Unconfigured Ad

Collapse

IOI X copter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

IOI X copter

Etter at ramma mi fra HobbyKing ble splintret, søkte jeg litt på Ebay etter alternativer.
    Ett av de som dukket opp var et laserskjært kit til rundt 160,- med frakt: IOI x-copter KK Quadcopter Frame plywood CNC Cutting | eBay
    Pakken dukket opp etter en ukes tid, og inneholdt seks kryssfinérplater og et par poser med umbrakoskruer og en mengde "nylonmuttere" i ulike lengder + en del andre festeelementer.
    Kvaliteten på kryssfinéren var desverre identisk med den fra HobbyKing (3-lags), men delene hadde adskillig mindre utskjæringer, noe som gjør det hele mer solid (og tyngre).
    Alle deler hadde fin finish og passformen var perfekt. Fikk meg til å tenke på den gangen man satt å plukket ut x antall spanter, nesten helt utstanset i balsaflak. Jammen har den data'en og laserskjæring revolusjonert byggesettproduksjonen .

Ramma bygges opp av fire armer (10 finérdeler i hver!) som tres inn i hverandre i senter. To av armene har vertikale slot'er fra oversiden, og to fra undersiden. Det hele skvises sammen mellom en topp- og en bunnplate som skues sammen v.h.a. nylonspacere. I tillegg er det en batterifesteplate som skal nederst og et topplokk som skal dekke elektronikken.
    Jeg valgte å beise og lakke alt treverket. Angret litt på at jeg ikke gjorde dette før jeg plukket løs delene! På den annen side hadde jeg nok gått fem på og beiset en plate rød og de fem andre gul. Da hadde jeg fått en rød arm med en slot opp og en slot ned, noe som hadde komplisert sammensettingen . Kjører man X-konfigurasjon skulle det fungere greit med to plater i hver farge.

Jegr brukte ikke en dråpe lim under monteringen, kun skrudd det sammen. De ytterste spacerene havnet et hakk lengre inn på armen da jeg ville ha motorene på undersiden. Motorer og ESC's ble montert ferdig sammenloddet slik de var på den gamle HK ramma.

Siden batterikablene ikke rakk helt inn til senter, loddet jeg sammen to fordelere som så ble loddet inn.

Det meste av kablingen blir skjult inne i senterdelen.

Kontrollerkortet ble festet med fire biter fuelslange for vibrasjonsdemping (litt i allefall). Mottageren havnet under topplata. Her har produsenten tenkt på at det kanskje ikke var så dumt med åpning i topplata for å nå potmetrene med skrujern. P.g.a. noe høyt montert kontrollerkort måtte jeg heve topplokket v.h.a. fire ekstra spacere (rester fra HK ramma).

Som vanlig passet ingen av de ferdige hullene til motorene, så de ytterste måtte lages litt ovale.

For å få litt demping og større fotspor tredde jeg fire biter rørisolasjon på nylonspacerene nede på beina.

Her er det endelige resultatet.

Fred Larssen
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Fra byggeveiledningen; Inside dark and outside hell!

Fred Larssen

Comment

Working...