Har nettopp bygget min første quad, mer bestemt denne HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking Super Mini Quadcopter Frame with Motors (445mm) med Turnigy 10A esc og V 2.1 kontroller kort. Den er egentlig veldig stabil, men jeg må dytte stikka litt fram for at den skal stå stille. Så snart jeg slipper stikka, drar quaden bakover. Har noen teorier, men kunne være greit å høre med de erfarne først. Er det så enkelt at jeg bare må trimme radioen, det var ikke nok med trimknappene på radioen, men rakk ikke å prøve subtrim da det begynte å regne?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Quad drar bakover, noen tips?
Collapse
X
-
Har du kalibrert throttle range på alle ESC? Dette skal gjøre at alle motorene går tilnærmet likt ved samme pådrag.
Edit: Her er en grundigere manual enn den som ligger hos HK.
KK flight-controller Quadcopter setup guideLast edited by flarssen; 07-06-12, 11:59.Fred Larssen
Comment
-
Her er hva som er typisk for en quad som drifter:
Tyngdepunktet er veldig feil.
Ikke kalibrert ESCer.
Ting som sitter løst. Motorer, propeller.
Motorer som ikke sitter rett opp og ned.
Det er også sånn at den kontrollern du har bruker bare P verdien i PID kontrollering. Med trimming skal den kunne stå på stedet, men et kontroll kort med alle variablene i PID kontrollering er enda bedre.
Comment
-
Prøvde meg igjen igår etter å ha sjekket tyngdepunkt og kalibrert esc'ene, men problemet var der fortsatt. Dessverre blåste det litt for mye så jeg mistet kontrollen og knakk den ene armen (på quaden alltså). Får prøve å lime den og prøve igjen og justere subtrim, men til evt interesserte så vil jeg ikke anbefale denne quaden, HK har fått inn et mye større utvalg nå etter at jeg kjøpte denne, og de ser i det minste mye mer solide ut.
Comment
-
Originally posted by Kyrre View PostPrøvde meg igjen igår etter å ha sjekket tyngdepunkt og kalibrert esc'ene, men problemet var der fortsatt.
NB. ingen andre funskjoner virker da kortet ikke er armert, så ta det pent. Surr den evt fast i ett eller annet.Fred Larssen
Comment
-
Jo, det vil det!
Kontrollerkort er som regel satt opp til å kjenne igjen standard PWM verdier, og utifra dette må endpoints settes riktig. Setter man f.eks. elevator endpoint til 100/120, så vil kontroller tro at pwm verdien når man holder stikka 10% forover er senter, og flyet vil hele tiden dra seg bakover når man slipper stikka. Man kan ofte endre forventede pwm verdier i FC, eller man kan endre endpoints på tx som jeg sa. Helst bør man selvsagt sjekke både endpoints og hvilke PWM verdier FC forventer.
Men når man da endrer endpoints på tx som jeg sa, så får esc også nye pwm verdier å forholde seg til, dette gjør at de også må kalibreres på nytt. Dropper man kalibreringen kan man få endel pussige problemer. Alt fra at quad drar til en side, får lite utslag mot en side, eller rett og slett ikke lar deg gi 100% throttle.
Sett endpoints, reset trim og kalibrer ESC'er på nytt!
Comment
-
Jeg trodde at alt var nøytralt på radioen, men så nå at "travel" var satt til 150% på ailerons og elevator mot 100 på rudder. Vet ikke om det har noe å si, og ellers er alt nøytralt. Jeg har gitt opp den originale finerramma, det ser ut som det mangler en bit og det blir uansett ikke enkelt å lime den uten at den blir skjev. Så nå har jeg en ny rammei alu og karbon på vei samt et nytt kort med kabel så jeg får satt den opp i X format, det er den moden jeg liker å bruke på mqx'en. Så jeg takker for for foreløpige innspill, så for jeg se om jeg for orden på det når de nye delene er på plass.
Comment
-
Originally posted by kristiaj View PostKontrollerkort er som regel satt opp til å kjenne igjen standard PWM verdier
Kalibreringen innebærer ingen ting annet enn at signalet på throttleinngangen sendes parallelt til alle ESC (for å spare arbeid). Med mindre du endrer enpoint på selve throttlekanalen, har det derfor lite for seg å gjøre det flere ganger.Fred Larssen
Comment
Comment