Jeg fikk meg en liten bakoversveis da jeg begynte å sjekke litt på regelverket om FPV i Norge.
En kamerat mente at man var forsikra gjennom klubb/forbund på samme måte som ved "vanlige"
modellfly. DET ER MAN IKKE!! Sjekk denne linken: Informasjon om gjeldende regler for FPV | Norges Luftsportforbund
Her er et lite utdrag:
Det betyr at man må skaffe seg minimum en egen forsikring slik at man ikke blir ruinert av evt erstatningskrav ved uhell.
hmmm her er vi nok ganske mange syndere...........
En kamerat mente at man var forsikra gjennom klubb/forbund på samme måte som ved "vanlige"
modellfly. DET ER MAN IKKE!! Sjekk denne linken: Informasjon om gjeldende regler for FPV | Norges Luftsportforbund
Her er et lite utdrag:
FPV er ikke et modellfly
FPV er av Luftfartstilsynet (LT) definert som et ubemannet luftfartøy. Inntil et eget regelverk er på plass, gjelder reglene for ubemannede luftfartøy (UAS/UAV) også for FPV. Disse reglene finnes i AIC 25/09. En AIC (Aeronautical Information Circular) er en del av lovverket og
bestemmelser om luftfart. All flyging med FPV utenfor synsvidde krever derfor tillatelse fra Luftfartstilsynet.
FPV og forsikring
NLFs kollektive ansvarsforsikring gjelder kun
modellfly, og ikke UAS. Du er derfor ikke forsikret når du flyr FPV!
Iflg. AIC 25/09 krever luftfartsloven at det tegnes ansvarsforsikring for å fly UAS, og dermed også FPV, uansett startvekt. Det vil si at du må tegne egen ansvarsforsikring for å få lov av LT til å fly FPV.
Flyging med FPV
For å fly FPV må du holde deg innenfor synsvidde, og maksimal høyde for modellen er 400 fot (125 meter) over bakken. Luftfartstilsynet anbefaler også at man flyr FPV i tråd med det Amerikanske modellflyforbundet AMA sine FPV-regler, som sier at det alltid skal være to piloter, og at de skal bruke elev/lærer-kabel hvor ”eleven” er den som flyr med FPV-briller. ”Læreren” har ansvaret for å påse at modellen holdes innenfor høydebegrensning og innenfor synsvidde, og kan ta over dersom modellen kommer ut av kontroll eller er på vei ut av synsvidde.
Den som flyr FPV utenfor synsvidde/over 400 fot uten forutgående godkjennelse bryter Luftfartsloven, og blir strafferettslig ansvarlig for skader som følge av dette. Man kan straffes selv om det ikke oppstår skade/uhell.
FPV er av Luftfartstilsynet (LT) definert som et ubemannet luftfartøy. Inntil et eget regelverk er på plass, gjelder reglene for ubemannede luftfartøy (UAS/UAV) også for FPV. Disse reglene finnes i AIC 25/09. En AIC (Aeronautical Information Circular) er en del av lovverket og
bestemmelser om luftfart. All flyging med FPV utenfor synsvidde krever derfor tillatelse fra Luftfartstilsynet.
FPV og forsikring
NLFs kollektive ansvarsforsikring gjelder kun
modellfly, og ikke UAS. Du er derfor ikke forsikret når du flyr FPV!
Iflg. AIC 25/09 krever luftfartsloven at det tegnes ansvarsforsikring for å fly UAS, og dermed også FPV, uansett startvekt. Det vil si at du må tegne egen ansvarsforsikring for å få lov av LT til å fly FPV.
Flyging med FPV
For å fly FPV må du holde deg innenfor synsvidde, og maksimal høyde for modellen er 400 fot (125 meter) over bakken. Luftfartstilsynet anbefaler også at man flyr FPV i tråd med det Amerikanske modellflyforbundet AMA sine FPV-regler, som sier at det alltid skal være to piloter, og at de skal bruke elev/lærer-kabel hvor ”eleven” er den som flyr med FPV-briller. ”Læreren” har ansvaret for å påse at modellen holdes innenfor høydebegrensning og innenfor synsvidde, og kan ta over dersom modellen kommer ut av kontroll eller er på vei ut av synsvidde.
Den som flyr FPV utenfor synsvidde/over 400 fot uten forutgående godkjennelse bryter Luftfartsloven, og blir strafferettslig ansvarlig for skader som følge av dette. Man kan straffes selv om det ikke oppstår skade/uhell.
hmmm her er vi nok ganske mange syndere...........
Comment