Announcement

Collapse
No announcement yet.

Multiwii ESC trøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Multiwii ESC trøbbel

    Jeg har akkurat oppdatert og konfigurert crius multiwii SE kortet mitt. Alt ser ut til at det funker som det skal. Derimot når jeg kobler batteriet til stater tre av motorene å lage raske biip. I manualen til ESCen står det at det er fordi Throttlen ikke er i bun posisjonen sin. Det rareste er at den fjerde motoren starter ikke med det tullet, den armerer som den skal og virker som den skal. Noen andre multiwii folk med noe erfaring?

  • #2
    Det er vel ikke kortet som er problemet? Programer esc`ene og throttle på nytt, så bør det vel virke???

    Comment


    • #3
      Det virka å kalibrere ESCene på nytt. Jeg måtte bare sette trimen opp noen hakk da jeg kalibrerte dem. Dermed har de en høyere minsteverdi for trottelsignalet og problemet er løst.

      Multiwii Quaden virker, men med en løsnin kommer 100 nye problemer.
      Nå humper quaden opp og ned og det ser ut til at sensorene ikke klarer å bli enige. Det fikser seg vel når jeg stiller på PID verdiene. Noen anbefalinger om hvordan jeg burde stille dem?

      Comment


      • #4
        Er langtfra noen ekspert og vet ingenting om multiwii,
        men det høres jo ut som gain verdiene er satt på full guffe.
        Prøv å redusere gain og se hvordan det går.
        Verdiene må du nesten prøve ved prøving og feiling.
        Ta små steg av gangen og se om det bedrer seg.

        Comment


        • #5
          Er ingen eksper jeg heller selv om jeg har hatt multiwii i flere utgaver alt

          Men det du sikkert må gjøre er å slå av alt som har med ekstra hjelp for å si det sånn før du i det hele tatt begynner å justerer på noe.

          Det du ikke må aktivert er som følger:

          Kompass
          Acc
          Baro

          Det eneste du må tenke på i starten er å få den til å fly stabilt med bare gyroene, Acro mode.

          Det jeg gjør hver gang jeg setter opp en ny multiwii er å bruke guiden til MultiWiiCopter under wiki linken.
          Der forklarer de ganske enkelt hele prosessen hvordan alt bør være for å få den opp i luften.

          Det er så utrolig mange muligheter når det kommer til multiwii så her må man bare ta et steg om gangen, det viktigste av alt
          er å se til at rammen din er optimal i forhold til motor valg og propell. Du må også tenke på vekten slik at den ikke blir for høy.

          Kansje du kan liste opp det du har valgt av utstyr så kan jeg kansje komme med noen PID tips, jeg bruker altid å ha multiwiicopter sine standart PID`s så jobber jeg meg rolig ut i fra dem. De ser ut for å fungere veldig flott for det meste som har en normal størrelse. Dvs alt fra 400 til 700 size multicopter.

          På min siste tricopter alla rcexplorer så endet jeg opp på ca 700 size og hadde da grunn PID som var P=4.0 I=0.021 D=22 på roll
          og pitch, yaw hadde da P=6.0 I=0 D=0.

          Dette var da grunn instillingene som viser seg å være meget ok hver eneste gang, så øker jeg eller senker P verdiene med bare 0.2 maks for hver akse og tester. En og en akse hver gang ikke flere på en gang.
          Som de sier i multiwiicopter sin wiki "do not alter the PIDs like a madman" og det skal være rett. Ta det rolig

          Håper du allerede har kommet deg et steg videre, om ikke så får du prøve deg litt med bare gyroene aktivert. Altså slå av alt som har med autostabilisering. Du må også lese deg gjennom litt om gyro kallibrering, se til at stikken din går i riktig rettning i forhold til komandoene du gir kontrolleren under kallibrering. Eks jeg har altid litt trøbbel med min dx7 radio ved at en kanal er reversert. Så når jeg ser på wiki sida om gyro eller acc kallibrering så må jeg altid tenke at en av stikkene mine er reversert. Det er ikke noe problem videre siden alt flyr og stikke komandoen min gjør det riktige. For å rette på slikt så må man inn i arduino koden og endre litt. Det gidder jeg som regel adrig å gjøre men husker heller det at noe er reversert i forhold til kallibrerings mønsteret via radio.

          Lykke til videre Håper det var til hjelp

          Comment


          • #6
            Originally posted by culexus View Post
            Er ingen eksper jeg heller selv om jeg har hatt multiwii i flere utgaver alt

            Men det du sikkert må gjøre er å slå av alt som har med ekstra hjelp for å si det sånn før du i det hele tatt begynner å justerer på noe.

            Det du ikke må aktivert er som følger:

            Kompass
            Acc
            Baro

            Det eneste du må tenke på i starten er å få den til å fly stabilt med bare gyroene, Acro mode.

            Det jeg gjør hver gang jeg setter opp en ny multiwii er å bruke guiden til MultiWiiCopter under wiki linken.
            Der forklarer de ganske enkelt hele prosessen hvordan alt bør være for å få den opp i luften.

            Det er så utrolig mange muligheter når det kommer til multiwii så her må man bare ta et steg om gangen, det viktigste av alt
            er å se til at rammen din er optimal i forhold til motor valg og propell. Du må også tenke på vekten slik at den ikke blir for høy.

            Kansje du kan liste opp det du har valgt av utstyr så kan jeg kansje komme med noen PID tips, jeg bruker altid å ha multiwiicopter sine standart PID`s så jobber jeg meg rolig ut i fra dem. De ser ut for å fungere veldig flott for det meste som har en normal størrelse. Dvs alt fra 400 til 700 size multicopter.

            På min siste tricopter alla rcexplorer så endet jeg opp på ca 700 size og hadde da grunn PID som var P=4.0 I=0.021 D=22 på roll
            og pitch, yaw hadde da P=6.0 I=0 D=0.

            Dette var da grunn instillingene som viser seg å være meget ok hver eneste gang, så øker jeg eller senker P verdiene med bare 0.2 maks for hver akse og tester. En og en akse hver gang ikke flere på en gang.
            Som de sier i multiwiicopter sin wiki "do not alter the PIDs like a madman" og det skal være rett. Ta det rolig

            Håper du allerede har kommet deg et steg videre, om ikke så får du prøve deg litt med bare gyroene aktivert. Altså slå av alt som har med autostabilisering. Du må også lese deg gjennom litt om gyro kallibrering, se til at stikken din går i riktig rettning i forhold til komandoene du gir kontrolleren under kallibrering. Eks jeg har altid litt trøbbel med min dx7 radio ved at en kanal er reversert. Så når jeg ser på wiki sida om gyro eller acc kallibrering så må jeg altid tenke at en av stikkene mine er reversert. Det er ikke noe problem videre siden alt flyr og stikke komandoen min gjør det riktige. For å rette på slikt så må man inn i arduino koden og endre litt. Det gidder jeg som regel adrig å gjøre men husker heller det at noe er reversert i forhold til kallibrerings mønsteret via radio.

            Lykke til videre Håper det var til hjelp
            Tusen takk. Det var veldig til hjelp.

            Tidligere har jeg bare skimma igjennom multiwii copter sin guide, men den er faktisk veldig god. Spesielt en video om hvordan PID virker. Denne her .

            Jeg har fått multicopterten til å funke bra nå, men det ser ut til at derivativen er bare ute på å lage kvalm. Hvis jeg bruker den så mister jeg veldig mye motorkraft hver gang jeg jeg roller eller pitcher. Så mye at den sleper litt i bakken før den flyr opp igjen.

            Her er spesifikasjonene mine.

            Type: Quadcopterx

            Ramme: Hjemmelagd ramme av tre. 700mm diameter. 10x10mm lister. 100g . Demper vibrasjoner bra men vrir seg litt. Jeg tror den er skyld i at quaden min roterer mye bedre med klokka en mot. Har kanskje tenkt til å bytte til en mere robust karbonfiber ramme.

            Kontrollkort : Multiwii Crius SE. Gyro, akselerometer, manetometer og barometer.

            ESC: 4 turnigy plush 25 amp. link her

            Motorer: 4 hextronik DT750 motorer. link her. Jeg kommer nokk ikke til å kjøpre "bell" motorer igjenn. Jeg liker ikke at motoren er festa til et feste som må festes, og det først feste pleier å bli et problem. Jeg fant ut at noen skruer jeg hadde festa med locktight hadde klart å skru seg litt ut. Det hjalp veldig å stramme dem.

            Tx: Spectrum dx5.


            Er det viktig å vibrasjons dempe kontrollkortet når det kommer til multiwii, og hvis ja, noen tips til demping? Til nå har jeg skrudd kortet rett til ramma, funka fint med KKkortet jeg brukte før.

            Er vanlige outrunner motorer greiere en bell outrunner motorer? Jeg har bare prøvd to typer bell motorer.
            Last edited by Chris Wil; 21-05-12, 22:09.

            Comment

            Working...
            X