Nei, det er en risiko for at videoen skyter ned rc-signalet, noe jeg selv har opplevd. Dette er utdebattert i diverse fora imho. Forøvrig; dersom du vil noen få km avgårde med fly, kan du sjekke ut en grei 35 mhz ppm med en halvbølgeantenne på flyet. Uansett; bruk masse tid på research før du skal ut på langtur, og ta ett skritt av gangen.
Unconfigured Ad
Collapse
DragonLink eller EZUHF?
Collapse
X
-
For the record: jeg tilbakela 4 km på forrige tur med quad ifølge gps-loggen. Jeg var ikke mere en 3-400 meter unna på det lengste, men jeg fløy frem og tilbake over et jorde.
Så det ER mulig å fly et stykke med multicopter!Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Yes. Det er det jeg mener. Quaden min har en fly tid på 10-12 min. Den flytter seg fort (synes jeg) til å være quad. Og tilbake legger seg fort meter. Da kommer du langt på 10 min tur/retur.Comment
-
Comment
-
Det er ikke antall flydde meter jeg mener om når jeg skriver om distanse, men avstand fra pilot til multikopter. 2 km er helt standard tilbakelagte "løpemetre". Ett av problemene med multikopter og distanse er forholdet mellom distanse og høyde; jo lengre ut man flyr, dess mer høyde trenger vi. En styrtende kvadd fra 200 meter er ikke noe særlig.Anders Eiebakke90078513Comment
-
Det er ikke antall flydde meter jeg mener om når jeg skriver om distanse, men avstand fra pilot til multikopter. 2 km er helt standard tilbakelagte "løpemetre". Ett av problemene med multikopter og distanse er forholdet mellom distanse og høyde; jo lengre ut man flyr, dess mer høyde trenger vi. En styrtende kvadd fra 200 meter er ikke noe særlig.
Med tanke på luftmotstand, så tror jeg ikke det er så stor forskjell på om et multicopter ramler ned fra 50 m eller 200 m. Men hvis det er noen frivillige, så er det jo bare å prøveGreverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
All flyging innebærer risiko. Dersom jeg skal velge, vil jeg heller bli truffet av en Skywalker som har gått tom for strøm, enn et multikopter som har et dårlig loddepunkt eller en defekt motor. Man velger dessverre ikke når multikopteret tar kvelden, dermed har man ingen kontroll over hvor det ramler ned. Spør de tallrike Naza-eierne som har opplevd at det plutselig stikker avgårde, tror ikke de følte at de hadde kontroll over hvor det havnetEller spør meg, som opplevde at mitt Mikrokopter begynte å glitche før det suste i bakken fra 50 meter. Det stakk ikke av, men det var ikke akkurat en kontrollert landing og det kunne like gjerne ha ødelagt picnic-idyllen i parken. Feilen var forøvrig en defekt ledning fra ppm-konvertereren, gjett om jeg byttet radiosystem
Anders Eiebakke90078513Comment
-
Jeg driver som mange andre og funderer på et oplegg for og kunne fly lit lengre da ca 10 km. Men ser for meg og bruke fly med fuel eller bensinmotor for og få ønsket flytid. Desuten er det det jeg kan best og synes ikke noe serlig om elektrofly. Men min flyging vil fåregå i øde områder hvor flyet ikke vil skade noe om det skulle stikke av eller falle ned. Men jeg sliter fortsatt med og finne ut hva som vil være beste valg for radio og vidiooverføring. Har forsøkt og lese meg litt opp på dette men den ene utalelsen slår den andre ihjel. Ikke let og bli klok på dette men Dragonlink ser jo intresan ut. Men kunne ikke finne noen informasjon om frekvens senderstyrke osv.Comment
-
All flyging innebærer risiko. Dersom jeg skal velge, vil jeg heller bli truffet av en Skywalker som har gått tom for strøm, enn et multikopter som har et dårlig loddepunkt eller en defekt motor. Man velger dessverre ikke når multikopteret tar kvelden, dermed har man ingen kontroll over hvor det ramler ned. Spør de tallrike Naza-eierne som har opplevd at det plutselig stikker avgårde, tror ikke de følte at de hadde kontroll over hvor det havnetEller spør meg, som opplevde at mitt Mikrokopter begynte å glitche før det suste i bakken fra 50 meter. Det stakk ikke av, men det var ikke akkurat en kontrollert landing og det kunne like gjerne ha ødelagt picnic-idyllen i parken. Feilen var forøvrig en defekt ledning fra ppm-konvertereren, gjett om jeg byttet radiosystem
Det er klart at man ikke kan velge akkurat hvor multicopteret skal ramle ned, men man velger jo hvor man vil fly. Jeg synes ikke at man skal fly hverken planke eller multicopter long-range (eller short-range for den saks skyld) et sted der det kan gjøre skade om det ramler ned. I så måte blir det jo ett fett om man flyr langt med planke eller med multicopter.
En helt annen ting, og jeg kommer sikkert til å få pepper for dette: jeg er litt bekymret for at all denne fokusen rundt det å fly så langt og så høyt som mulig ødelegger for FPV som hobby. Det er en del krefter i Luftfartstilsynet (og sikkert andre steder også) som vil totalforby FPV. Jeg synes det er hysterisk, men jo flere som flyr 20-30 km unna og 300 m høyt, dess flere argumenter får de. Det er nok naivt å tro at de som jobber for et forbud ikke sitter og følger med på det som blir sagt på nettforaer og lagt ut på YouTube.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Er i trappene for å bestille meg DragonLink.
Ser de selger med forskjellige lengder på mottaker antenna.
Hva er greia med det?
Hva er best å bruke, self stor antenne bedre rekkevidde.
Og kan jeg bruke disse antennene på et quadcopter?
Ser de har:
61-76-91-46-23cmLast edited by thomas.kjolstad; 27-04-13, 22:35.Comment
-
Uhf er vel ingen vits på quad . 1 km vekk med quad er laaaaaaaangtComment
-
Comment
-
Til dere som mener quadcopter ikke kan fly lenge på en tur og synes det er tull med dragonlink på grunn av flytiden.
Ta en titt på denne. Hovrer i 87min med quad.
http://vimeo.com/m/64895326Comment
-
Til dere som mener quadcopter ikke kan fly lenge på en tur og synes det er tull med dragonlink på grunn av flytiden.
Ta en titt på denne. Hovrer i 87min med quad.
12mm Frame Quad big 87min 15sec on Vimeo
Men alt tatt i betraktning så er denne konfigen ikke helt på jordet når man skal ha en lav vekt quad.
Her er det meste av AUW vekta batterier, m.a.o. alt er tunet for å ha med mest mulig Ah til motorene.
Videre er fly-mønster omtrent 100% stabilt - samme høyde med minimal avvike i alle aksene
Dette sammen med små motorer gir dette et konstant strømtrekk som er optimalt for å holde quad'en lengst mulig i lufta.
Laster man opp med FPV/Kamera utstyr og en Tx som skal greie å sende video tilbake (over en lengre distanse) ender man fort opp med en dobling av vekten hvis ikke mer (som igjen krever større motorer som igjen trekker mer strøm osv....) eller halvering av fly-batteriene.
Skal man i tillegg flytte seg i et terreng som krever mer vertikal bevegelse og litt vind i tillegg tømmes batteriene ekstremt raskt.
Det vill alltid være stor avstand mellom kreasjoner som er optimalisert for å holde seg i lufta lenge og tings som fylles opp med video/Tx .... Vi lever stadig innenfor de fysiske lovene.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment