Unconfigured Ad

Collapse

FPV fly for litt utvidet rekevide

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

FPV fly for litt utvidet rekevide

Ønsker og skaffe meg et fly til FPV flyging som kan ha flytid på 40-50 min og en rekkevide på 10 km. Det bør kunne kastes opp og lande på gres. har set på et fra HK men da jeg er totalt nybegyber med FPV hadde det vært fint med noen tilbakemeldinger på om jeg er på rett spor.
    Eagle Fiberglass FPV - UAV (White) (ARF)
    Som jeg ser det vil det bli vanskelig og oppnå ønsket flytid med et elektroopsett så jeg vurderer og montere en slik bensinmotor.
    NGH GT9 9cc Gas Engine With Rcexl CDI Ignition

Noen som har synspunkter på dette?

I tilegg trenger jeg nokk noen form for stabiliseringssystem med autopilot og GPS. Noen forslag til hva en bør kjøpe her?
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Du klarer nok den rekkevidden meg litt effektiv flygning med elektro. Se feks her:

Men hvis du er ferks på FPV ville jeg nok holdt meg langt unna bensinmotor osv og begnt med en lite lett fly i isopor som ikke kan gjøre noe stor skade.
    Lars Norberg

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

ja er helt fersk på FPV men ikke på bensinmotorer har nå 5 bensinfly med fra 56cc til 200cc motorer så akurat den biten føler jeg meg ganske tryg på.
      Om det er mulig og fly 6-7 Km ut får så og lete etter Elg i 20 min og retunere med et elektroopsett er det klart intresant.

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Ligg unna den modellen, den er tung. Verdensrekorden i dag er på over 100 km, da med et seilfly. Du vil forøvrig måtte belage deg på veldig mye research og prøving/feiling for å oppnå det du vil. Å lete etter elg på noen km avstand er en stor utfordring. Normalt vil man måtte ligge lavt for å se elgen, mens man må ligge høyt (200 m opp per km er en god tommelfingerregel) på lang avstand. For å være ærlig ville jeg jekket ambisjonsnivået noen hakk ned, prøvd å komme nærmere på elgen. Zoom-kamera med pan/tilt er en forutsetning imho.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Er nokk ikke mulig og komme nærmere uten og risikere og få noe mellom meg og flyet. Men fra der hvor jeg planlegger og stå har jeg fri sikt til hele det aktuelle området.
          Nokk mange ting innen dette jeg må finne ut av og har et annet fly som jeg har tenkt og trene med.
          Et annet spørsmål er hvordan fungerer det og sette kamra lit ut på vingen for og komme unna propellen på et fly med propell i nesa.

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

Originally posted by bardp
            Er nokk ikke mulig og komme nærmere uten og risikere og få noe mellom meg og flyet. Men fra der hvor jeg planlegger og stå har jeg fri sikt til hele det aktuelle området.
            Nokk mange ting innen dette jeg må finne ut av og har et annet fly som jeg har tenkt og trene med.
            Et annet spørsmål er hvordan fungerer det og sette kamra lit ut på vingen for og komme unna propellen på et fly med propell i nesa.
            Skal du speide etter elg som et mål ville jeg hatt et oppsett med to kameraer, et med filming for FPV, altså fly delen og et kamera for å speide etter elg, feks monter under buken med zoom og rotasjon. Selv om du ahr erfaring med benisn fly ville jeg aldri flydd dette på FPV om du ikke har masse erfaring.
            Lars Norberg

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Høres jo fornuftig ut med to kamraer men da må en vel ha to videosendere i flyet for og få til det. Ser nå ikke helt den store forskjelen på og bruke en piteliten bensinmotor for og få lengre flytid fremfor og bruke en elektromotor men det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her.

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                • Oct 2006
                • 840

To kameraer med en pilot og en spotter høres vel fornuftig ut her.
                Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

• Lars N
                  Moderator
                  • Apr 2002
                  • 2891

Originally posted by bardp
                  Høres jo fornuftig ut med to kamraer men da må en vel ha to videosendere i flyet for og få til det. Ser nå ikke helt den store forskjelen på og bruke en piteliten bensinmotor for og få lengre flytid fremfor og bruke en elektromotor men det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her.
                  Det finnes sendere som kan sende høyoppløselig osv med flere kanaler. Men er usikker på rekkevidden osv og pris. Tor disse er ekstremt dyre så det enkleste er å bruke to vanlige videosendere om man ikke få problemer med forstyrrelser.
                  Lars Norberg

Comment

• bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

Ligg unna den modellen, den er tung.
                    Har du forslag til noe som er mer egnet?
                    Er det ingen som hvet noe om disse autopilotene?

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Meg bekjent finnes det ikke noen sendere tilgjengelig som kan sende høyoppløselig uten betydelig latency. Det enkleste er definitivt ikke å bruke to sendere, men en kamerasvitsj. Det bruker jeg i både fly og multikopter. X8 er et greit fly til distansene du snakker om. Glem kameramann, det blir bare surr.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

Hvor får man tak i en X8?

Comment

• thomas.kjolstad
                          • Mar 2011
                          • 1247

Denne??

http://hobbyking.com/hobbyking/store...ng_2120mm.html

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Ulempen med X8 er at den ikke akkurat er "enkel" å starte fullastet - ref. katapult prosjektet til Bjeff

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Nesten alle kaster den, men jeg syns marginene mellom hånd og karbonpropell blir farlig små. Så vidt jeg vet er det kun ett bekreftet tilfelle av kjøttkvern på X8, en kar på rcgroups fikk kvesta hånda ifjor.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...