne før lakkering hvis det er mye merker som det ofte er på militære farkoster. Merkene har en lei tendens til å skinne igjennom om du bare sliper de ned.
    Lakkfjerner var siste utvei når jeg jobbet som billakkerer. Tykk glassfiber i bildeler tåler lakkfjerner, men jeg hadde vært forsiktig med å bruke det på så tynn glassfiber som det er i helikopteret ditt.
    Før du problemer med koking i lakken er det bedre å slipe ned koket og sprøyte på «lakksealer» istedet. Den isolerer bokstavelig talt problemet.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Takk for fin info, høres jo unektelig riktig ut. Hvor grovt papir skal jeg bruke, tørt eller vått?
      Jeg har veldig liten erfaring med lakkering så dette er en bratt lærongskurve.



      Comment


      • #4
        Hvis orginallakken er bra holder det å matte ned med en grå slipepad. Grå slipepad tilsvarer ca P600 i tradisjonelt papir. Steder som trenger grunning kan slipes med P240 på selve «skaden» og P400 rundt. Grunningen slipes med P400-P500. Slip over med P600 etterpå for best resultat.
        Jeg liker best å slipe tørt. Våtsliping er noe søl.
        Biler vaskes med silikonfjerner før lakkering for å unngå «fiskeøyne» og andre feil, men det et ikke nødvendig i ditt tilfelle. Zalo og lunket vann eller rødsprit holder vanligvis. Tørk kroppen og blås rent med trykkluft. Siste trinn før lakkering er å tørke med tackklut. Det er en støvklut med klister på som fjerner alt støv. De har kanskje tackklut på Biltema, men slipepad tror jeg du må på proffbutikk eller et lakkverksted for å få tak på.
        Regner med at du skal lakkere dette med sprayboks?
        Da er det et jungeltriks å legge boksen i varmt vann i 10 minutter før du skal lakke. Varmen øker trykket i boksen så lakken forstøves bedre, i tillegg til at varm lakk flyter lettere.
        Husk bare å tørke av boksen godt så du ikke får vanndråper på lakken.

        Lykke til!
        Mvh
        Gunnar Børseth

        I might not be very good, but I'm fun to watch.

        Comment


        • #5
          Igjen mange takk!! Jeg skal sette igang med slipingen ganske straks.
          Tenkte å sjekke med en proff billakkerer om de kan ta selve lakkeringen,
          om jeg ikke finner noen som tar jobben blir det sprayboks



          Comment


          • #6
            Bare hyggelig å hjelpe.
            Glemte forresten å nevne at det er best å bruke vinyltape eller Tamiya maskeringstape for å få skarpe kanter når du skal lakkere flere farger. Vanlig papirtape gir ikke særlig fine kanter. Det blør lett under også.
            Men skal du få en proff til å ta det så vet han/hun helt sikkert dette.
            Mvh
            Gunnar Børseth

            I might not be very good, but I'm fun to watch.

            Comment


            • #7
              Dette blir spennende, og flott at det er flere som legger ut litt om sine prosjekter. Hvor stor er denne modellen? Min erfaring med lakkering er at det går bra med bokser og litt trening. Tipset med varmt vann fungerer utmerket. Lykke til og godt nyttår.

              Sent fra min G8341 via Tapatalk

              Comment

              Working...
              X