Unconfigured Ad

Collapse

Glimrende

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobertF
    • Jan 2007
    • 4

Glimrende

Hei modellflynytt, brukere, og skribenter.

(Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne posten, så ligger den feil så må den gjerne flyttes av admin.)

Etter å ha fått et lite leke RC heli med 4 kanaler til jul av min kone ) har jeg nå begynt å snuse på helikopter som RC hobby, og da er det naturlig å begynne på nettet. Har noe erfaring med RC fly fra min ungdom.

Har funnet flere som selger helikoptrene, men for en nybegynner er det vanskelig og vite hva som er bra og begynne med, Kinesiske billigmodeller, eller tyske kvalitets modeller, med radio, eller uten radio, ARF eller byggesett.

Så kom jeg over siden deres.

Jeg vil bare si at etter å ha lest gjennom nesten samtlige av testene deres, må jeg få utrykke min begeistring for nettsiden deres.

Stå på, ser frem til mer modellnytt.
  • Christen

#2 Unapproved
    Hei og velkommen

Vi kan sikkert komme med noen tips hvis du vil ha det.
    Kan jo starte med å spørre om du vil ha elektro eller fuel heli?

Comment

• RobertF
      • Jan 2007
      • 4

Ja det var det, er vel elektro jeg er mest intr. i.

Det jeg er ute etter nå først er et lite elektro helikopter, CP, noe på størrelse med Walkera 52, eller opp til Walkera 36. Har stor stue med god høyde under taket, tenkte jeg skulle bruke våren på å øve hovering inne. Bli litt kjent med hvordan mekanikken fungerer osv, for så kjøpe mer seriøse saker som radio og heli byggesett osv. Jeg har lest at små elektro heli er vanskelige og trene med, men ser ikke for meg et str 50 kopter inne i stua, med kvesta møbler som konsekvens.

Det beste hadde jo vært og få øvd seg på simulator, men da må jeg vel skaffe en god radio først.

Bare noen tanker, jeg tar gjerne i mot de råd og tips jeg få.

Noen radio, og heli anbefalinger?

Kanskje noen kan hjelpe med et par spørsmålstegn:

Leser at det anbefales 6 kanaler eller mer til heli, men hva brukes alle kanalene til?

1-kanal til forover/bakover
      2-kanal til side/side
      3-kanal til høyre/venstre
      4-kanal opp/ned (pitch?)
      5-kanal motor speed
      6-Kanal?
      Osv

Autorotasjon er også et utrykk som ikke helt har satt seg hos meg.
      Autorotasjon er å kutte motor, og la helikopteret falle med nesa ned for så og flate ut og bruke luftmotstanden til rotoren for å bremse opp?

Trenger en forklaring på den.

Comment

• strutings
        • Oct 2006
        • 442

Et greit nybegynner heli er i mine øyne en T-rex eller en Raptor 50.
        En Raptor 50 er enklere å fly enn f.eks en T-rex 450, men prisen er deretter, og det blir kanskje ikke like mye flyging ettersom du må ha forholdsvis stor plass å fly på. Men uansett valg. Kjøp deg en simulator først!
        -=-Trondheim Mfk-=-
        * Raptor 50 Titan (SE)
        * T-Rex 450SE
        * E-Sky CP2 (Solgt)
        * Vortex
        * E-Starter
        * Slow Stick
        * Spektrum DX7

No helicopters were harmed in the creation of this post

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Hei igjen,

Først og fremst vil jeg anbefale deg å styre unna Walkera heliene, det har vært mye tull med dem. Mulig det har blitt bedre?

Når det gjelder kanalene..
          Dette gjelder da Futaba og Hi-tec radioene

Kanal 1 er sideveis

Kanal 2 er forover/bakover
          Disse to styrer swash platen (hovedrotoren)

Kanal 3 er throttle (gasspådrag)

Kanal 4 er styring av pitch på halerotoren (rotering av helien)

Kanal 5 er justering av følsomheten til gyroen (gain)

Kanal 6 er styring av pitch på hovedrotor

Kanal 7 kan brukes til governor (styring av fast turtall på motor) ikke en nødvendighet. Noen governor`r kan justeres manuelt uten at den 7. kanalen er nødvendig.

Hvis jeg skal anbefale et elektro heli så er T-rex 450 et godt valg, dette er det mange som kjenner til.

Autorotasjon...

Er at du har mulighet til å styre helien ned med motoren på tomgang eller at den er stoppet helt. På hoved akslingen til rotoren sitter det et enveislager som løser ut når motoren går ned på tomgang og driverket løper fritt.

Med nesa på helien mot vinden litt fart forover og sånn ca 3-4 grader pitch på hoved rotoren vil man kunne øke turtallet på hoved rotoren mens helien daler sikkert ned mot en fin landing. Når man er sånn ca 3-5 meter over bakken vil man da øke pitch`n for å bremse, for så å sette den trygt ned.

De som kan dette skikkelig, kan gjøre mye akrobatikk på vei ned... det er kult det!

Håper dette ga litt svar på spørsmålene
          Last edited by Guest; 22-01-07, 21:05.

Comment

• RobertF
            • Jan 2007
            • 4

Takk så mye for utfyllende svar.

Comment

Working...