Unconfigured Ad

Collapse

Kk quad Xcopter Bygges

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • al3k
    • Mar 2011
    • 14

Kk quad Xcopter Bygges

Jeg holder på å bygge mitt første quadcopter, lager denne tråden for å vise bygget, og fordi jeg har ingen erfaring med rc fly/helikopter men litt rc bil.
    Her er spec listen jeg har handlet inn:
    -4stk Hobbyking SS Series 25-30A ESC (hobbyking.com)
    -4stk TGY AerodriveXp SK Series 28-30 750Kv / 245W (hobbyking.com)
    -Mk50 ramme (mikrocontroller.com)
    -Propeller kit 10 4.5 (kkmulticopter.kr)
    -KKcontroller blue V1.5 Xcopter (kkmulticopter.kr)
    -Spektrum dx6i
    -3cell lipo 11.1v 2500mha

Kontroll kortet passet direkte i feste ordningen til mikrokopter rammen, men vil da kun funke med + flyging, noe som var litt kjipt iogmed at jeg har X programmet, så jeg måtte rotere kortet 45grader å feste det med borrelås(provisorisk).
    Last edited by al3k; 13-03-11, 01:11.
  • al3k
    • Mar 2011
    • 14

Jeg har allerede fått alle delene og satt samen og loddet alt som trengs, men ved første test av motorene så ser det ut til at den ene ESC'en er noe feil med, når jeg gir gass så starter den ene motoren lenge etter de andre ca. på 2/4, de andre starter med engang jeg beveger stikken.
    Dette har jeg testet:
    -Flyttet en annen motor til esc'en --> fremdeles treg start (Motor er OK).
    -Flyttet esc'en til en annen plass på kkcontroller kortet som jeg vet virker(hjelper ikke).
    -esc direkte i mottakeren(hjelper ikke).
    -reset default settings i esc programmet + prøvd div instillinger.(hjelper ikke).
    Jeg regner med esc'en er defekt og har allerede bestillt ny, men viss noen har noen idê om hva jeg kan gjøre for å fikse den så bare skrik ut
    Utrolig kjipt å vente i kanskje 2 uker til nå på ny, når jeg skulle vært ute å gjort test flyging allerede igår. men men shit happens :S

Comment

• xilian
      Chief Executive Officer
      • Feb 2009
      • 6523

Originally posted by äl3k
      -reset default settings i esc programmet + prøvd div instillinger.(hjelper ikke).
      Hei og velkommen til forumet.

Muligens dumt spørsmål, men mener du med ovenstående at du har *kalibrert* ESC?
      (gi beskjed til esc om hva som er endpoints...)
      Hvis ikke er jo det lurt
      Tom I. Arntsen

Comment

• al3k
        • Mar 2011
        • 14

Originally posted by xilian
        Hei og velkommen til forumet.

Muligens dumt spørsmål, men mener du med ovenstående at du har *kalibrert* ESC?
        (gi beskjed til esc om hva som er endpoints...)
        Hvis ikke er jo det lurt
        Jeg har ikke kalibrert esc'en så vidt jeg vet. Esc en har en slags meny man kommer inn i viss den blir slått på med stikken på full, hvor man hører mange forskjellige pipelyder og man kan utifra det velge om Man har lipo batteri, cut off, reverse/brake osv. Er det kkcontrolleren som skal kalibrere esc'en?

Comment

• robin4
          • Sep 2008
          • 260

Jeg har ikke kalibrert esc'en så vidt jeg vet. Esc en har en slags meny man kommer inn i viss den blir slått på med stikken på full, hvor man hører mange forskjellige pipelyder og man kan utifra det velge om Man har lipo batteri, cut off, reverse/brake osv. Er det kkcontrolleren som skal kalibrere esc'en?
          For det første, vil jeg heller anbefale at du borrer noen hull i rammen og får festet kortet skikkelig. Det kan få dårlig utfall hvis kortet skulle løsne eller forskyve seg på noen måte.

Enkleste måten å kalibrere alle escene samtidig, er å sette yaw på kk kortet helt i bunn. Nå sett throttle på stikka di til max, så plugg i batteri til quaden. Du vil høre ett par pipe lyder fra alle escene etter kort tid, sett da throttle stikka i bunn(med engang). Koble ut batteriet fra quaden. Sett så yaw på kk kortet til der du opprinnelig hadde den(yaw, pitch og roll bør være på midten ved første forsøk).

Da kan du prøve å starte opp alt sammen.

Comment

• al3k
            • Mar 2011
            • 14

Takk skal du ha, det funka som F... :P
            Jeg har også bestilt meg en avr isp programerer slik at jeg kan teste + softwaren også, jeg må i hvertfall feste kontroll kortet bedre ja
            Last edited by al3k; 13-03-11, 11:52.

Comment

• robin4
              • Sep 2008
              • 260

Takk skal du ha, det funka som F... :P
              hehe, godt å høre!

Tid får vi se noen bilder av doningen din da?

Comment

• al3k
                • Mar 2011
                • 14

Click image for larger version

Name:	IMG_3285.jpg
Views:	1
Size:	42.7 KB
ID:	577812Click image for larger version

Name:	IMG_3283.jpg
Size:	43.2 KB
ID:	577813Click image for larger version

Name:	IMG_3277.jpg
Size:	71.6 KB
ID:	577814
                Her er noen bilder, har ikke fått laget en adapterplate til kontroll kortet så derfor er den montert i + oppsett nå.
                Har også fått veid quaden og den er nå på 829gr m/batteri, virker det greit eller?
                Last edited by al3k; 13-03-11, 14:31.

Comment

• robin4
                  • Sep 2008
                  • 260

Ser bra ut dette. Eneste som ikke kommer helt frem på bildet, er om du bruker vibrasjonsdempere under kortet, men det antar jeg du gjør

Comment

• al3k
                    • Mar 2011
                    • 14

Nå har jeg lagd en liten adapter plate og skrudd kortet inn 45grader fra slik det var.
                    Jeg har prøvd å hovre litt innpå soveromet nå, men den vil ikke holde seg beint.
                    Jeg har ikke helt forstått meg på gyro kalibrering eller stick centering, og har heller ikke vibrasjons dempere, men det skal vel fungere greit uten?

Comment

• robin4
                      • Sep 2008
                      • 260

Originally posted by al3k
                      Nå har jeg lagd en liten adapter plate og skrudd kortet inn 45grader fra slik det var.
                      Jeg har prøvd å hovre litt innpå soveromet nå, men den vil ikke holde seg beint.
                      Jeg har ikke helt forstått meg på gyro kalibrering eller stick centering, og har heller ikke vibrasjons dempere, men det skal vel fungere greit uten?
                      Hvordan er den på responsen? Mitt første møte med kk kopteret på en mk50 ramme var akkurat slik du beskriver. Jeg fant ut at utslagene var for høye. Jeg trodde først at quaden var litt ustabil, men det viste seg at jeg faktisk overstyrte helt og holdent. Hvis du synest den er overfølsom kan du gå ned på expo og d/r (pitch og roll) - På min futaba har jeg expo på -25 og d/r på 90% Dette vil i prinsippet gjør at det blir lettere å få den til å holde seg "beint".

En annen ting, det veldig viktig med vibrasjonsdempning på kortet. Uten dette vil gyroene bli direkte utsatt for vibrasjoner og gyroene vil gi mye mer varierende output til kk kortet. Få tak i de lange fra MK

Jeg har selv gått fra quad med vibrasjonsdemper til uten(grunnet kamerastativ prosjektet mitt). STOR forskjell!

Gyrokalibrering gjøres automatisk i det du throttler opp - Den forteller gyroene hva som er vater ettersom jeg har fortstått - skaff deg ett minivater av noe slag slik at den alltid er i vater når du tar av - da slipper du å trimme hver gang.
                      Last edited by robin4; 13-03-11, 19:16.

Comment

• al3k
                        • Mar 2011
                        • 14

ja okei da skjønner jeg enda litt mer.
                        Når jeg går innpå D/r and Expo fra menyen får jeg opp kun dette:
                        aile 0 100% inh
                        elev 0 100% inh
                        rudd 0 100% inh

(sjekket manualen nå og fant ut av det, det som er default på 0 er d/r og 100% er expo)
                        Last edited by al3k; 13-03-11, 20:47.

Comment

• al3k
                          • Mar 2011
                          • 14

har nå funnet ut at jeg ikke får respons på gyro'en for pitch kompensering, prøver nå å finne ut av reversering av pitch, de 2 andre gyroene funker rett

edit: Ser ut til at pitch gyroen er defekt, da jeg får ingen endring i motor lyd i det hele tatt når jeg "pitch'er" quaden fram og tilbake.
                          Last edited by al3k; 13-03-11, 22:07.

Comment

• robin4
                            • Sep 2008
                            • 260

Originally posted by al3k
                            har nå funnet ut at jeg ikke får respons på gyro'en for pitch kompensering, prøver nå å finne ut av reversering av pitch, de 2 andre gyroene funker rett

edit: Ser ut til at pitch gyroen er defekt, da jeg får ingen endring i motor lyd i det hele tatt når jeg "pitch'er" quaden fram og tilbake.
                            Har du prøvd å justere gyrogain på pitch aksen da? (vri/skru på pitch "knotten")

Comment

• al3k
                              • Mar 2011
                              • 14

Ja, har prøvd å vri den fram og tilbake mens jeg roterer quaden opp og ned, ingen ting skjer.

Comment

Working...