Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av Mikrokopter Okto XL m/ Photoshipone mkTR Professional kamerafeste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av Mikrokopter Okto XL m/ Photoshipone mkTR Professional kamerafeste

    Jeg fikk en forespørsel fra et lokalt firma for en tid tilbake om jeg hadde mulighet til å hjelpe de med å bygge ett multicopter til bruk i forbindelse med eksempelvis reklamefilmer, luftfoto og så videre. Siden jeg bare har begrenset erfaring med multikoptre, og de jeg har bygget har vært basert på KK kontrolleren sa jeg at jeg måtte sjekke opp litt og komme tilbake til de. Tok kontakt med "TinyD" her på forumet som forøvrig er en svært hyggelig kar. Han hjelpte meg på veg med hva jeg burde/kunne anbefale de så handlelisten er følgende:

    - Mikrokopter Okto XL

    - Photoshipone mkTR Professional kamera gimbal

    - Graupner MX20 HoTT

    - Graupner Ultra duo plus 60 lipo lader 220V/12V

    - Graupner 4s5200 mah lipo


    Radio, lader, batterier og kabler er levert av Thorbjørn og Kåre RC-seiflysport.




    Det blir ingen byggeblogg i kjent Arhennie stil, det har jeg ikke tolmodighet til Men det blir litt bilder underveis og så langt har jeg bygget ferdig kamerastativet som forøvrig er veldig lett og null slarke. Kjennes svært bra ut så langt, men igjen, jeg har inget sammenligningsgrunnlag. Har også bygget ferdig Okto'en men ikke kommet så langt at jeg har begynt å lodde på ledninger etc. Det håper jeg å begynne på senere i dag.



    Her er pakken kamerastativet kom i. Meget godt pakket inn og alle deler var i uskadd tilstand.

    Click image for larger version

Name:	DSC09084-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	69.5 KB
ID:	631273
    Det kom med en manual som beskriver monteringen svært godt.
    Click image for larger version

Name:	DSC09085-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	83.3 KB
ID:	631274
    Bildene taler for seg, men alt i alt ser det veldig bra ut så langt!
    Click image for larger version

Name:	DSC09096-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	71.0 KB
ID:	631281

    Click image for larger version

Name:	DSC09095-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	58.9 KB
ID:	631280
    Oktoen kom også svært godt pakket inn fra Mikrokopter i Tyskland. Dette er veldig rett frem å montere og manualen på internett er svært bra. Har ikke støtt på noen problemer ennå, men det værste har ikke startet. Nemlig lodding og oppsett!
    Click image for larger version

Name:	DSC09088-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	631275
    Click image for larger version

Name:	DSC09089-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	93.7 KB
ID:	631276
    Siden de originale senterplatene på Mikrokopter kommer i glassfiber fikk jeg TinyD til å frese ut senterplater til meg. For de som ikke har besøkt bloggen hans vil jeg sterkt anbefale en tur innom! En meget interessant tråd for oss RC interesserte! Platene kom i perfekt tilstand og meget godt pakket inn i posten. Perfekt finish som ser ut som det er kjøpt fra en helt annen plass en hjemme hos en "rc-kollega".
    Click image for larger version

Name:	DSC09090-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	631277
    Har ikke noen bilder fra selve monteringen, det var veldig rett frem.
    Click image for larger version

Name:	DSC09092-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	57.9 KB
ID:	631278
    Det er hull på sidene av armene til å tre kabler gjennom. Det var litt knotete, men gikk greit. Svært ryddig oppsett.
    Click image for larger version

Name:	DSC09093-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	37.1 KB
ID:	631279
    Litt sånn kabelsalat ennå, men det skal bli ordentlig ryddig når alt er ferdig loddet
    Click image for larger version

Name:	DSC09098-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	124.5 KB
ID:	631282

    Neste oppdatering kommer i post #2. Gleder meg til fortsettelsen!

  • #2
    Da har det skjedd litt mer med dette prosjektet. Jeg valgte å gå for Graupner MX-20 på dette prosjektet som nevnt i Innlegg #1. Delvis fordi det anbefalt av Mikrokopter og etter samtale med Thorbjørn og Kåre hvor de har levert dette til flere Mikrokopter brukere som er veldig fornøyd.

    Når jeg mottok denne radioen så kom den med nyeste programvare, dvs Ver. 1.004. Dette er ikke direkte kompatibelt med MK så denne måtte ”nedgraderes” til Ver 1.003 for å få alt av telemetri etc opp å gå. Denne operasjonen er i grunnen ganske enkelt. Man finner program på Graupner sine sider samt firmwaren som skal brukes. Det som imdidlertid ikke gikk som planlagt var at prosessen stoppet underveis. Ergo fikk jeg blå skjerm på radioen og ingen reaksjon. Radioen måtte dermed sendes til Thorbjørn og Kåre og de fikset raskt opp i software problemet. De la inn rett versjon på både radio og mottaker og sendte denne tilbake til meg. Jeg mottok denne på Torsdag, nøyaktig en uke etter at jeg sendte den i posten. Det må man kalle god og rask service! Gutta kan sakene sine!

    Når jeg da endelig fikk radioen tilbake var alt plug and play egentlig. Alt av kanaler ble resatt i.h.t denne siden: en/HoTT - Wiki: MikroKopter.de
    Når radiooppsettet var gjort fulgte jeg bare guiden til MK med sjekking at motorene gikk riktig veg etc. MK toolet har en kjekk funksjon som man velger ”motor 1” drar opp en slider og motor 1 starter. Så videre til man har sjekket alle motorer og dreieretning. Når all programmering var i orden var det klart for å kalibrere gyroer. Dette må gjøres hver gang man flyr. Throttle på maks og rudder til venstre. Da kommer det noen raske pip som forteller deg at de er kalibrert. Når man skal starte MK er det motsatt. Throttle av rudder til høyre. Da går motorene på lavt turtall. Etter å ha sjekket gyrokompanseringen var det bare å hive det i lufta. Maiden gikk som en drøm! DØNN stabilt. Har ingen video av dette foreløpig. Det kommer forhåpentligvis ila morgendagen! Jeg valgte å fly noen turer uten kamerafestet for å sjekke at alt var OK. Kamerafestet er nå montert! Testflyging gjenstår!

    Etter all lodding ble det seende slik ut:

    Click image for larger version

Name:	DSC09403-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	109.6 KB
ID:	588088

    Bilde av radio og lader:

    Click image for larger version

Name:	DSC09404-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	588089
    Laderen er veldig kjekk synest jeg. Den har inngang både for 12V og 220V og kan lade 2x20A. Med andre ord plenty god nok til dette prosjektet samtidig som den er veldig fremtidsrettet til store batterier.

    Click image for larger version

Name:	DSC09405-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	77.9 KB
ID:	588090

    Ikke så mye å si om radioen, men den er veldig god å holde i og er relativt grei å programmere. For min del som har "joystick" på min 10C er det litt knotete å begynne å programmere med Touch. Men etter å ha programmert denne Oktoen må jeg si Graupner frister til en viss grad! En liten, god radio som ikke koster skjorta. Kvalitetsfølelse så det holder.

    Bare så synd dette ikke er mitt eget, for et slikt prosjekt kunne jeg virkelig tenke meg selv!

    Click image for larger version

Name:	DSC_0015.jpg
Views:	1
Size:	70.3 KB
ID:	588085

    Click image for larger version

Name:	DSC09394.jpg
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	588086

    Komplett med speilrefleks.
    Click image for larger version

Name:	DSC09397.jpg
Views:	1
Size:	73.7 KB
ID:	588087

    Her viser det innfestningen for batteriene. 2x 4s5200mah i parallel.
    Click image for larger version

Name:	DSC09409-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	66.9 KB
ID:	588092

    Click image for larger version

Name:	DSC09408-Optimized.jpg
Views:	1
Size:	81.7 KB
ID:	588091

    Det var det for denne monteringsbloggen. Testvideo skal jeg prøve å få til en annen dag!
    Last edited by Trulsen; 28-04-12, 10:53.

    Comment


    • #3
      Hei!

      Takk for hyggelig tilbakemelding, ser frem til å få se flere bilder av bygget ditt!

      Trond
      // Trond Dalsveen
      IT mann og selverklært GEEK!

      Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

      Tråder:
      TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
      TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
      TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

      Comment


      • #4
        Originally posted by TinyD View Post
        Hei!

        Takk for hyggelig tilbakemelding, ser frem til å få se flere bilder av bygget ditt!

        Trond
        Takk for det Trond og takk for god hjelp! Fikk radioen Torsdag så nå er alt montert.


        Oppdatert #2!

        Comment


        • #5
          Her er en video filmet med gopro etter montering av en ny servo på stilt aksen siden mktr ikke var spesielt nøyaktig på den aksen og det skapte en del vobbling /vibrasjon på bildet.

          Har testet en del i dag og filmet mye med ett sony 3D kamera. Resultatet ble svært bra. Faktisk veldig imponerende resultat vi fikk med det kameraet. Film av det kommer forhåpentligvis snart Eieren er veldig fornøyd og det er byggern også

          Comment

          Working...
          X