Announcement

Collapse
No announcement yet.

GRØNN nybegynner, starte med modellfly og FPV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er det settet jeg vurderer, tror det skal duge i massevis for en førstegangs FPV flyger. Kameraet får strøm fra et batteri, du kan bruke et batteri for både fly og kamera, eller to batterier, et til fly og et til kamera. Du bruker den såkalte balanseringspluggen på et lipobatteri til kameraet. Lipo batterier har nemlig to plugger, en for strømtrekk, og en såkalt balanseringsplugg som brukes først og fremst under lading, men man kan også dra strøm fra den.

    Comment


    • #17
      Ikke kjøp predator det er bedre og kjøpe dominator selv om de er litt dyrere

      Her er min nye fpv kjerre



      ---
      I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.429678,5.276069
      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Attached Files
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment


      • #18
        Husk og filme dine første meter som fpv pilot


        ---
        I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.429594,5.276059
        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Min Hjemmeside..

        http://sveininge.iflogg.com

        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

        Comment


        • #19
          Originally posted by sveininge View Post
          Ikke kjøp predator det er bedre og kjøpe dominator selv om de er litt dyrere
          Hva er bedre?

          Comment


          • #20
            Fatshark Dominator.

            Display.
            Two colo micro VFA LCDs (640x480 Lines)
            Glass Optics
            Polazrise LED backlight
            Resolution 922,000 pixels per eye

            Fatshark predator.
            eadset Specifications:
            - FOV 25 degree diagonal, full color VGA resolution LCD display
            - Interpupillary distance: 63.5mm fixed
            - NTSC/PAL auto select (interlaced)
            - Magnetic, inertial, gyro head tracker
            - -85dBm 5.8G 7 channel receiver
            - Battery: 700mAh, 7.4V
            - Power consumption @ 7.4V: 140mA/290mA (wire/wireless)


            Er ikke så mye som skiller de,men dominator står du litt mer fritt til og velge 2.4 eller 5.8 ghz. og skjermene er bedre i dominator, jeg har flydd med fatshark base, predator og dominator og dominator er de jeg har likt best til nå.

            så jeg hadde ikke kjøpt predator og den 100 mw tx sender kommer du ikke langt med jeg flyr med 600 mw immersion 5.8ghz og har vært ute ca 2 km med mitt oppsett.
            Min Hjemmeside..

            http://sveininge.iflogg.com

            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

            Comment


            • #21


              Etter å ha sette denne anmeldelsen er jeg fortsatt overbevist om at Predator er best for førstegangs FPV'ere. Helt komplett med alt du trenger for å komme i gang, inkludert head tracking (kamerastativ med servoer kommer i tillegg). Rekkevidden er nok mer enn tilstrekkelig i starten og kan utvides med andre antenner, eller med en ny sender. Man kan også enkelt modifisere brillene så man kan bytte til 2,4 modul. Slik jeg ser det vil Dominatorbrillene også koste minst 100$ mer, og kanskje så mye som 150, og det gjør det egentlig enda enklere for meg å velge, særlig når man enkelt kan forlenge rekkevidden i ettertid med antenner og sendere og til og med ved å bytte frekvens.

              Comment


              • #22
                Originally posted by sveininge View Post
                så jeg hadde ikke kjøpt predator og den 100 mw tx sender kommer du ikke langt med jeg flyr med 600 mw immersion 5.8ghz og har vært ute ca 2 km med mitt oppsett.
                2km er et stykke Dette er med mye høyde antar jeg, så en ikke risikerer å komme i signalskygge bak tre, bygninger osv..?

                Må ordne meg et FPV system etterhvert.. Ser morro ut..
                Ola G Bråten -77
                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                3DHS Slick 89" Q80-8m
                Jeti DS-16

                Comment


                • #23
                  Denne fikk jeg på min You Tube Konto. Kanskje interessant lesestoff.


                  The Complete AliShanMao Guide To RC FPV Flying is available to download free of cost here
                  Complete AliShanMao FPV Guide
                  its the PDF Version, Powerpoint version with diagrams and pictures will be available soon" -- December 23, 2011


                  "To All FPV lovers and to those who want to start doing FPV but do not know where to begin and how to put together a system, I am going to put a complete Alishanmao guide to RC FPV flying at Complete AliShanMao FPV Guide
                  and of course the video version will be uploaded here on this channel, so subscribe today to my channel and bookmark the page Complete AliShanMao FPV Guide as well." -- December 22, 2011
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #24
                    Her er litt oppsumering av det jeg leser på forumet:
                    Det er veldig mange som er usikre på hvilket utstyr som egner seg for nybegynnere, jeg og, jeg flyr RC og har bygget og flydd RC i flere år enn mange her har levd, men er nybegynner på FPV.
                    Det jeg kan si med stor sikkerhet, er at det finnes ingen snarvei til å lære å fly RC, det må øvelse til, og kunnskap om RC flyvning i sin helhet. Ingenting flyr av seg selv, enda hvor ivrig en er på RC simulator. Her kan en nok hente inn en del på selve flyginga, men når det gjelder oppsett og flyging i det virkelige liv, gir den lite. Vær og vind er noe en må merke på kroppen, og et krasj er noe man må finne seg i å reparere etter.
                    RTF kan nok gi deg en lett start, men RTF er nok ikke i den betydning flyklart som noen ønsker seg. Her hives inn utstyr og batterier + svære elmotorer uten tanke på at flyet skal være i stand til å bære det, selvsagt i timesvis. Noen har lært dette, og prøver fortvilt å formidle dette til andre, men drukner i mengden.
                    Det finnes virkeligen gode guider på dette, men de blir ofte oversett på grunn av alle sammen sier det må øvelse til, noe som er vanskelig å innse, det er bare å kjøpe utstyr å sette i gang............på youtube ser det slik ut i alle fall...........Men først: Lær å fly, og sette opp en modell! Og kjøp gjerne et fly og radio som du kan ha en stund, også om du skulle velge å sette det opp med FPV. Det er ofte bedre å kjøpe et fly i ARF utførelse, og velge ut resten ut fra andres anbefaling.
                    Mange her på forumet har gode erfaringer med mange fly, bruk gjerne et av disse, F.eks. BIXLER, med moderat motor og gjerne et 2200 batteri..............(bare et forslag, har satt sammen denne selv for en nybegynner)

                    Har sett på guiden fra AliShanMao, som er laget for å finne frem i jungelen for nybegynnere. Den lå på et innlegg på denne tråden.
                    Jeg velger å bruke disse, og supplere med andre fra Rcgroups, det viktigste tror jeg er å finne ut hvilket nivå du vil legge deg på både økonomisk (ingen filmer av god kvalitet er filmet med det billigste du får på HobbyKing), og hvilket nivå du ligger på når det gjelder RC flyging/oppsett og bygging av fly.
                    Hvis det er av interesse, kan jeg be om tillatelse og oversette hans veiledning til norsk, og få tillatelse til å legge den ut på norske sider.

                    Comment


                    • #25
                      Hva med denne da, for å prøve seg litt først: FPV Spy Hawk EPO RTF Kommer sikkert flere på lager etterhvert.

                      Click image for larger version

Name:	fpv.jpg
Views:	2
Size:	10.7 KB
ID:	587534
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ArneH View Post
                        Hva med denne da, for å prøve seg litt først: FPV Spy Hawk EPO RTF Kommer sikkert flere på lager etterhvert.

                        [ATTACH=CONFIG]52320[/ATTACH]
                        Ja jeg så denn, så litt morsom ut, og ikke så dyr. Jeg har sett noen tester som sier at den er helt grei, og enkel å fly.
                        Sikkert bra for dem som ikke har noe utstyr fra før, og egner seg sannsynlighvis til å lære seg å fly med også.

                        Comment


                        • #27
                          Vil helt klart anbefale å kjøpe en relativt billig trainer og en god radio (6 eller flere kanaler om du skal ha mulighet for head tracking).
                          Har selv en AXN Floater-Jet som du får billig hos HobbyKing R/C Hobby Store :. Ellers vet jeg mange velger Multiplex Easystar eller en annen Hobby King model som heter Bixler.
                          Dette er fly som tåler relativt mye juling, er stabile og er fine å bygge om til FPV når man mestrer flygningen.
                          Og som så mange andre nevner her, IRL flygning er noe helt annet enn simulator. Så lær deg å fly og lær deg hvordan flyet oppfører seg under forskjellige forhold før du tar på deg briller.

                          Når det gjelder rekkevidde så er det et par ting du bør tenke på. Jo lenger vekk jo større sjansje for å miste orienteringen og miste kontrollen. Lovlige frekvenser for RC fly er 35MHx og 2.4GHz, for video overføring er kun 2.4 eller 5.8GHz tillatt i Norge. For kontroll vil 2.4GHz gi deg ca 1.5km.
                          For video er det litt mere komlisert. Reglene vi har i Norge for disse senderene gir ingen absolutt maks effekt for sender. (bare et eller annet om avgitt stråling som jeg ikke husker hvordan var) 5.8GHz 100mW sender gir deg typisk 300-500 meter, men er veldig avhengig av forholdene rundt deg. Skal du bruke sterkere sendere(noe som mest sannsynlig ikke er lovlig), vil jeg anbefale deg å være et stykke unna bebyggelse. Dette fordi disse frekvensene også brukes til datanett ol. Mange velger heller bedre antenner og tracker-systemer for å oppnå bedre rekkevidde.

                          Og bare en liten advarsel, det finnes ingen vanlige forsikringer som dekker ulykker med FPV.

                          Ble litt mye "negativt" kansje.. Men er bedre å vite litt hva man går til, kjenner flere som trodde å fly RC var lett og som fort ga opp da de hadde krasjet et par ganger.

                          Håper du får det gøy med RC flygning, og FPV når du kommer så langt
                          Per Olav

                          P-51 Mustang| Reichard Sirius | ESM Lavochkin LA7
                          http://www.modellflynytt.no/showthre...over-Evje-2014

                          Comment

                          Working...
                          X