Unconfigured Ad

Collapse

3S eller 4S batterier for heavylift Octocopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oterpoter
    • Jan 2008
    • 25

3S eller 4S batterier for heavylift Octocopter

heisann Driver og bygger et octocopter med Pulso 2820/14 860Kv motorer, og er nå litt i stuss om jeg skal gå for 4S eller 3S batterier. Hva anbefales der? I tillegg er jeg litt i tvil om jeg bør snu akslingen til motorene, eller sette de på slik som de kommer. Ulempen med det slik de er nå, er at det vil da stå en 1.5-2.0cm med motorshaft ned i aluarmen, og der inne vil jeg jo også ha ledningene (om jeg da går inn med ledninger i ytterenden som jeg har tenkt. Snur jeg akslingen, må jeg derimot lage meg et større motorfeste for å feste motoren på "undersiden" og ikke på oversiden som nå.. innspill mottas med takk. PS. hver motor kan trekke 37A.. det blir JÆVLIG mye strøm når jeg har 8 slike....
  • EL-Corazon
    • Mar 2006
    • 179

hm. vel sån generelt så kan du si at skal du ha høy efekt og lite strømmtrek ,så må du øke spenningen..P= IxU..P=watt I=strøm U= spenning...eller sei ca 12v X10 amper = 120W...eller 24v X5 amper =120W altså dobler du spenningen kan du halvere strømmtrekket.men da må du ha mindre propeller på motorene dine...håper ikke dette ble mer forvirrende en forklarende..
    med hilsen Arvid

Comment

• oterpoter
      • Jan 2008
      • 25

Nei forstår den. Mer volt gir høyere RPM, men da bør man ned i størrelse på prop for å kunne dra disse rundt...
      Tenker å bruke 11 eller 10" props ( 11:4,7 feks).
      Vil nødig gå på mindre enn 10" props.

Comment

• EL-Corazon
        • Mar 2006
        • 179

hm .ja virker som om du har for store propeller eller for høy kv på motorene..37 amp på hver motor var ganske mye for et batteri...men det er jo peak verdier ..burde jo ha bra løftekraft da
        Last edited by EL-Corazon; 18-12-11, 21:57.
        med hilsen Arvid

Comment

• farmann
          • Mar 2010
          • 918

Har du prøvd denne kalkulatoren?
          Du finner link til den her under teknisk:
          :: Velkommen til Asker Modellklubb
          Electric Motor Calculator
          Du må legge inn data for motoren manuelt og prøv deg fram med 3-4 c og forskjellige propellere
          Last edited by farmann; 18-12-11, 19:51.

Comment

• farmann
            • Mar 2010
            • 918

Dere som driver med "multicopter", hva gir mest løft(thrust) i forhold til antall motorer, propdiameter, tilgjengelig batterikapasitet, antall celler,Volt,Amp, osv. Er det noen calkulator som funker?
            Mulig rart spørsmål, men for elfly har det blitt diskutert mye
            Tror jeg holder meg noe med vinger

Comment

• helistupid
              • Aug 2006
              • 164

Originally posted by farmann
              Dere som driver med "multicopter", hva gir mest løft(thrust) i forhold til antall motorer, propdiameter, tilgjengelig batterikapasitet, antall celler,Volt,Amp, osv. Er det noen calkulator som funker?
              Mulig rart spørsmål, men for elfly har det blitt diskutert mye
              Tror jeg holder meg noe med vinger
              Her er et forslag for kalkulering:
              eCalc: xcopterCalc - Multi-Copter eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

Ellers er prøv og feil metoden helt til ting funker en annen løsning. Kommer litt an på hva du har i tankene på hva multikopteret skal brukes til.
              Last edited by helistupid; 18-12-11, 23:38.

Comment

• oterpoter
                • Jan 2008
                • 25

Flott side! Jfr dataene jeg putter inn ser det unektelig ut som 4S vil grille motorene...
                Dataene er rimelig nøyaktige også, da jeg puttet inn data for quadrocopteret mitt, og det stemmer veldig godt overens med flighttime jeg har in real life med hva den opplyser.

Comment

Working...