Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min første quad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min første quad

    Jeg kopierer inlegget mitt fra en annen tråd til denne:

    Har nå fått satt sammen og startet quad'en. Det meste virket greit, motorene går rett vei, reverserte de kanalene som trengte det. Men nå får jeg ikke utslag på annet enn throttle. Tror dette skjedde etter at jeg reverserte roll-gyroen. Noen som vet hva som kan ha skjedd? Er det forøvrig riktig at propellene det står 10x4,7 på er CW og de det står 10x4,7R på er CCW? Eller tvert om?

  • #2
    Det er rett det du sier med CW of CCW, bare å se på formen propellen har og hvilke vei den skal rotere. CW prop er jo "normalt" og da står R for reversed eller noe slik på propen.
    Mvh Andreas (PedAnd)


    ST- model Cessna 182
    Quadcopter

    HPI- Trophy Truck nitrobil

    Comment


    • #3
      Det var det jeg regnet med. Vet du om det er noe galt jeg har gjort slik at det er kun throttle den reagerer på? Som nevnt, før jeg reverserte roll-gyroen virket alle, og gikk riktig etter reversering av kanalene.

      Dessuten virket det ikke som quad'en ville lette. Jeg hadde vel 50-60% gass, uten at det lettet (prøvde såvidt innendørs før jeg dro på jobb).

      Comment


      • #4
        Har ikke opplevd dette, selv ikke etter reversering av gyro.
        Det vil si at de ikke er noen endring av lyd på motore ved stikke utslag på feks. roll?

        Åssen radio er du har, ikke noe du har gjort der?
        Mvh Andreas (PedAnd)


        ST- model Cessna 182
        Quadcopter

        HPI- Trophy Truck nitrobil

        Comment


        • #5
          Det stemmer, ikke noe utslag på noen bortsett fra throttle. Prøve å kalibrere esc på nytt, eller har dette ikke noe med det å gjøre?

          Jeg bruker DX6i, og fikk reversert rudder og ail. Også mener jeg altså at det var etter reversering av roll-gyroen at kun throttle gir noe utslag.

          Jeg er på jobb nå, men skal undersøke litt mer når jeg kommer hjem.

          Comment


          • #6
            Om alle motorer starter lik skal jo ikke kalibreringa ha noe å si. (arrester meg om jeg tar feil!)

            Du får prøve ut litt forskjellig
            Mvh Andreas (PedAnd)


            ST- model Cessna 182
            Quadcopter

            HPI- Trophy Truck nitrobil

            Comment


            • #7
              Nei, det er nok sant Får teste litt når jeg kommer hjem, og komme tilbake til det dersom jeg ikke finner ut av det, eller om det viser seg å bare være en banal feil. Evnt noe jeg har rotet med

              Er det feilkalibrert om en motor starter hunderdeler etter de andre? Det er knapt synlig, men, kan nok skille en tidel av ett sekund..

              Comment


              • #8
                Det vil jeg ikke tru at den er da, kommer nok av at det er litt mer motstand i en motor osv om de er delay på noen hundredeler.
                Mvh Andreas (PedAnd)


                ST- model Cessna 182
                Quadcopter

                HPI- Trophy Truck nitrobil

                Comment


                • #9
                  Takker for svar

                  Snart ferdig på ærbe, så hjem for å teste litt mer

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jokern View Post
                    Jeg kopierer inlegget mitt fra en annen tråd til denne:

                    Er det forøvrig riktig at propellene det står 10x4,7 på er CW og de det står 10x4,7R på er CCW? Eller tvert om?
                    En normal propell roterer mot klokka, og en Reversed propell roterer med klokka.
                    -Bytt om på propellene så vil den nok lette såfremt du har riktig dreieretning på motorene.
                    Lykke til!
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Takker for det du Nå letter den ihvertfall. Rakk ikke å teste mer ang. at jeg kun får styrt throttle (prioriterte ultralyd med fruen i dag.)

                      Så da får jeg se om jeg kan løse dette i kveld. Antageligvis bare noe jeg har rotet til
                      Last edited by Jokern; 25-01-12, 22:21.

                      Comment


                      • #12
                        Vel, nå har jeg gjort ett forsøk på feilsøking. Vet ikke riktig hva jeg skal prøve, men har sjekket kabler etc. Kan jeg ha gjort noen instillinger på senderen? Det eneste jeg har gjort (bevisst ihvertfall), er å reversere ail/rudd/elev.

                        Jeg hadde tenkt å flashe kortet slik at jeg kan fly i X etter at jeg hadde prøvd litt i +, iom at kortet kommer med +, men kan det være en idè og gjøre det nå, og se om det løser problemet mitt?

                        Merker jeg blir passe rådvill når jeg skal feilsøke, men ikke aner hva jeg skal gjøre/prøve

                        Comment


                        • #13
                          Nå har jeg flashet kortet med X-firmware og koblet opp slik det skal være. Nå får jeg ikke armert kortet, eller dvs, jeg får det lille lyset på kortet, men esc/motorer bare piper jevnt etter de innledende pipene. Har prøvd å reversere throttle, men til ingen nytte.

                          Noen som har tips?

                          Comment


                          • #14
                            kjenner ikke KK-kortet, men kanskje du burde kalibrerere hver av esc'ene separat?
                            Terje

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jokern View Post
                              Nå har jeg flashet kortet med X-firmware og koblet opp slik det skal være. Nå får jeg ikke armert kortet, eller dvs, jeg får det lille lyset på kortet, men esc/motorer bare piper jevnt etter de innledende pipene. Har prøvd å reversere throttle, men til ingen nytte.

                              Noen som har tips?
                              Hei.
                              Jeg satt med eksakt samme problemstilling i går. Velg fly, vanlig oppsett - og pass på at kablene går rett i forhold til kanalene på mottakeren. Det gjorde nemlig ikke mine, jeg satt de opp etter manualen - og det stemte ikke på min FX-40 radio. Etter det armerte den som et skudd, og deretter var det bare å kalibrere throttle slik at den stemmer. Om det da heller ikke går, sett trim i laveste posisjon.
                              Husk også på at du må justere ESCene til NI-CD/Ni-Mh. Ellers kan du riskere at kvadden faller ut av himmelen...og det vil vi jo ikke.
                              Lykke til!

                              Comment

                              Working...
                              X