Unconfigured Ad

Collapse

Quad propeller stall?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wih
    • Jun 2008
    • 26

Quad propeller stall?

Fløy min X-quad her om dagen i god fart (tett oppunder max hva den klarer.) forover, etterfulgt av normal (ikke flat) sving. Da droppet
    bakre indre arm plutselig, akkurat som om den mistet alt løft i et øyeblikk. Hørte at motoren speedet opp, og rett etterpå var alt normalt igjen.
    For å få yaw på quad'en er bakre indre motor i svingen en av de som reduserer turtallet.
    Jeg tenker at dette kan skyldes at propellen kom inn i turbulens fra CD-boksen i center og/eller de andre propellene.
    Turbulensen sammen med lavt turtall pga yaw, kan det ha ført til at propellen rett å slett stallet?

Ble først skremt, men kan nå provosere fram denne oppførselen ved å presse quad'en litt i sving, særlig ved å fly litt "urent" med for mye yaw i svingen så quad'en skidder litt sidelengs.

Har noen hatt tilsvarende opplevelse?

Quad'en er overvektig med sine nærmere 1600g, og det gjør heller ikke sakene bedre vil jeg tro. Tilgjengelig power er marginal.
    Jeg har høyere kv motorer på gang.

Oppsett: diameter 60cm, rctimer 2830/14 750kv, 3s4000 lipo, turnigy plush25A, kkmulticopter.kr controller/SW, Graupner 10x5 E-prop, gopro, video sender etc.

Brukte tidligere APC 10.4.7SF propellere, og kan ikke si jeg opplevde dette da. Derimot fikk jeg aldri modellen stabil og helt rolig i god fart med APC propellene (for myke tror jeg til min tunge modell).
    Med Graupner propellene derimot går den som på skinner.

Hilsen Widar
  • PedAnd
    • Oct 2011
    • 72

Har nesten samme oppsett som deg og veier nok 1500g med gopro og 3000mha bat. Prøvde med 10x4,5 som ga litt lite lift og flyr nå med 12x4,5 som er vedlig stabil, men litt treg i gassen. Som deg hover den ikke på halv gass men nesten. Kanskje noe å prøve
    Mvh Andreas (PedAnd)

ST- model Cessna 182
    Quadcopter

HPI- Trophy Truck nitrobil

Comment

Working...