Unconfigured Ad

Collapse

OSD til Naza

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmy9le
    • Jan 2013
    • 64

Du må poste her så snart du har fått prøvd OSD-en knupps. Den loddingen i gps-en så ikke gå vanskelig ut.
    Hvilket utstyr bruker du til fpv?

Comment

• knupps
      • Mar 2011
      • 458

Ja jeg skal komme med en tilbakemelding når jeg har fått testet det.
      Loddingen så superenkel ut, så det blir ikke noe problem.

Click image for larger version

Name:	DSC_8849.jpg
Views:	1
Size:	94.1 KB
ID:	599559 Click image for larger version

Name:	Clowerleaf antenne.jpg
Size:	61.1 KB
ID:	599558 Click image for larger version

Name:	XEN-AV58G-enlarge.jpg
Size:	24.6 KB
ID:	599560

Bruker Hero1 som FPV kamera, 5.8 GHz SpiroNET Omni Antenna Set og 200mw sender/mottager.

Ellers bruker jeg Fatshark Base briller.
      Last edited by knupps; 04-04-13, 21:21.

Comment

• thomas.kjolstad
        • Mar 2011
        • 1247

Hvordan synes du matta virker Knupps. Jeg har kun fått testet ute i hagen. skal gjøre en test når ny motor er på plass.

Synes ikke det er så stor forskjell på den eller noe annet jeg. Vi får se

Comment

• knupps
          • Mar 2011
          • 458

Nei vet ikke om det hjalp noe videre.
          Når man bruker matta og fester kamera med borrelås,
          vil vibrasjon komme gjennom borrelåsen.
          Har ikke funnet noen genial måte å montere kamera på.

Flydd lite i det siste, men nå skal det bli mer.
          FPV for alle penga her nå.

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Ja, jeg er enig i at loddingen ser enkel ut rent håndtverksmessig. Jeg er mere skeptisk til å lodde noe som er et garasjeprosjekt inn på GPSen...

Men jeg tror nok at jeg må ha en sånn likevel. Spørsmålet er da om jeg bare skal koble ut Team Blacksheep-OSDen som jeg allerede har. Den er egentlig ikke så interessant, annet enn en upresis mAh-måler.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Så en kommentar om å finne hjem oppover i tråden. Det er det jeg ikke har behov for med OSD på et multikopter. På fly som er langt unna, ja, men med multikopter flyr vi sjelden så langt at det er vanskelig å finne hjem. Og er du inni skauen og flyr deg bort, som jeg gjorde i en fransk eikeskog for noen år siden, så hjelper neppe GPS uansett. Da er det bare å bite tenna sammen og håpe på at batteriet varer til du har funnet veien hjem.

Som med alt annet er FPV en treningssak. Det er mye lettere å fly FPV enn det mange forestiller seg. Stort sett tar det bare noen dager med aktiv flyging før man er noenlunde komfortabel med å finne hjem. Ta av med briller, og land med briller. Gjør multikopteret til en forlenget del av kroppen, og stol på at det du ser er det du ser. Med en gang man begynner å rote med brillene av/på forvirrer man sanseapparatet.

Dette er ikke et innlegg mot OSD i multikopter, bare så det er sagt. OSD (eller talebeskjeder som jeg bruker mest i Mikrokopter) er viktig for bla batteriovervåking og RSSI.
              Last edited by bjeff; 05-04-13, 08:54.
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by bjeff
                Så en kommentar om å finne hjem oppover i tråden. Det er det jeg ikke har behov for med OSD på et multikopter. På fly som er langt unna, ja, men med multikopter flyr vi sjelden så langt at det er vanskelig å finne hjem. Og er du inni skauen og flyr deg bort, som jeg gjorde i en fransk eikeskog for noen år siden, så hjelper neppe GPS uansett. Da er det bare å bite tenna sammen og håpe på at batteriet varer til du har funnet veien hjem.

Som med alt annet er FPV en treningssak. Det er mye lettere å fly FPV enn det mange forestiller seg. Stort sett tar det bare noen dager med aktiv flyging før man er noenlunde komfortabel med å finne hjem. Ta av med briller, og land med briller. Gjør multikopteret til en forlenget del av kroppen, og stol på at det du ser er det du ser. Med en gang man begynner å rote med brillene av/på forvirrer man sanseapparatet.

Dette er ikke et innlegg mot OSD i multikopter, bare så det er sagt. OSD (eller talebeskjeder som jeg bruker mest i Mikrokopter) er viktig for bla batteriovervåking og RSSI.
                For min del er det ikke snakk om hva jeg TRENGER, men hva som er KULT.

Akkurat som alt annet i denne hobbyen.

Comment

• bjeff
                  • Jul 2007
                  • 2010

Jeg skrev en kommentar til en som mente at han trengte pil for å komme hjem med multikopter. Om Naza er "kult", får dere som flyr Naza bedømme. Nok fra meg i denne tråden, dette gidder jeg ikke.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

Comment

• thomas.kjolstad
                    • Mar 2011
                    • 1247

Litt uenig i det med hjem retning og avstand fra hjem.

Synes den informasjonen er veldig praktisk av flere årsaker.

1. Hvis du flyr feks høyt er det veldig vanskelig å se/beregne avstanden du beveger deg fra der du står. Da er det fort å drifte/fly lenger unna enn man tror.
                    Da er det greit å vite sånn ca. hvor du er i forhold til deg selv.

2. Rekkevidde på video og radio sending. Greit å vite hvis du har et system som ikke rekker så langt kanskje. Så er det greit å vite sånn ca. Hvor langt unna eller hvor høyt du flyr med tanke på rekkevidden på systemet du bruker. Bruker du long range system er det ikke noe problem men synes det er greit for det.
                    Også litt med tanke på sikkerheten for med fpv har mann ingen mulighet for å se i blindsona eller titte så mye rundt seg. Dybdesyn etc etc.
                    Så jeg mener all nyttig data er bra data å få tilbake til deg som pilot.

Comment

• knupps
                      • Mar 2011
                      • 458

Originally posted by jotto
                      For min del er det ikke snakk om hva jeg TRENGER, men hva som er KULT.

Akkurat som alt annet i denne hobbyen.
                      Siden jeg er en totalt nybegynner med FPV,
                      slo det meg at en PIL som peker HJEM måtte være en kjekk ting å ha.
                      Noe bakdel er det absolutt ikke.
                      På min første tur var min prioritering hele tiden å orientere meg i området.
                      Ikke fly dristig, men kontrolert og rolig.
                      Ville hele tide vite hvor er jeg var i forhold til hjem?
                      Derfor var tanken på å få en OSD med pil hjem født.
                      Om det er nødvendig er et helt annet spørsmål.

Nå har jeg ingen umiddelbare planer om å rote meg inn i en skog eller lignende med det aller første...hehehe

Ellers må jeg være enig med bjeff i at det var lettere å fly FPV enn jeg hadde tenkt på forhånd.
                      På den første turen min tok det forbausende kort tid til jeg fikk følte at jeg hadde kontroll.
                      Og på neste tur skal jeg ta av og lande med brillene på.

Jeg skulle liksom safe litt første gang og lande uten briller, men kom "nose in" og mistet
                      helt kontrollen, da jeg ikke klarte å omstille meg til LOS så raskt.
                      Hadde fint klart å lande med briller, men........

Det jeg ikke liker er Fatshark brillene som har en elendig passform og ubehagelige å ha på.
                      Ser at nyere modeller har øyekopper som kanskje er bedre å ha på.
                      Last edited by knupps; 05-04-13, 09:43.

Comment

• knupps
                        • Mar 2011
                        • 458

Jeg skrev en kommentar til en som mente at han trengte pil for å komme hjem med multikopter. Om Naza er "kult", får dere som flyr Naza bedømme. Nok fra meg i denne tråden, dette gidder jeg ikke.
                        Det er vel meg du sikter til.
                        Var bare et innspill på hva jeg tenkte måtte være et fint hjelpemiddel.
                        Og hvorfor du ikke gidder å følge tråden lenger forstår jeg ikke.
                        Her er det vel ingen som har sagt noe kontroversielt?

Comment

• thomas.kjolstad
                          • Mar 2011
                          • 1247

Synes første turen din var super. Synd med kræsjen men heldigvis gikk det ganske bra.

Regner med du fikk blod på tann nå. FPV er gøy.

Comment

• knupps
                            • Mar 2011
                            • 458

Originally posted by thomas.kjolstad
                            Synes første turen din var super. Synd med kræsjen men heldigvis gikk det ganske bra.

Regner med du fikk blod på tann nå. FPV er gøy.
                            Ja dette var gøy. Ble helt hekta.
                            Kjente fort at jeg hadde god kontroll.
                            Ser at dette er veien til litt mer spenstig flyging enn med LOS.
                            Må bare få satt av litt tid til mer trening så skal dette gå bra.
                            Får bare riste av meg nybegynner nervene og la det stå til.

Comment

• oleG
                              • Jan 2010
                              • 53

Har også bestilt Gold som skal bukast på ein QAV500 med Naza.
                              Skal bli interessant å testa dette.
                              Fekk ein link til monteringsanvisning på Rcgroups: https://docs.google.com/file/d/0B56e...Y1U/edit?pli=1

Ventar også på at Alexmos brushless gimbal controller skal bli klar hos viacopter.eu.

Originally posted by knupps
                              Da var den oppdatert til Gold. Gleder meg til dette.
                              Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

Comment

• jotto
                                • Jul 2007
                                • 3060

Jeg klarte ikke å motstå mere og bestilte meg også en FBOSD Gold... svaaake mennske...

Comment

Working...