Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strøm til reciver.....?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by knupps View Post
    Er rimelig sikker på at rekkefølgen er riktig, men det skal sjekkes imorgen.
    Ellers blir det vel litt prøving og feiling.
    Du må kalibrere throttlerangen på hver enkel esc.

    Comment


    • #47
      Ja så var det det da Robin.... hehe.

      Det jeg har funnet ut er som følger:

      1. Esc til throttle inn på mottager.
      2. Slå på sender.
      3. Throttle til maksimum.
      4. Batteri på.
      5. Esc piper.
      6. Throttle til minimum.


      Er dette rett prosedyre?

      Comment


      • #48
        Den flippen på bakken kan bare skyldes at roll gyroen virker feil vei og må reverseres (jo mer den tilter, jo mer gir den på feil vei!).

        Throttle range kalibrering er avhengig av typen ESC, så se i manualen. Noen kontrollere, som f.eks. KK kontrolleren, har en modus for dette hvor throttle signalet kopieres likt til alle ESC slik at man tar alle på en gang, og slipper dermed plugge de en etter en i mottageren.
        Fred Larssen

        Comment


        • #49
          Forvirret? Ikke etter denne episoden.

          Som nybegynner begynner det å fortone seg rimelig vanskelig å komme i mål med dette.
          Her blir det bare å lese manualer og sette seg dypere inn i dette.
          Liker å forstå hva jeg gjør og ikke bare følge ting slavisk,
          men må innrømme at jeg gjerne skulle ha kommet i luften før snøen kommer.

          Klarer jeg dette vil jeg stå sterkere senere.

          Comment


          • #50
            Så vanskelig er det ikke. Ta av alle propellene. Hold copteret i hånden, gi på til motorene har litt tutall og tilt det i ymse retninger. Sjekk at de motorene som beveges nedover speeder opp. Hvis dette er tilfelle vet man at roll- og pitch gyroen virker som de skal. Hvis ikke må gyroretningen snus. Vri copteret med eller mot solen og sjekk hvilke motorer som speeder opp. Det skal være annen hver, og det skal være de som roterer samme vei som du roterer copteret.
            Når alt dette fungerer, vet man at gyroene virker som de skal og at motorrekkefølgen er korrekt.
            Fred Larssen

            Comment


            • #51
              Nei Fred, ingenting er vanskelig når man kan det.
              Derfor er det så flott å ha dere her på forumet til å hjelpe oss nybegynnere som sliter litt.

              Click image for larger version

Name:	IMG_0066.jpg
Views:	1
Size:	138.5 KB
ID:	587771 Click image for larger version

Name:	IMG_0064.jpg
Views:	1
Size:	130.1 KB
ID:	587772

              Slik ser oktaen ut idag.

              Når alt er oppe og gå skal jeg rydde opp i ledningskaoset.
              Greit å ha ledningene lett tilgjengelige så jeg kan lodde hvis noe skulle være feil.
              Foreløpig er alle loddepunktene isolert med tape, men skal bruke krympeledning når det skal gjøres ferdig.

              Ellers er jeg optimist og er ikke den som gir meg uten å ha prøvd alt.
              Last edited by knupps; 17-04-12, 15:47.

              Comment


              • #52
                Originally posted by knupps View Post
                Foreløpig er alle loddepunktene isolert med tape, men skal bruke krympeledning når det skal gjøres ferdig.
                Da må du vel lodde fra hverandre alle skjøtene for å tre på krympestrømpe? Når loddetinnet varmes 3 ganger er det nesten umulig å få til en god lodding. Bare et tips
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #53
                  Originally posted by knupps View Post
                  Da virket det som turtallet på motorene var forskjellig.
                  Billige motorer kan ha stor toleranse (forskjell). Jeg bestilte to identiske motorer, NTM Prop Drive Series 28-30A, fra HobbyKing og de har 300 omdreininger forskjell på full throttle når jeg tester med samme propell, batteri og ESC.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #54
                    Oktokopter med ulik motorhastighet

                    Originally posted by knupps View Post



                    Da virket det som turtallet på motorene var forskjellig. Den løftet mest på høyre side....?
                    Motorene sviver riktig vei, det har jeg trippelsjekket.
                    Må vel kanskje programere esc`ene på nytt, selv om jeg gjorde det før testen.
                    Noe annet jeg bør gjøre?

                    Skal rydde opp i ledning kaoset, men ville ha dem tilgjengelige slik at jeg lett kunne lodde hvis noe var galt.
                    Hei

                    Hadde samme problemet som deg med mitt kkmultikopter blackboard. Kalibrerte alle esc'ene individuelt for så å kalibrere dem med blackboardet. Det løste problemet

                    Comment


                    • #55
                      ENDELIG ER VI OPPE OG FLYR.

                      Etter noen frustrerende dager er oktoen min oppe og flyr......

                      Gikk igjennom alt, programerte alle esc`ene og kalibrerte throttle.
                      Programerte kontrollkortet igjen for å være på den sikre siden.

                      Og beistet flyr............

                      Siden jeg har gjort så mange endringer er jeg jammen ikke sikker på hva problemet var.
                      Men hva betyr vel det?

                      Noen langtur ble det ikke, men litt hovring 10cm over gresstustene i hagen,
                      men i morgen blir det vel litt mer dristige stunt.

                      Neste blir å stille inn gimbalen og få montert et kamera.........

                      Click image for larger version

Name:	DSC_6811.jpg
Views:	1
Size:	133.8 KB
ID:	588105
                      Last edited by knupps; 28-04-12, 19:58.

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by knupps View Post
                        ENDELIG ER VI OPPE OG FLYR.

                        Etter noen frustrerende dager er oktoen min oppe og flyr......

                        Gikk igjennom alt, programerte alle esc`ene og kalibrerte throttle.
                        Programerte kontrollkortet igjen for å være på den sikre siden.

                        Og beistet flyr............

                        Siden jeg har gjort så mange endringer er jeg jammen ikke sikker på hva problemet var.
                        Men hva betyr vel det?

                        Noen langtur ble det ikke, men litt hovring 10cm over gresstustene i hagen,
                        men i morgen blir det vel litt mer dristige stunt.

                        Neste blir å stille inn gimbalen og få montert et kamera.........

                        [ATTACH=CONFIG]53125[/ATTACH]
                        Gratulerer! Venter i spenning på flightvideo!

                        Comment


                        • #57
                          Ja, jeg gleder meg til å få komme igang.

                          Sony HDR-HC7E

                          Click image for larger version

Name:	Sony HDR-HC7E.jpg
Views:	1
Size:	118.3 KB
ID:	588109

                          Kamera jeg vil bruke er min gamle Sony HDR-HC7E, tapebasert HDV format.
                          Kamera fikk gode tester da det kom i 2007 og kosta da 10.000.-
                          Dette kamera er jeg veldig fornøyd med, men har stått å samlet støv en stund nå.
                          Detfor er det en klar kandidat til å få lufta seg litt.
                          Er lysten på et nytt kortbasert kamera om ikke så lenge.

                          Våger ikke å sende min Nikon D300s opp før jeg ser at alt fungerer som det skal.

                          Ellers har jeg en gammel Nikon D60 jeg kan bruke til foto.
                          Fant en grei IR utløser som passer: LED Shutter Cable for Nikon - Quadrocopter
                          Mye greiere patent enn disse mekaniske utløserne, som virker litt "lowteck".

                          Ellers har jeg fått en kabel for parralellkobling av batterier.
                          Har ett 4000mAh og planlegger å kjøpe noen flere av dem.
                          Last edited by knupps; 29-04-12, 11:37.

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by knupps View Post
                            .....Våger ikke å sende min Nikon D300s opp før jeg ser at alt fungerer som det skal......
                            Sjekk hva du har av forsikring / hva som finnes av forsikring som kan dekke denne aktiviteten du holder på med - noen hundre kroner i forsikringspremie kan fort lønne seg....
                            Last edited by Quadrocopter; 29-04-12, 17:28.

                            Comment

                            Working...
                            X