Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quad Copter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quad Copter

    Hei!

    Først og fremst, beklager for at jeg braser inn på forumet med spørsmål

    Jeg har i det siste lekt med tanken på å bygge mitt egent quad-copter. Jeg har vurdert flere av selvbygger-settene, men har egentlig kommet frem til at det burde være mulig å få til dette på "egenhånd". Dvs, med noen råd fra folk som kan dette.

    Personlig er jeg mer data-nerd enn rc-nerd, så jeg har så klart en litt merkelig plan for dette Siste prosjektet mitt var en radiostyrt bil[1], som jeg styrer med en wiimote (kontrollen til Nintendos spillkonsoll "Wii"). Bilen er utstyrt med en WRAP 2E[2] som er et mini-hovedkort med en 233MHz AMD-prosessor og et trådløs nettverkskort. Til å styre servoene har jeg en Mini SSC II (kontrollerer opp til 8 servoer)[3]. Dette vil jeg nå altså ha opp i lufta (vel og merke uten bilen ). Om jeg virkelig kan få nok løft til å bære dette, så vil neste ledd bli å utvikle software. Og som den nerden jeg er, er dette halve moroa (vet det er et par open source prosjekter der ute som jeg kommer til å benytte meg av). I tillegg til dette må jeg nok ha tilt-sensorer, akselerometere, kompass og kanskje en trykk-sensor.

    Mitt spørsmål blir da hva slags motorer/propeller som ville passet til dette?

    [1] http://www.dump.no/files/659db7df2f30/04042008325.jpg (nei, den ser ikke bra ut, men den er morsom!)
    [2] PC Engines wrap2e3 product file
    [3] http://www.superrobotica.com/Images/s310165.jpg
    Kay Bærulfsen, Oslo

  • #2
    Velkommen!

    Hvis du hiver alt som skal være med på kjøkkenvekta, og kommer med et tall, så er det nok endel her som kan vet litt om hva som skal til for å løfte det.
    Resten virker det som om du har brukbart peiling på, forsto ikke halvparten av innlegget ditt..Tiltsensorer...Ville sett på headinghold gyro til heli der, tror jeg. Hvis du ikke absolutt skal lage alt selv da.
    Virker som et spennende prosjekt forøvrig. Hold oss oppdatert!!!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Kan du justsere følsomheten på Wii-kontrollerne i softwaren da? Ellers vil dette bli mer eller mindre håpløst å fly.

      Jeg tenkte også som Steinar at gyroer hadde vært tingen, du kan også sjekke ut Csm Cyclock, den samordner servoene i et helikopter, for å slippe flybar, ser for meg at du trenger et lignende opplegg.

      Lykke til! Hold oss oppdatert.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Det største problemet du kommer bort i når du beveger deg vekk fra ting som ruller på bakken er vekt!!!

        Du bør velge en kombinasjon av motor propeller som gir deg mulighet til å løfte hele vekten av quadrocoptereret (egenvekt + nyttelast) med 2 av 4 motorer ved 50% gass pådrag.

        Den store stygge ulven er batteriene - tyngre QC medfører behov for større prop. blader som igjen krever større motorer som igjen krever mye mer strøm (større og tyngre batterier) som igjen gjør QC tyngre ..........

        Videre er det vanskeligere å få en tung QC til å reagere raskt og tilfredsstillende på reguleringen i xyz planet.

        Det siste punktet er tilgjengelighet på Høyre/Venstre roterende propeller par. det finnes noen få slowslowflyer props som kan få kjøpt men godset i disse er for tynt til å bruke når vekten går opp (de deformeres og mister løft). Det du normalt ender opp med er å få noen til å hånd lage karbon blader som koster $$$$$.

        Ser du har tenkt og flytte hele PC'en inn i QC'en noe som sikkert er komfortabelt sett i fra et software utviklings synspunkt med veldig lite effektivt!
        Det du garantert ender opp med (min erfaring) for å få et tilfredsstillende resultat er et egent utviklet print med en eller annen microcontroller fra Microchip eller Atmel, det enkleste er at du tar et allerede eksisterende prosjekt og modder HW/SW til ditt behov ( uavp.ch elller mikrokopter.de) så slipper du å finne opp kruttet på nytt.

        Flyr i dag med noen kombinasjoner rundt 1045 propeller med AXI 2217, dette løfter opp til et par kilo men du merker at det det er på grensen.
        Hadde valgt en litt større prop med en kraftigere/"lavere KV" AXI.

        Skal du bare henge i luften uten å fly for mye rundt greier du deg med en gyro som enten har 2 eller 3 akse innebygget og et tre akse akselrometer.
        Last edited by Quadrocopter; 18-04-08, 00:27.

        Comment


        • #5
          Går det ikke an å bruke halerotorblader, og maskinere en holder med fast pitch?
          Det kan vel ikke bli så mye tyngre, og du har plutselig et stort utvalg...
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment

          Working...
          X