Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quad dør plutselig i flight

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Trulsen View Post
    Jeg tror ikke feilen er relatert til noe annet enn kortet. Hadde det vært esc hadde sannsynligvis bare en av motorene stoppet. Ikke alle i Flight. Sort cut off tror jeg heller ikke på da dette har skjedd med quadden din x antaller ganger

    // Truls

    det har skjedd 5 ganger nå, kan godt sette på det nye kortet mitt, men da trenger jeg hjelp fra deg truls, for jeg fikk ikke med meg hvordan du gjorde det sist, når kommer du hjem?
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

    Comment


    • #17
      Originally posted by lillejon78 View Post
      det har skjedd 5 ganger nå, kan godt sette på det nye kortet mitt, men da trenger jeg hjelp fra deg truls, for jeg fikk ikke med meg hvordan du gjorde det sist, når kommer du hjem?
      Essda. Masse guider på nettet feks rcexplorer.se. Kommer hjem tirsdags kveld, opptatt onsdag og 17mai torsdag. Syden fredag

      // Truls

      Comment


      • #18
        har bygd opp igjen quaden nå. kjørt den to batterier å alt ser ut som det virker,

        har en teori om at de led-lysene jeg hadde på kan ha skapt problemer, for den ene ledningen der hadde løsna å kanskje kommet bort i ene arma sånn at kanskje det har forstyrra noe? bare en teori. har rikla på kortet også, gassa å herja å det virker bra.
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

        Comment


        • #19
          min siste teori er at det er hurtigkoblingene mellom motor/esc som laga krøll, for når jeg fikk problemer så la den seg alltid oppned for så å gå i bakken, alle koblingene var svarte inni å det kan tyde på dårlig kontakt,

          tok å lodda alt mellom motor/esc å har hatt meg 5turer nå uten problemer, så tror at det er fiksa nå.

          klarte foresten å løfte 2.85kg (totalt inkl quad) med quaden i går, hadde litt mer å gå på.
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

          Comment


          • #20
            Heisann

            Godt at du fant utav problemet, det med å bruke buletconnectore mellom esc og motor på en multicopter er ikke lurt.
            Mange billige connectore har en lei tedens til å feile noen ganger, ikke så farlig på et fly men på en multirotor er det lite kjekt.

            Du bør også fjerne 3 av plus lederne som forsyner kk kortet ditt med 5v. Dette fordi at du har da 4 esc med bec som jobber mot
            hverrandre. Det kan kansje bli et problem etter en stund eller aldrig bli problem, men ekspertene sier som så at det ikke er lurt.

            Du vil også miste litt strøm pga at alle 4 bec jobber litt mot hverrandre og skaper da unødvendig strøm trekk hele tiden. Det er
            snakk om få mah på en hel flytur, men om de jobber mot hverrandre så kan en av dem ryke over tid og kansje dette medfører
            at hele esc kutter.
            Derfor er det greiest å bare la en esc forsyne kontroller kortet, mange velger å bruke en egen bec også men det ser jeg ikke vitsen
            med siden du da drar med deg en del i multicopteren som også kan feile. Så enklest mulig er min mening.

            Comment


            • #21
              dette gjelder vel kun om du har svitchende bec i esc linære burde gå bra siden de allerede somregel er 2 paralellkopla (7805)fra før
              med hilsen Arvid

              Comment


              • #22
                Originally posted by EL-Corazon View Post
                dette gjelder vel kun om du har svitchende bec i esc linære burde gå bra siden de allerede somregel er 2 paralellkopla (7805)fra før
                nå må dere bestemme dere karer. hva skal jeg gjøre? fly sånn jeg har gjort over 100 turer? eller røske ut plussen på tre av escène mine? hehe
                trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                homemade quad med diverse elektronikk.
                noen depronkjerrer.
                futaba10c 2.4ghz.
                radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                Comment


                • #23
                  100 turer sier vel sitt om du bruker me eller uten går flott ..jeg bruker alle bec" ene ..vet de har vert mye disk på div fora da...
                  med hilsen Arvid

                  Comment


                  • #24
                    Ja, den myten er seiglivet. Synd for de som opplever overbelastning av BEC, samtidig som de har en eller tre ubrukte BEC, f.eks. i flermotors fly.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by EL-Corazon View Post
                      dette gjelder vel kun om du har svitchende bec i esc linære burde gå bra siden de allerede somregel er 2 paralellkopla (7805)fra før
                      Ja det er greit når du vet om den er linær eller switched. Men det er ikke altid like lett å finne utav dette, det går jo greit om man fjerner krympestrømpen og faktisk ser hva som står der. Men for de som ikke kan se forskjellene på dette så er det litt tryggere å bare nappe ut pluss lederne på de man ikke har bruk for

                      Disse honkong folka skriver jo nett hva som passer dem på sine escer, det er ikke altid det stemmer med det som står på utsiden og det som er på innsiden. Mange eksempler på dette siden folk har pitlet fra hverrandre nesten alt som finnes av escer for å finne de som er perfekte for firmware oppdatering.

                      Jeg har flyd selv lenge med alle plussene koblet til, ingen problem så langt. Men etter at dette kom opp som et tema så har jeg begynt å koble dem bort for å være sikker. 100 turer beviser vel at det ikke er noe problem for deg lillejon78
                      Så du får bestemme det selv

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by culexus View Post
                        Ja det er greit når du vet om den er linær eller switched. Men det er ikke altid like lett å finne utav dette, det går jo greit om man fjerner krympestrømpen og faktisk ser hva som står der. Men for de som ikke kan se forskjellene på dette så er det litt tryggere å bare nappe ut pluss lederne på de man ikke har bruk for

                        Disse honkong folka skriver jo nett hva som passer dem på sine escer, det er ikke altid det stemmer med det som står på utsiden og det som er på innsiden. Mange eksempler på dette siden folk har pitlet fra hverrandre nesten alt som finnes av escer for å finne de som er perfekte for firmware oppdatering.

                        Jeg har flyd selv lenge med alle plussene koblet til, ingen problem så langt. Men etter at dette kom opp som et tema så har jeg begynt å koble dem bort for å være sikker. 100 turer beviser vel at det ikke er noe problem for deg lillejon78
                        Så du får bestemme det selv
                        ja jeg bestemmer vel selv men har et aldeles så lite problem, når jeg setter i batteriet så er den veldig følsom på temperatur. ofte at jeg må blåse på regulatorene til at de slutter å pipe, kan det hjelpe å ta at plussen på tre av escène? eller har det ikke noe føre seg?
                        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                        homemade quad med diverse elektronikk.
                        noen depronkjerrer.
                        futaba10c 2.4ghz.
                        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by lillejon78 View Post
                          ja jeg bestemmer vel selv men har et aldeles så lite problem, når jeg setter i batteriet så er den veldig følsom på temperatur. ofte at jeg må blåse på regulatorene til at de slutter å pipe, kan det hjelpe å ta at plussen på tre av escène? eller har det ikke noe føre seg?
                          Dette med at esc ikke vil starte opp når det er kaldt er ikke et ukjent problem, grunnen for at de ikke vil starte opp er for at prosessoren i regulatoren har en egen bus hastighet som blir styrt enten av prosessoren selv eller av en ekstern krystall.
                          I ditt tilfelle så finnes det ingen ekstern krystall som gir en fast klokke frekvens for prosessoren men den bruker heller den innvendige som
                          er programmert ferdig. Ulempen med dette er at denne ikke klarer å være stabil altid når temperaturen er lav nokk, derfor velger vi helst å
                          bruke esc med ekstern krystall.

                          Det er ikke så lett å bare se på esc for å finne ut om det er en ekstern krystall sånn uten videre, og det er heller ingen som forteller deg dette
                          når du kjøper den. Så ut i fra dette så må du kjøpe noen esc eksempel hobbyking F-20A eller F-30A.
                          Andre ok esc er eksempelvis hobbyking blueseries som har ekstern krystall både i 12-20-30 og 40 Amper utgaven. Jeg har pillet fra hverrandre
                          alle 4 og kan bekrefte at disse har ekstern krystall og vil fungere da i kaldt vær lang under 0 grader. + at de kan modifiseres med simonk firmware om du vil ha dem mer optimale for multicopter bruk.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by culexus View Post
                            Dette med at esc ikke vil starte opp når det er kaldt er ikke et ukjent problem, grunnen for at de ikke vil starte opp er for at prosessoren i regulatoren har en egen bus hastighet som blir styrt enten av prosessoren selv eller av en ekstern krystall.
                            I ditt tilfelle så finnes det ingen ekstern krystall som gir en fast klokke frekvens for prosessoren men den bruker heller den innvendige som
                            er programmert ferdig. Ulempen med dette er at denne ikke klarer å være stabil altid når temperaturen er lav nokk, derfor velger vi helst å
                            bruke esc med ekstern krystall.

                            Det er ikke så lett å bare se på esc for å finne ut om det er en ekstern krystall sånn uten videre, og det er heller ingen som forteller deg dette
                            når du kjøper den. Så ut i fra dette så må du kjøpe noen esc eksempel hobbyking F-20A eller F-30A.
                            Andre ok esc er eksempelvis hobbyking blueseries som har ekstern krystall både i 12-20-30 og 40 Amper utgaven. Jeg har pillet fra hverrandre
                            alle 4 og kan bekrefte at disse har ekstern krystall og vil fungere da i kaldt vær lang under 0 grader. + at de kan modifiseres med simonk firmware om du vil ha dem mer optimale for multicopter bruk.
                            gi meg et par linker da, 20-30ampere
                            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                            homemade quad med diverse elektronikk.
                            noen depronkjerrer.
                            futaba10c 2.4ghz.
                            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                            Comment


                            • #29
                              Om dette er et reelt problem, holder det kanskje å kalibrere throttle range med litt høyere nedre throttle setting, f.eks. ved å trimme litt opp før du kalibrerer og sette trimmen tilbake igjen etterpå.
                              Fred Larssen

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by lillejon78 View Post
                                gi meg et par linker da, 20-30ampere


                                404

                                RCTimer/Turnigy/Hobbywing ESC DIY Firmware Flashing - RC Groups

                                Comment

                                Working...
                                X