Announcement

Collapse
No announcement yet.

TBS Discovery Pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TBS Discovery Pro

    Team Blacksheep kommer straks med en pro-utgave av TBS Discovery. Denne har brushless gimbal for GoPro... det frister!!

    Team BlackSheep Online Store - TBS DISCOVERY PRO gimbal frame
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    TBS Discovery Pro

    Jeg falt for fristelsen. Jeg trenger også Naza og ny Gopro så her forsvinner en god del av feriepengene.
    --
    Thomas Kvitle Jenssen

    Comment


    • #3
      Da poster du vel erfaringene dine og sånt her etterhvert!
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Originally posted by jotto View Post
        Da poster du vel erfaringene dine og sånt her etterhvert!
        Will do. Men notorisk "sakte-bygger" som jeg er så er det nok andre som er ferdig før meg.
        --
        Thomas Kvitle Jenssen

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          Team Blacksheep kommer straks med en pro-utgave av TBS Discovery. Denne har brushless gimbal for GoPro... det frister!!

          Team BlackSheep Online Store - TBS DISCOVERY PRO gimbal frame
          Faen Jotto, måtte du... Der ryker resten av feriepengene mine
          Disco PROen ser rålekker ut!

          Har siklet en stund på QAV 500 og etterhvert QAV 540g, men må si at TBS DICOVERY PRO ser flere hakk vassere ut.. En ting jeg har likt veldig godt med designet til QAVen er prinsippet med "dirty" og "clean" frame. Antar at det at størstedelen av massen ligger i "clean" frame (batteri, elektronikk og kameraer) er med på å redusere vibrsjoner drastisk. Jeg var derfor på randen av å bestille QAV 540g når jeg så innlegget ditt.
          Årsaken til at jeg ikke har vurdert TBS DISCOVERY, er at denne i mine øyne ikke har sett ut til å være i nærheten av QAV når det kommer til vibrasjonsdemping og muligheten for ok filming med GoPro. Men når TBS nå installerer en gimbal i nesen av Discovery, døpr den om til PRO, sørger for vibrasjonsdemping, integrert gimbal controller og TBS CORE, alt i samme pakke, da er valget enkelt

          Så har jeg et spørsmål.. Jeg klarer ikke å bestemme meg for flightcontrol. Det enkle og trygge er å gå for DJI NAZA, men har av en eller annen grunn fått det for meg at OpenPilot Revo er veldig bra? Synes at OpenPilots GCS ser inuitiv og bra ut, i tillegg til at den ser ut til å kunne gjøre det meste. Også er den billig. Noen som har erfaring med CC3D eller Revo og kan anbefale dette for meg, eller bør jeg gå for det trygge? (Naza)

          Jeg er ny innenfor FPV, så først tenker jeg å fly Quaden uten FPV utstyr, men med Gopro. På sikt, skal jeg gjøre den om til FPV slik at jeg eller en andremann kan se livefeed når jeg filmer. avstand er ikke et tema, da jeg kommer til å fly den visuellt (Tror jeg).
          Hva bør jeg velge av utstyr når jeg skal gå over til FPV?

          Ooops, ble to spørsmål det her...
          Tormod
          _________________
          SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

          Comment


          • #6
            Da har byggeprosessen startet for min del. Det er første gangen jeg bygger noe fra TBS men jeg må si jeg er imponert over kvalitetsfølelsen på delene og hvor gjennomtenkt designet er. Det er første gangen jeg bygger quad også så jeg har valgt "trygt" med standard TBS komponenter og Naza Light flight controller.

            /IMG_0969.jpg.html]"]Photo Storage

            Som dere ser så har jeg satt sammen gimbalen. Det var greit å sette den sammen ved hjelp av TBS sin byggevideo men det ble mye pause/play trykking, jeg er ikke like kjapp på labben som han på videoen.
            De eneste problemene jeg støtte på var å få gummidemperne inn i festene sine, i videoen bruker han en ledning eller tøystrikk, jeg sleit med bare fingrene til jeg kom på at en hårstrikk fra en av barna sikkert ville fungere. Det andre problemet er de små setskruene som fester akselen på gimbal motoren. Min Wiha 0,9 var litt løs i disse skruene og glapp nesten umiddelbart. Etter hva jeg kan lese andre steder så er det veldig mange som sliter med akkurat disse to skruene. Men etter å ha lett grundig i det håpløse rotet som utgjør hobbyboden så fant jeg en liten unbrako-nøkkel i et sett med skruer fra RCScrews. Denne passet perfekt så har du et sånt sett hjemme så er alt fryd og gammen.

            /IMG_0966.jpg.html]"]Photo Storage

            Jeg er dessverre en treg bygger men jeg håper å komme meg ned i boden en gang eller to i løpet av uka så får vi se hvordan fremdriften blir.
            --
            Thomas Kvitle Jenssen

            Comment


            • #7
              Min Discovery PRO er i produksjon as we speak. Bestillte fra "batch 2". Må si jeg gleder meg enormt til å få quaden i hus

              Originally posted by thomaskj View Post
              Det andre problemet er de små setskruene som fester akselen på gimbal motoren. Min Wiha 0,9 var litt løs i disse skruene og glapp nesten umiddelbart. Etter hva jeg kan lese andre steder så er det veldig mange som sliter med akkurat disse to skruene.
              Når det gjelder setskruene, har jeg lest at de mest sansynlig er i tommer, ikke millimeter. En 3/32" umbrako skulle derfor være rette verktøy. Godt å høre at du har funnet en umbrako som passer, for har lest på fpvlab om de som fulgte TBSs råd om å bruke en 0,9mm umbrako og har brukt lock tight for deretter prøvd å løsne setskruen med 0,9 mm umbrako og ødelagt skruen uten å få den ut. Kjedelig når det enda ikke finnes tilgjengelige reservedeler...

              Uansett, lykke til med byggingen, gleder meg til å se resultatet

              Skal du forresten gå FPV? I såfall, hvilken Vtx/rx har du bestemmt deg for?
              Tormod
              _________________
              SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tormod.ihlen View Post
                Min Discovery PRO er i produksjon as we speak. Bestillte fra "batch 2". Må si jeg gleder meg enormt til å få quaden i hus

                Skal du forresten gå FPV? I såfall, hvilken Vtx/rx har du bestemmt deg for?
                Jeg kommer til å bruke Immersion 600mW men jeg har fått med meg at den må få power fra et annet sted enn core. Den lar seg kjøre på 4S så det blir vel greit å finne en løsning på det.
                --
                Thomas Kvitle Jenssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by thomaskj View Post
                  Jeg kommer til å bruke Immersion 600mW men jeg har fått med meg at den må få power fra et annet sted enn core. Den lar seg kjøre på 4S så det blir vel greit å finne en løsning på det.
                  Hvorfor det? Jeg kjører den senderen med strøm fra core.
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Det var en som rapporterte at coren ble for varm og skrudde seg av, jeg husker ikke akkurat hvilken vtx han benyttet men den var i hvert fall kraftigere enn den 500mW som TBS anbefaler. Jeg må lese meg opp litt på detaljene men jeg tror ikke det er noen forskjell på core i vanlig og pro discovery. Hvis det fungerer bra hos deg så er det mulig jeg bruker core som strømforsyning jeg også.
                    --
                    Thomas Kvitle Jenssen

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har iallefall ikke hatt noen problemer. Hvor får kameragimbalen strøm? Hvis den også får strøm fra core, så blir det jo høyere belastning enn det jeg har.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Jeg kjørte immersion 600mw gjennom coren uten problemer.
                        Min Hjemmeside..

                        http://sveininge.iflogg.com

                        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                        Comment


                        • #13
                          Core på Disco Pro leverer strøm til FPV kamera, video transmitter, TBS IMU, Gimbal elektronikken og Gimbal motorene. Som RiSCyd på fpvlab sier så leverer Core 2A ved 5V eller 0.65A ved 12V. Trekker du mer strøm enn det vil Core shutte ned.

                          TBS har testet med Lawmate Vtx på 500mv og det funker, men det viser seg at Core ikke klarer å levere nok strøm til ImmersinRC 600mW. Velger du derfor en VTx kraftigere enn 500mW må du hente strøm rett fra batteriet. Immersion VTx takler så vidt jeg har forstått 2-6 selles batterier, så det skal ikke være noe problem å hente uregulert strøm utenom Core.

                          Men husk å hent strøm etter strømmåleren slik at strømavlesningen i OSD blir riktig

                          sakser inn info fra fpvlab.com

                          Hi,
                          I try to clarify some Discovery PRO power issues:

                          First of all, the Power sytsem for the Flight Control is completely independet from everything else like gimbal, camera and video transmitter.

                          Powering the Flightcontrol (FC):
                          If you use TBS BULLETPROOF ESC you can just plug then in to your FC and they will power it. Every BULLETPROOF ESC has one 5V regulator in and they are designet to be abble to cennect together at the FC without cutting some red wires. That`s like we power them on out own TBS DIscovery PROs.
                          If you want, you can fur sure install the NAZA PMU additionally. Tough you will have more unneccessary weight on your copter.
                          TBS BULLETPROOF = Linear regulated 5V, means lighter but less efficient but also less noise
                          NAZA PMU = DCDC regulator, means heavier, more efficient but also more weight and more noise.

                          Powering your FPV Camera and Video Transmitter (VTX):
                          Factory installed on all Discovery PRO is a new DCDC board which is similar to the well known TBS Core. It delivery up to 2A @ 5V and 0.65A @ 12V tough the 12V are powered from the 5V part, so you have to take care about it.
                          The installes DCDC is powering these parts:
                          FPV Camera, Video Transmitter, TBS IMU, Gimbal Electronics and Motors.
                          It does not power: GOPRO charging
                          Please note: If you draw more current than provided, the DCDC board will shut down due to overheat/ over current protection! This is what some of you have seen when powering a to powerful video transmitter. With that happening, you will not damage your DCDC but be aware of it cause you will not have some picture/ Gimbal working during this time! Test it on the ground for several minutes befor you maiden your PRO with other than TBS gear.

                          The whole system was designed and tested to work proper with all our equipment.
                          Means all our Cameras and Video transmitters are supported up to TBS69 together with 500mW Lawmate Video transmitter (which uses 5V).

                          If you need more power than that you have to power your Video transmitter separate from another power source!
                          Means, you have to connect video and GND to your Discovery and connect external Power for your VTX to Vin and GND of your VTX.


                          One additional hint: Please try to connect your camera and video transmitter via our Molex connectors. With that, you won`t rip of some pads when pulling to heavy on a cable. Feel free to modify our Camera/ VTX cable when using other than TBS equipment. With that you will have more and longer fun with your Discovery PRO

                          Hope this will explain everything so far.

                          Regards, Chris
                          Last edited by Tormod.ihlen; 19-08-13, 17:17.
                          Tormod
                          _________________
                          SAB Goblin 380 - Spartan Vortex, T-Rex 700E DFC - Vbar, TBS Discovery PRO - Naza M V2, Durafly Spitfire Mk1a

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by thomaskj View Post
                            Da har byggeprosessen startet for min del. Det er første gangen jeg bygger noe fra TBS men jeg må si jeg er imponert over kvalitetsfølelsen på delene og hvor gjennomtenkt designet er. Det er første gangen jeg bygger quad også så jeg har valgt "trygt" med standard TBS komponenter og Naza Light flight controller.
                            Hvor solid synes du at gimbalen og innfestingen ser ut? Jeg har kræsjet discoen min en del ganger, og jeg har alltid bare plukket den opp og fløyet videre. Jeg ser for meg at gimbalen er en ting som kanskje er skjørere enn resten av ramma.

                            Kan du forresten tilte gimbalen fra radioen?
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg vil nok si at Proen er en god del skjørere enn en standard Discovery. Gimbalen henger helt fremme og selv om den er av metall så er det jo litt finmekanikk, motorer og ledninger som fort tar skade i en kræsj. Opphenget mellom gimbal og topp/bunnplate er med noen gummipropper så disse to hoveddelene er godt isolert fra hverandre i hvert fall.
                              Det er også noen små knapper plassert helt i fronten av en av platene, de kan være litt utsatt.
                              Click image for larger version

Name:	Disco.jpg
Views:	1
Size:	80.3 KB
ID:	602895

                              Gimbalen kan styres i roll og tilt, kult å kunne tilte nedover samtidig som man stiger opp med modellen.

                              En issue jeg har sett som kan være relevant for deg er at svitjingen mellom Gopro og FPV kamera må skje via PWM input men alt annet kan kjøre via PPM. Med jeti kan du ikke bruke ppm sammen med kamera svitsj siden mottagerne ikke gir både PPM på en utgang og vanlig signal på de andre utgangene samtidig, du må nok bruke en mottager med 8 kanaler.
                              --
                              Thomas Kvitle Jenssen

                              Comment

                              Working...
                              X