Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikrokopter ME 2.0 Okto Byggetråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    hadde vel tenkt meg 3000 for det komplett.
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #92
      På min jakt etter et billig men bra kamera, har jeg funnet et som har høy kvalitet til en billig penge.

      Click image for larger version

Name:	canon-ixus-220hs.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	580953

      Full HD 1080p og meget bra fotokvalitet til 1495.-
      Canon IXUS 220 HS (sort) - Elkjøp




      Bør sees i fullscreen på 1080p.

      Bedre kamera til denne prisen kan jeg ikke finne.
      Last edited by knupps; 20-08-11, 11:39.

      Comment


      • #93
        Originally posted by knupps View Post
        På min jakt etter et billig men bra kamera, har jeg funnet et som har høy kvalitet til en billig penge.

        [ATTACH=CONFIG]44925[/ATTACH]

        Full HD 1080p og meget bra fotokvalitet til 1495.-
        Canon IXUS 220 HS (sort) - Elkjøp




        Bør sees i fullscreen på 1080p.

        Bedre kamera til denne prisen kan jeg ikke finne.
        Tar bilder med dette omtrent daglig på jobben. En fin lettvekter med bra bildekvalitet. Har ikke testet video, og vet heller ikke hvordan det vil evt takle vibrasjoner. Men man vet ikke før man har prøvd

        Når det gjelder video til oktoen, så er det mulig jeg får lånt ett Sony HDR-SR12, så skal evt se hvordan det blir

        Jeg har ikke hatt mye tid til flying i det siste pga jobb/vær, men regner med at det blir litt mere tid utover.

        Jeg har forøvrig skaffet med ett Canon 550d kamera. Har ikke fått testet dette på oktoen enda, så vil gjøre det så fort det lar seg gjøre.

        Jeg har hatt litt byggetid heldigvis, jeg har montert på fpv utstyr på KK quaden min, så jeg kan øve litt på å fly fpv. Jeg har også satt sammen ett skywalker epo fly med fpv utstyr.
        Last edited by robin4; 20-08-11, 11:52.

        Comment


        • #94
          Det ultimate kamera er uten tvil RED ONE.
          Med ufattelig 4xHD oppløsning.
          Platform: Eurocopter C150 med gyro cameramount.



          Var med på et videoprosjekt for Xstrata Nikkelverk i Kristiansand ifjor.

          Det var da den spede lille tanken om et multikopter kom.

          Click image for larger version

Name:	Red One 002.jpg
Views:	1
Size:	72.7 KB
ID:	581733

          Click image for larger version

Name:	Red One 003.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	581734

          Click image for larger version

Name:	Red One 001.jpg
Views:	1
Size:	97.6 KB
ID:	581732
          Last edited by knupps; 26-08-11, 13:00.

          Comment


          • #95
            Ser bra ut det der

            Fikk du kikket litt på kamerastativet som var brukt? Hvordan det løste problematikken med vibrasjoner etc?

            Comment


            • #96
              Hodet hette "Flight head".
              Ellers var det ikke mye mer jeg fikk med meg.
              Filmotechnic - Gyrostabilized camera remote system FLIGHT HEAD (FH)

              Comment


              • #97
                Hei
                Kva erfaring har du med kvaliteten på pulso motoren ? Verdt pengane?
                Kvar kjøpte du dei?
                Mvh
                Øyvind Amundsen
                70 mod. fra sunnmøre
                Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                Comment


                • #98
                  Hei!

                  Jeg har kun stort sett erfaring med motorer fra hobbyking tidligere, så vet evt ikke hvordan pulso er iforhold til feks mk roxxy etc.

                  Kvalitetsmessig er de være mye bedre enn de fleste hobbyking motorer.

                  Pulso X2217/20 840KV Brushless Motor

                  Her er en liten sammenligning mellom turnigy 2217/20 med 10x4.7 Apc props og PulsoX 2217/20 med 10x5 graupner props.

                  PS! Kjør fullskjerm, og ta en titt på toppene av trærne på test 2.

                  Comment


                  • #99
                    Test med Canon 550d T2i

                    Fikk endelig tid til å teste ut canon 550d kameraet mitt på oktoen.

                    Poster bilde av oppsettet etterhvert.

                    Forøvrig samme ramme og kameraholder/stativ som før.

                    Her er resultatet



                    Ingen software stabilisering - med stabiliseringen i kameraet er på.

                    Må justere ned kompensasjonen på tilt/roll aksene.

                    Comment


                    • Her er noen bilder av oppsettet

                      Jeg gikk først og fremst inn for å feste kameraet godt fast til kameraholderen. Vanligvis har man kun 1 feste punkt under et kamera. Dette gir jo rom for at kameraet kan vippe frem og tilbake på festepunktet - eller rettere sagt - delen av kameraet som ikke er direkte festet til kameraholderen kan vibrerer direkte mot denne.

                      Jeg festet da kameraet på vanlig måte med antivibrasjons materiale, itillegg brukte jeg borrelås fra kameraholderen (brukte bolten ettersom jeg ikke hadde laget noen hull i platen) rundt kameraet for å virkelig holde det godt på plass. - Legg merke til at jeg også brukte antivibrasjon materiale under linsen for å støtte opp denne.

                      Click image for larger version

Name:	100_1094.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	582044 Click image for larger version

Name:	100_1098.jpg
Views:	1
Size:	132.9 KB
ID:	582045 Click image for larger version

Name:	100_1099.jpg
Views:	1
Size:	123.4 KB
ID:	582046


                      Har har også flyttet "bakfestet" nærmere center - Jeg har ikke brukt noen bolter eller fester her - kun antivibrasjonsmateriale og lim, dette har også hjelpet betraktelig. For å slippe uønsket sidebevegelse på L delen, har jeg brukt hyssing og strikk for å holde dette i sjakk.

                      Click image for larger version

Name:	100_1101.jpg
Views:	1
Size:	131.3 KB
ID:	582047

                      Her er forøvrig pakken med "antivibrasjonsmaterialet" jeg har brukt tidligere også - kjøpt på clas-ohlsson - tettningslist

                      Click image for larger version

Name:	100_1104.jpg
Views:	1
Size:	107.7 KB
ID:	582048

                      Under linsen brukte jeg "alpha-gel" (vet ikke om det har så mye å si hvilket merke her)


                      PS! Jeg kan ikke gi noe garanti for at antivibrasjonsmaterialet kommer til å fungere på ditt oppsett, men sliter man med vibrasjoner så skader det jo ikke å prøve ut litt forskjellige materialer og løsninger

                      Comment


                      • Post nummer 100

                        Post nummer 100!

                        Første gang jeg filmer ett objekt med kopteret.

                        Kjørte med expo på ail-ele-rudder

                        2x flygninger a 5 min.

                        Her er resultatet.




                        Var lite vind, men det kom i kast. Noe som gjorde det veldig vanskelig å få jevn og fin video. Ettersom flygningene også ble gjort nonfpv, så var det vanskelig å vite hva man fikk av opptak. Videoen var noe nært av objektet til tider, så det hadde vært ønskelig å få med hele objektet og omgivelsene på i bildet. Fant ut at det var også vanskelig å se hvordan nedstigning/stignings-graden var når kopteret var i litt høyde.

                        Var litt vibrasjoner på nedstigningen også, så dette må utbedres.

                        Det er nok en fordel å ha et kamera som kan ta opp i 60fps også, ettersom man kan kjøre ned hastigheten på videoen i etterkant uten at det går utover kvaliteten.

                        Alt i alt er jeg fornøyd stort sett, kun noen småting som utbedres og trenes på
                        Last edited by robin4; 17-09-11, 12:35.

                        Comment


                        • Synes dette så flott ut, men som du sier, ikke så lett uten FPV utstyr. Å komponere motivene fra bakken, på øyemål, blir nesten umulig.

                          Comment


                          • Originally posted by knupps View Post
                            Synes dette så flott ut, men som du sier, ikke så lett uten FPV utstyr. Å komponere motivene fra bakken, på øyemål, blir nesten umulig.
                            Helt klart en ulempe å ikke kunne "se" hva kameraet "ser" live. Jeg har forøvrig alt nødvendig utstyr liggende. Men for sikkerhetsskyld tenkte jeg å skaffe et filter til videosenderen min, slik at det ikke står i fare for å skaffe forstyrrelser for 2.4ghz mottakeren min.

                            Jeg har også liggende en 7" og 3,5-4" skjerm jeg kan ta i bruk og få festet på noen måte på radio txen. Bør vel gå til anskaffelse av en radio"pult/plate". Jeg kommer nok ikke til å fly med brillene med det første, men kommer nok til å prøve en dag. Skal først øve endel med quaden først. Billigere ved evt krasj

                            Merker helt klart at vinden har mye å si - fikk tips om å øke gyro-D verdien - skal prøve å se om det hjelper. Kommer med tilbake melding på denne

                            Comment


                            • Nytt utstyr

                              Jeg har bestilt endel nye ting til mken

                              Fått: All in one simulator dongle med 5 kjente simulatorprogrammer til under 200kr - dealextreme.com

                              Click image for larger version

Name:	sku_51480_6.jpg
Views:	1
Size:	42.0 KB
ID:	582743


                              Fått: lowpass filter til videotx - rangevideo.com
                              Click image for larger version

Name:	rv-1500_2.jpg
Views:	1
Size:	68.5 KB
ID:	582742


                              Bestilt: Graupner Contest Senderpult - mikrokopter.nu
                              Click image for larger version

Name:	119-177-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	21.9 KB
ID:	582741


                              Bestilt: Shuttercable til canon 550d - mikrokopter.nu
                              Click image for larger version

Name:	142-206-thickbox.jpg
Views:	1
Size:	28.4 KB
ID:	582740

                              I mellomtiden jobber jeg endel med PID innstillingene. Prøver å få mken til å takle vind og nedstigning bedre.
                              Last edited by robin4; 16-10-11, 18:09.

                              Comment


                              • Ny sesong

                                Hei

                                Oktoen har ikke vært mye i bruk siden ifjor høst, men nå er sesongen startet så forhåpentligvis får jeg tatt opp litt video straks været tillater det.

                                Jeg satt sammen senderpulten ifjor, og den fungerer som en drøm

                                Her er noen bilder av pulten

                                Click image for larger version

Name:	IMG_1287.jpg
Views:	1
Size:	84.3 KB
ID:	588381 Click image for larger version

Name:	IMG_1288.jpg
Views:	1
Size:	88.8 KB
ID:	588382 Click image for larger version

Name:	IMG_1289.jpg
Views:	1
Size:	75.4 KB
ID:	588383

                                Comment

                                Working...
                                X