Announcement

Collapse
No announcement yet.

Til alle dere som søker i MFN - ikke bruk Google - bruk Avansert søk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Til alle dere som søker i MFN - ikke bruk Google - bruk Avansert søk

    Ser at det er mange som sliter med å finne igjen informasjon her på forumnet - noe som resulterer i mye dobbel posting etc.

    Å finne tilbake informasjon er utrolig viktig for å få et forum som brukerne trives i!

    Dessverre er Google søk helt ubrukbar som søkemotor her i MFN - resultatene som den leverer (hvis du overhode får noen treff) er hårreisende dårlig og fullstendig uten relevans i.h.t. det som søkes etter både i innhold og hvor Google henter infoen i fra.
    Videre er det ingen system på hvordan treffene presenteres og i hvilken rekkefølge de listes.

    Etter å ha testet en del på dette så har jeg kommet frem til følgende konklusjon

    Bruke den innebygde [Avansert søk] funksjon når det skal søkes etter informasjon - Google kan til nød brukes hvis søkeordet er 3 bokstaver eller mindre ( <4 bokstav søk fungerer dessverre ikke i Avansert søk)

    Så bruk [Avansert søk] når dere skal lete igjennom all den fantastiske informasjonen som ligger her på forumet!!!

    Har lagt ved et eksempel som viser hvor håpløst det er - her søker jeg etter radiowarm.
    Google returnerte 0 hit - Avansert søk ga 23!
    Dette er dessverre ikke et unntak men heller regelen.

    Click image for larger version

Name:	GoogleSøk.jpg
Views:	1
Size:	27.5 KB
ID:	628213
    Google Søk

    Click image for larger version

Name:	AvansertSøk.jpg
Views:	1
Size:	90.0 KB
ID:	628212
    Avansert søk


    Nå får jeg vel Xilian og ISP'en på nakken men det pleier å gå bra
    Last edited by Quadrocopter; 29-12-10, 21:52.

  • #2
    Hehe... Nei. Kan ikke kjefte på deg enda.. Nå har jeg endelig fått DLG'en i hus
    og trenger tips .. hehe.

    Men joda. Du har helt rett ang. google-søk nå om dagen.
    Problemet er all den hersens flyttinga av domener og denslags.
    Jeg prøvde alskens for å få det til, men enden på visa var at jeg
    måtte fjerne MFN fra google.... Det er drit kjipt i forhold til at
    nykommere skal finne oss, men det er nødvendig for å få
    laget ny base. (jada. jeg har prøvd ALT)...

    Men inntil denne jobben er over så er det ubrukelig ja...
    Jobbes med saken i alle fall... og gir beskjed når den er optimal.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Dere må da skjønne at nye brukere kommer til å spørre om de samme tingene igjen og igjen.
      Jeg er da fanken meg ikke smartere enn noen andre, så hadde jeg vært ny så hadde jeg spurt.
      Er det ikke litt av vitsen med dette forumet da. Hjelpe andre.

      Se litt hvem som spør.
      Herregud 2-3 like spørsmål på et år, hva så?

      Får virkelig ha meg unnskyldt, men..................................

      Comment


      • #4
        Det at brukere spør om det samme i flere tråder er ikke sakens kjerne - det er bare en uheldig reaksjon av at du og jeg ikke finner det som vi leter etter i første omgang.

        Utfordringen ligger i at det finnes utrolig mye god å nyttig informasjon her på forumet som ikke er enkel å finne / finne frem i; denne informasjonen er generert over lang tid og der enkelte artikkel forfattere har lagt ned mye tid og resurser i å skrive disse innleggene/svarene.

        Kvaliteten på et forum er utrolig avhengig av at man raskt og enkelt finner det man letter etter (særlig når det allerede ligger svar en eller annen plass)

        En annen ting er at det kun er et fåtall av de som søker og ikke finner noe som gidder å starte en ny spørre tråd - de som allerede har svart på tilsvarende spørsmål gidder neppe å svare en gang til (hvis de overhode er å finne på forumet p.d.d.)

        Nå har Xilian svart at Google søk halter en del om dagen grunnet noen endringer her på MFN - regner med at dette kommer på plass igjen etter hvert, men inntil da så har vi en bra søkemotor i den interne Avansert søk funksjonen.
        Last edited by Quadrocopter; 30-12-10, 07:20.

        Comment

        Working...
        X