Unconfigured Ad

Collapse

Kompaktkamera til multikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oleG
    • Jan 2010
    • 53

Kompaktkamera til multikopter

Hei
    Er det noen her som kan anbefale et kompaktkamera til en Gaui 500x?
    Er ute etter et kamera med god vidvinkel, manuell fokus og intervall foto.

Har bl.a. sett på Panasonic Lumix DMC-LX5EG-K, men kan ikke se at dette har muligheter for intervall foto.
    Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.
  • knupps
    • Mar 2011
    • 458

Lumix LX5 er et glimrende kamera og det første jeg også vurderte.

Valgte til slutt et Canon IXUS HS220.
    Grunnen var at det var lett, billig, 24mm vidvinkel og leverte HD video i toppklassen.
    Bildene dette kamera leverer er også imponerende.
    LINK: Canon IXUS 220 HS Sort - 1.385,- - Japan Photo Norge

Hvorfor skal du ha intervall foto?
    For å starte fotograferingen ved start og la det rulle og gå under hele flygningen?
    Tenkte også slik, men har nå muligheten til å eksponere bildene ved hjelp av radioen.

Manuell fokus? Ser ikke helt poenget med det.
    Du vil stort sett bruke vidvinkel ved opptak og da vil det være skarpt nesten fra linsen til uendelig.
    I teleområdet blir det vel sjeldent aktuellt å filme, men da har du ihvertfall bruk for autofokus.
    Å fly og i tillegg endre på fokus krever FPV oppsett og er svært krevende og krever et DSLR.

De fleste bruker GoProHD som har intervall funksjon,
    men våger påstanden om at Canon er bedre på video og foto.
    BILDE: http://www.renderosity.com/mod/galle...age_id=2258810

I begynnelsen av denne videoen kan du se kamera oppsettet mitt.

Hvilket kamerafeste har du til 500x?
    Last edited by knupps; 09-11-11, 19:00.

Comment

• oleG
      • Jan 2010
      • 53

Hei.
      Takker så mye for svar

Har et Canon ixus 200is som er hacket med CHDK montert på en Gaui 330x, men det ble så uskarpe bilder med dette. Mulig det er høyfrekvent vibrasjon som gjør at autofokusen får problemer, eller det kan være at CHDK og intervallbilder lager problemer.
      Kunne derfor tenke meg å prøve med et kamera med manuell fokus. Har ikke tengt å ender fokus i lufta , men bare ha den på uendelig.

Har et Contour HD som jeg filmer med, men det egner seg ikke til å ta stillbilder da bildene blir så uklare ute i kantene.
      Så kameraet skal primert brukes til å ta bilder med.

Var tanken å ta bilder med et fast intervall så lenge jeg flyr ja, men kanskje jeg heller skal prøve å mekke noe med en servo på utløseren som jeg styrer med radioen.
      Har kjøpt 500x med DJI Wookong GPS, så da trenger bare konsentrere meg om å ta bilder og glemme alt det andre.

Har dette kamerafestet: Gaui 330X-S One-Axis Camera Mount 210705 - elefun.no - Radiostyrt hobby

Hvor har du kjøpt festet ditt?
      Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

Comment

• knupps
        • Mar 2011
        • 458

Var nok ikke autofokusen som var problemet.
        Rystelsen/bevegelsen i kamera under eksponering er synderen her.

Se på disse: Infinity Hobby

Dine erfaringer med DJI Wookong GPS er noe mange gjerne vil høre mer om.
        Last edited by knupps; 09-11-11, 21:11.

Comment

• oleG
          • Jan 2010
          • 53

Driver å setter det sammen, men det går nok noen dager før jeg er klar.
          Skal gi lyd i fra meg når jeg har fått testet det.

Så en video der du hadde et krasj da du fløy FPV.
          Ikke noen god følelse når sånne ting skjer.

Comment

• oleG
            • Jan 2010
            • 53

Fikk flydd et batteri i dag før det blei mørkt.
            Fikk juster inn gain på pitch og roll slik at slik at det fløy rimelig greit.
            Men det er fortsatt en del parameter igjen som må settes opp før alt er ok.
            Virker lovende dette, prøvde både normal, atti og gps mode.
            Attached Files

Comment

• knupps
              • Mar 2011
              • 458

Dette så rimelig heftig ut.
              Og alle funksjoner virket som de skulle?
              Gøy å høre når du har litt flere turer bak deg.

Har du tenkt på hvilket kamera du vil gå for?

Comment

• oleG
                • Jan 2010
                • 53

Alt fungerte som det skulle, men det tok noen timer å få satt det sammen, og få satt opp radioen.
                Har nå fått satt opp en bryter på radioen slik at når det blir slått på så skal DJI gå failsafe (GoHome) mode, men har ikke fått testet det ute i lufta.
                Har også få satt opp en bryter som velger ulik verdi på alle gain alt etter om jeg flyr med eller uten kamera.

Har ikke tenkt mere på nytt kamera, tror jeg får prøve det jeg har inntil videre.

Comment

• Efti
                  • Oct 2011
                  • 116

Jeg har i helgen satt DJI Wookong på en Gaui 330XS.

Her var første flytur. Den driftet endel oppe i høyden med GPS Atti mode. Aner ikke hvorfor.
                  Må ha noen flere flyginger for å teste mer, men på en større åpen mark

Click image for larger version

Name:	IMG_9086.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	583326
                  Last edited by Efti; 20-11-11, 23:04.

Comment

• oleG
                    • Jan 2010
                    • 53

Hva har du satt de ulike gain på?
                    Har ikke fått teste mere da jeg har vert syk, men prøvde med ca. 130 på pitch og roll, og 100 på yaw og vertikal.
                    Det driftet en med dette oppsettet.
                    Har satt opp radioen slik at jeg kan justere gain trinnløst fra ca. 90% til 200% mens jeg flyr og skal teste dette når jeg blir frisk igjen.
                    Hadde lysdioden sluttet å blinke rødt da du fløy i GPS mode?

Comment

• Efti
                      • Oct 2011
                      • 116

Jeg kjører alt på default foreløpig. Diodene var ferdig med å blinke rødt ja, så var derfor jeg ikke forstod hva som skjedde. Prøvde en dag i litt vind, og den kompenserte bra for dette, men fortsatt litt drifting, men innen 2-3 meter denne gang.
                      Skal gjøre mer tester når jeg får tid.
                      Når jeg har satt på voltage monitor (default), så tror den at batteriet er tomt lenge før det er tilfelle, og jeg lader tilbake bare ca 600mAh på et 2500mAh batteri.
                      Må nok gjøre noen justeringer her ja.

Comment

• oleG
                        • Jan 2010
                        • 53

Originally posted by knupps
                        Dette så rimelig heftig ut.
                        Og alle funksjoner virket som de skulle?
                        Gøy å høre når du har litt flere turer bak deg.

Har du tenkt på hvilket kamera du vil gå for?
                        Hei

Har endelig fått justert Gaui'en slik den flyr rimelig bra. I tillegg var det i dag været fint
                        Fløy 3 batterier i dag og filmet med Contour GPS.
                        Fløy i ATTI mode da jeg ikke fikk inn nok satellitter til å fly i GPS mode. (høye fjell her).

Har hatt problemer med at det har vert så "nervøst" når jeg hovrer.
                        Byttet for en tid siden til APC 10x4,7 popeller, men det likte vist ikke quad'en.
                        Byttet i dag tilbake til de som fulgte med og det var en helt annen verden
                        Begge settene var balanserte, så det skal ikke være ubalanse som gjorde det. Det ser ut til at APC propellene har større overflat og jeg synes også at de har mere pitch. Dette kan muligens ha ført til at motorene/ESC fikk problemer?

Fløy også tidligere en del turer uten canopy. Det skapte også problemer med stabiliteten. Justerte gains fra ca. 50% og langt over 150% uten at det gjorde noen forskjell. Kan vere at turbulens fra propellene ødelegger for trykkmålingen til IMU da hullet for denne ligger rimelig nærme to av propellene. Etter at jeg satte på canopy var i alle fall dette problemet borte.

Byttet mottaker for en tid siden til S.Bus. Blir en del ryddigere kabling da.
                        Har også kjøpt meg kompakt-kamer, Canon S100. Har fått laget utløsermekanisme med servo, men etter at jeg monterte S.Bus mottaker har jeg ikke nok "vanlige" utganger for tilkobling av servo. Bestilte i dag S.Bus servo m.m.

Har også fått laget meg et overtrekk av skumgummi for isolere IMU. Den er vel garantert ned til -5 grader, men fløy i dag i nesten -10 og det fungerte helt fint.
                        Attached Files
                        Last edited by oleG; 08-01-12, 20:50.

Comment

• sap_2000
                          • Sep 2003
                          • 524

Originally posted by oleG
                          Hei
                          Er det noen her som kan anbefale et kompaktkamera til en Gaui 500x?
                          Kan sterk anbefale Canon Powershot S95. Omtrent samme størelse som IXUS serien, men optisk vesentlig bedre og har flere muligheter. Bl.a manuell program. Meget lyssterk er deng også med F2 på vidvinkel og tar bra bilder i dårlig lys.

Har hatt dette selv i over et år, og det er så bra at EOS 60D speilreflekskameraet ofte blir liggende hjemme.
                          Selges for 1995,- pga at etterfølgeren S100 er kommet.

Sjekk her: Canon PowerShot S95 - Laveste priser, tester og omtaler - Digitalkamera - Prisguide - Akam.no

Click image for larger version

Name:	s95_full.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	584335
                          Last edited by sap_2000; 09-01-12, 13:58.
                          Mvh. Ståle
                          http://www.jetsofnorway.no/

Comment

• sap_2000
                            • Sep 2003
                            • 524

Ooops. Var litt rask der...
                            Så ikke at det var en gammel tråd og at det allerede var montert et S95 på Quad'en.....
                            Mvh. Ståle
                            http://www.jetsofnorway.no/

Comment

Working...