Om man trenger dempere eller ikke vil som regel bestemmes av hvor bra ramme, motorer og propellblad er balanser og justert
I tillegg hvor avansert og fintfølende gyro/akselorometer teknologi som er implementert i kontroller kortet.
En avansert multicopter løsning vil ha en høy optimalisert gyro/aks løsning som er i stand til å registrere den minste bevegelse.
Hvis denne fintfølende elektronikken i multicopter hele tiden mottar feilaktig bevegelse informasjon som er basert på støy og vibrasjoner fra drivverk så vil det nesten være umulig å beregne den egentlige bevegelsen på multicopteret mens bevegelsen stadig er på et minimalistisk nivå - selv med masser av prosesseringskraft og bruk av f.eks kalmanfilter teknologi.
Ulempen med at man ikke greier å fange opp de små avvikene på et tidlig tidspunkt og først kan korrigere for disse når utslagene er blitt så store at de overdøver "vibrasjons støyen" er at man får et ustabilt multicopter - elektronikken vil bruker vesentlig mer resurser av regne kraft og motor kraft for å holde multicopterrt noenlunde stabilt.
Så kan man spør seg seg om det trengs demping når standard hyllevare kontroller kort brukes - til dette blir svaret ja og nei (
)
Er gyroene og SW av en slik kvalitet at de ikke oppdager denne vibrasjonen så er det bare å glemme det.
Det finnes noen unntak og det er der hvor gyro/akselorometer er i stand til å registrere vibrasjonene men programvaren i kontrolleren ikke har den nødvendige kompleksiteten til å filtrere vekk feil informasjon - her vil dempere gi en veldig bra virkning.
Neste punkt er hvilken type demper skal jeg bruke.
Ser at det er noen forhandlere som selger de sorte gummi-demperne

jeg mener å levere disse regelrett er å lure kunden!
Dette er dempere men de er beregnet til å dempe en helt annen type vibrasjoner enn det man oppdager i et multicopter - det eneste som forbedres ved å montere disse er pilotens "psyke"
Jeg laget et bilde av en meget enkel "hjemmelaget" demper som Bjeff kunne bruke som mal for å lage sine egne

(Dette er kun en som ble laget for foto og finishen er der etter.....
)
Det jeg har brukt er en enkel relativ mykt gummirør som det er laget to hull og satt inn en skrue i hvert av hullene - denne er passe myk og fjerner 40-60% av uønsket vibrasjon. (pass på at ikke røret er for stivt !)
Det finnes også noen dempere laget av skumgummi som er en 2-3cm høye, disse har en enda bedre "virkningsgrad"
Men som med alt annet innen modellfly bygging så hjelper det ikke å trimme eller lage finurlige løsninger når utgangspunktet er feil.
Se til at blader og motorer et 100% avbalansert
Styr unna motortyper (billig utgaver) som er så slarkete at det aldri går å balansere, og til slutt pass på at ramma er stiv nok og ordentlig skrudd sammen.
Det finnes en mengde med tråder rundt valg av propell og motor men jeg synes dette er en av de bedre som absolutt bør leses
PS:
Det finnes også andre faktorer som kan overføre vibrasjoner "rundt" demperne som f.eks stive kabler (power) mellom ramme og kontroller kort...
I tillegg hvor avansert og fintfølende gyro/akselorometer teknologi som er implementert i kontroller kortet.
En avansert multicopter løsning vil ha en høy optimalisert gyro/aks løsning som er i stand til å registrere den minste bevegelse.
Hvis denne fintfølende elektronikken i multicopter hele tiden mottar feilaktig bevegelse informasjon som er basert på støy og vibrasjoner fra drivverk så vil det nesten være umulig å beregne den egentlige bevegelsen på multicopteret mens bevegelsen stadig er på et minimalistisk nivå - selv med masser av prosesseringskraft og bruk av f.eks kalmanfilter teknologi.
Ulempen med at man ikke greier å fange opp de små avvikene på et tidlig tidspunkt og først kan korrigere for disse når utslagene er blitt så store at de overdøver "vibrasjons støyen" er at man får et ustabilt multicopter - elektronikken vil bruker vesentlig mer resurser av regne kraft og motor kraft for å holde multicopterrt noenlunde stabilt.
Så kan man spør seg seg om det trengs demping når standard hyllevare kontroller kort brukes - til dette blir svaret ja og nei (

Er gyroene og SW av en slik kvalitet at de ikke oppdager denne vibrasjonen så er det bare å glemme det.
Det finnes noen unntak og det er der hvor gyro/akselorometer er i stand til å registrere vibrasjonene men programvaren i kontrolleren ikke har den nødvendige kompleksiteten til å filtrere vekk feil informasjon - her vil dempere gi en veldig bra virkning.
Neste punkt er hvilken type demper skal jeg bruke.
Ser at det er noen forhandlere som selger de sorte gummi-demperne
jeg mener å levere disse regelrett er å lure kunden!
Dette er dempere men de er beregnet til å dempe en helt annen type vibrasjoner enn det man oppdager i et multicopter - det eneste som forbedres ved å montere disse er pilotens "psyke"
Jeg laget et bilde av en meget enkel "hjemmelaget" demper som Bjeff kunne bruke som mal for å lage sine egne
(Dette er kun en som ble laget for foto og finishen er der etter.....

Det jeg har brukt er en enkel relativ mykt gummirør som det er laget to hull og satt inn en skrue i hvert av hullene - denne er passe myk og fjerner 40-60% av uønsket vibrasjon. (pass på at ikke røret er for stivt !)
Det finnes også noen dempere laget av skumgummi som er en 2-3cm høye, disse har en enda bedre "virkningsgrad"
Men som med alt annet innen modellfly bygging så hjelper det ikke å trimme eller lage finurlige løsninger når utgangspunktet er feil.
Se til at blader og motorer et 100% avbalansert
Styr unna motortyper (billig utgaver) som er så slarkete at det aldri går å balansere, og til slutt pass på at ramma er stiv nok og ordentlig skrudd sammen.
Det finnes en mengde med tråder rundt valg av propell og motor men jeg synes dette er en av de bedre som absolutt bør leses
PS:
Det finnes også andre faktorer som kan overføre vibrasjoner "rundt" demperne som f.eks stive kabler (power) mellom ramme og kontroller kort...
Comment