Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sliter med å få tricopter i lufta :-(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sliter med å få tricopter i lufta :-(

    Heisann

    Jeg trenger litt hjelp.

    Jeg har kjøpt inn deler til et tricopter etter handlelista til RcExplorer.se. Men noe fungerer ikke som det skal, og jeg får det ikke til. Misstenker at det har noe med kortet å gjøre.

    Når jeg kobler på strøm blinker kortet rødt to ganger også piper ESC med jevne mellomrom. Slet lenge med å få noe respons i det hele tatt. Men når jeg justerer trimmen på throttle helt i bånn får jeg respons fra kortet. Da får jeg respons fra throttle, men det begynner ikke å lyse i LEDen. Og det er heller ikke mulig å "disarme" korter. Jeg må trekke ut strømmen for å sikre at motorene ikke begynner å gå.

    Selv om jeg får respons på throttle reagerer ikke motorene hverken på tilt av tricopteret eller rorutslag. Det er kun throtle som virker og de tre motorene går like fort. Jeg får heller ikke respons på servoen som styrer yaw-mekanismen...

    Det virker nesten som at kortet ikke er aktivert og at jeg bare styrer motorene direkte fra radioen.

    Jeg bruker en gammel Hitec Focus 6 Radio og en Hitec Electron 6 mottaker. For å få kontakt med kortet i det hele tatt må Yaw stå på 100 %.

    Håper noen kan hjelpe meg i lufta, eller i allefall på riktig vei i feilsøkingen.

    Et lite tillegg på slutten, når jeg flasher kortet kommer denne feilmeldingen inni teksten:
    avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.

    Kan det være årsaken?
    Last edited by Hans_Holmboe; 07-05-12, 20:13.

  • #2
    rekner med du har lest oppsette på rc-explorer...trottle skal ned og enten til høyre eller venstre til du får lys. er den radioen en computerradio?
    med hilsen Arvid

    Comment


    • #3
      Ja jeg har lest og prøvd kveld etter kveld, men klarer ikke å få LEDen til å lyse og kortet til å virke som det skal.

      Ja er klar over at dem skal til høyre også, var litt dårlig skrevet av med. Tar throttle helt ned til høyre med fullt trimm ned på throttle.

      Radioen er ikke computer, det en analog 6 kanals gammel 35 hz radio.

      Comment


      • #4
        har du prøvd venstre!! og det er trotle kanalen som går på trotle inn på kortet da? kan bli ganske tricky å fly uten komputerradio!
        med hilsen Arvid

        Comment


        • #5
          Ja jeg har prøvd alle retninger. Problemet er litt at kortet reagerer på komandoen ned til høyre. Da slutter ESC å pipe og jeg får respons på Throttle. Men LED kommer ikke på og og det virker som at det bare går signal til ESC direkte fra mottaker.

          Comment


          • #6
            kom på en ting, er kortet flasha til trikopter???
            med hilsen Arvid

            Comment


            • #7
              Ja det er det, fikk en feilmelding der: avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.

              Det sto lang oppe i teksten og jeg sjekket opp med avrdude som sa det var helt vanlig. Får fullført melding når jeg har flasha kortet så det skal være i orden.

              Det virker på meg som at jeg ikke får armert kortet skikkelig. Bare halveis på ett eller annet hvis...

              Comment


              • #8
                hmm..nå bjynna tankeboksen å bli trøtte her...men kanalen er ike reversert...i radioen? alle 3 pottene på kkortet står på 50%?
                med hilsen Arvid

                Comment


                • #9
                  De står på normalmodus, men jeg har prøvd å reversere de også for å se hva som skjer. Men ingen endring. Yaw står på 100% de andre på 50 %. Hvis jeg skrur ned Yaw får jeg ingen respons fra kortet. Da står bare ESC og piper uansett hva jeg gjør.

                  Tusen takk for at du tar deg tid til å svare

                  Comment


                  • #10
                    Heilt i orden.
                    kan være at potet yav er reversert og at kortet nå står i program modus?(trotle calibrering)
                    med hilsen Arvid

                    Comment


                    • #11
                      Er det vanlig å reversere throttle kanalen på Hitec? Får du armert kortet om du gir full gass med stikka? Hvis ja så må du gjøre dette før du gjør noe mer. Hvilke pip er det som kommer av regulatorene?

                      Hvis ikke dette hjelper kan du prøve det jeg skriver under her.

                      Kalibrer throttle på hver enkelt fartsregulator. En regulator i mottakeren, kalibrer den, neste i osv.

                      Når du har gjort det kan du kalibrere alle. Yaw pot på kortet til minimum, throttle på maks, på med strøm, kortet skal blinke noen raske ganger mener jeg, av med throttle, ferdig. Av med strømmen, yaw pot tilbake til midt posisjon.

                      Comment


                      • #12
                        Tusen takk for svar så langt. Det ser ut som at Yaw er reversert, og at jeg derfor styrte ESC direkte fra throttle. Har nå fikset det, men klarer fortsatt ikke å armere kortet...

                        Prøvde til slutt å sette kanal 1 og 2 der kanal 3 og 4 skal være på KK-kortet. Og da armerte det akkurat som det skal og justerte motorene etter hellinga til kopteret Da tenkte at her var det lys i tunellen.

                        Flyttet så tilbake som det skulle være, men da var det igjen helt umulig å armere kortet. Byttet så kanal 3 og 4 og kortet lot seg armere igjen. Men med kanalene i feil rekkefølge blir jo styringen helt håpløs så jeg flyttet kablene tilbake.

                        Men da er det ikke mulig å armere. Prøvde til og med å demontere radioen så jeg fikk litt større utsal på trim i tilfelle den ikke gikk helt i bånn på throttle, men det fungerte heller ikke.

                        Jeg har kalibrert alle ESC hver for seg som beskrevet over.

                        Noen som har tips for videre feilsøking? Er det radioen som er for gammel og dermed ikke har nok utslag på throttle til å armere kortet?

                        Comment


                        • #13
                          Nå har jeg testa enda mer. Ved å reversere kanaler og bytte om på mottakerledningene klarer jeg nå å armere kortet i alle posisjoner untatt de to der throttle er ned... Kan det være noe jeg gjør galt, eller kan det være en radiofeil.

                          Det som fungerer er å armere kortet med throttle reversert, for så å sette bryter over på normal. Da fungerer ting som det skal, men må igjen reversere kanalen for å disarme kortet.

                          Når jeg reverserer throttle armerer jeg ved å ta spaken opp og til høyre.

                          Vet bare ikke om jeg tør å prøve å fly med løsningen der jeg armerer reversert før jeg skifter over...

                          Comment


                          • #14
                            hmm trodde du skulle kunne armere forde!! men når de er sagt så vil jeg anbefale computer radio ..fordi du trenger mye expo og dualrate for og kunne fly behagelig...er min erfaring da..
                            med hilsen Arvid

                            Comment


                            • #15
                              Nye kvelder med testing gir framskritt

                              Etter å ha prøvd flyet med armerings-rutinen over så jeg at gyroen til Yaw var reversert. Og da jeg skulle endre dette var det helt umulig å få de beskrevne blinkene og lydene som skulle komme. Dette førte til at jeg begynte å søke på nett etter mulige løsninger, og fant til slutt et tips om programvare. Rutinen beskrevet på diverse forum med Roll i null og så slå på kortet virker ikke på de nyeste programvarene. Der ble det anbefalt å bruke V1.6 istedet for V2.5 som jeg brukte.

                              Så da flashet jeg kortet til 1.6 og da begynte ting å skje Nå virker alle beskrevne måter å reversere gyro osv., og jeg klarer nå og armere kortet som det skal ned til høyre når jeg har trim på maks ned

                              Håper virkelig det flyr, får jeg skal inrømme at jeg har vært litt lei når ingenting virka...

                              Comment

                              Working...
                              X