Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan koble ledningene til ecs'ene?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzky
    • Jan 2007
    • 322

Hvordan koble ledningene til ecs'ene?

Hei!

Holder på og bygge meg et quadrocopter.
    Har desverre ikke et power distrubtion board. Så jeg legger bare kabel fra batteriet til escene.

Men spørsmålet er hvordan det skal kobles. Se vedlegg.Click image for larger version

Name:	Ecilop wirering.jpg
Views:	1
Size:	42.4 KB
ID:	631557
    Har virkelig blitt bitt av basillen
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Lag to knutepunkt i midten (1:alle+ 2:alle-) og koble til batteriet der. Da får alle ESC like lang kabling til batteriet.
    Fred Larssen

Comment

• kenzky
      • Jan 2007
      • 322

Originally posted by flarssen
      Lag to knutepunkt i midten (1:alle+ 2:alle-) og koble til batteriet der. Da får alle ESC like lang kabling til batteriet.

Ja, tenkte samme tanken, men fant ingen gode måter og få det til på. Har en ecilop ramme med hulrom i midten.

Endte opp med option nr 2. Er det noe problem og gjøre det slik? Hva vil i så tilfelle være problemet?
      Attached Files

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by kenzky
        Hva vil i så tilfelle være problemet?
        ESC nederst til venstre (bilde 1) kan få for lang vei til batteriet, og dette kan knekke kondensatorene i ESC. Det er imidlertid ikke alltid like lett å vite hvor langt for langt er...
        Fred Larssen

Comment

• farmann
          • Mar 2010
          • 918

Mener å ha lest ca. 15-20 cm som max, skal du ha lenger må det settes inn kondensatorer mellom + & -.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Har kontrolleren en eller annen form for elektronisk kompass så styr unna alt som ser ut som en sløyfe/spole/sirkel - det skal nesten ingen ting til for å dra kompasset ut av "kurs" p.g.a. magnetisme generert i kabling!

En ren stjerne med et tett senterpunkt er best.

Plasser ESC'ene der de passer best og får greit med kjøling - de aller fleste quad'er som er der ute flyr med "for lange" kabler og det fungerer uten problemer.
            Er du redd for å få for lang kabel så vil et par ekstra el-lytter i parallell være nok på så små motorer.

Men min erfaring er at de fleste sliter med varme p.g.a. at det velges små ESC'er for å få ned vekt / størrelse / enklere å plassere, videre er et annet kjent problem dårlig loddinger og et kråkereir kabling - dette er et større problem enn lange ESC kabler.
            Last edited by Quadrocopter; 31-05-12, 21:03.

Comment

• kenzky
              • Jan 2007
              • 322

Skal ha wookong kontroller i den så den har jo kompass.
              Men jeg ser ikke for meg hvordan jeg kan legge opp strømkablene uten og få en "sirkel" som genererer magnetisme. Er det ikke mulig og bare flytte kompasset ut i fra sirkelen og eventuelt litt opp i lufta ved hjelp av en carbonstang f.eks?

Har 30A esc'er, motorene trekker maks 20A. Så det vil jeg tro er godt nok!
              Men den lengste kabelen til esc fra batteri er ca 60cm lang. Noe som er ekstremt langt iforhold til 15-20cm.
              Men jeg tror ikke at jeg klarer og korte de ned så mye, selv om jeg hadde gått for stjerne nett.

Visst noen har noen ideer så hadde det vært veldig bra

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Ser ut som du har gjort en ryddig jobb så jeg ville ha kjørt på med det du har, så får du heller sjekke om det det skaper noen problemer i etterkant.

Ser ut som om du har koblet etter option 2 - hadde du valgt option 1 så hadde sannsynligheten for problemer økt.

Comment

• flarssen
                  • Jan 2005
                  • 1842

Vet ikke hvor praktisk det vil bli i forhold til hva du skal putte i midten, men en løsning er kanskje å snu ESC øverst til høyre og nederst til venstre (bilde 1) opp ned, og koble sammen ledningene parvis. Du får da fire tilkoblingspunkter, midt på hver side av firkanten (+ oppe og nede, og - til høyre og venstre). Du må altså ha fire ledninger mellom batterikontakten og ramma, men kvadratet på ledningene trenger da ikke være mer enn det dobbelte av det som er på ESC ++.
                  Fred Larssen

Comment

• kenzky
                    • Jan 2007
                    • 322

Ja, det er en mulighet det. Men jeg tror jeg prøver nå og ser hvordan det går

Men jeg har motorer som har max power 210watt. Hvordan regner jeg ut amperen? Skal kjøre på 4celle.

Comment

• andersand
                      • May 2012
                      • 2316

v*A=w

så w/V=A

husk at prop diameter i stor grad spiller inn også, wattmetere er fint.

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Originally posted by kenzky
                        Ja, det er en mulighet det. Men jeg tror jeg prøver nå og ser hvordan det går

Men jeg har motorer som har max power 210watt. Hvordan regner jeg ut amperen? Skal kjøre på 4celle.
                        Det er vel stort sett vekta som bestemmer strømtrekket. For rundt 1kg og 4S, tror jeg neppe du vil se stort mer enn 15A totalt strømtrekk fra de fire i vanlig hover.
                        Fred Larssen

Comment

Working...