Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quadcopter vil ikke funke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quadcopter vil ikke funke

    Nettopp montert min første quad, men ingenting vil fungere. Virker som om den lever sitt eget liv.. Har turnigy plush esc'er og hobbyking kk kort v3 flashet med 4.7X.

    Når jeg skrur den på begynner alle ESC'ene å pipe 4 ganger i sekundet, noe manualen sier kommer av "invalid throttle signal", og sier jeg må ta throttle helt ned, men den er allerede helt nede.

    Så, etter en tilfeldig mengde tid slutter pipingen på motorene, en etter en. En av motorene henger ofte igjen og slutter å pipe om kanskje et minutt etter de andre.

    I tillegg vil ikke KK-kortet reagere, som oftest. Det armeres ikke når det skal, men noen ganger gjør det det, vet ikke hva som er forskjellig når det vil armeres og ikke.

    I tillegg går en motor feil retning, hvordan reverserer jeg retningen? Har prøvd å bytte om ledningene, vet ikke hva som er galt.

    Når jeg skrur yaw opp på 100% skjer det ingenting. Når jeg skrur yaw ned på 0% blinker KK-kortet to ganger ved start, og deretter skjer det det samme som ellers. Men en gang når yaw var på 0% begynte ESC'ene på en komplisert melodi og rytme, men jeg vet ikke hvorfor de gjorde det den gangen og ikke ellers.

    Kort sagt, jeg får ikke motorene i gang, og ingenting ser ut til å reagere med noe som helst. Har testet radioen, og den fungerer. Har også prøvd mange forskjellige måter å koble motorene og radioen til KK kortet uten hell. Jeg har prøvd å følge denne guiden: Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 1


    Video av problemet:
    Last edited by Grix; 15-06-12, 15:43.

  • #2
    Kortet ditt kjenner jeg ikke noe til, men har du prøvd å kalibrere ESC'ne til throttlesignalet en for en før du koblet de til?
    Terje

    Comment


    • #3
      Reversering av motoren gjør du ved å bytte om på to av ledningene mellom esc og motor.

      Comment


      • #4
        Kan du ta bilde av hvordan du har koblet opp kortet og nærbilde av hvordan pot'ene er innstilt? Kan være at du må reversere throttle kanalen. Kjenner ikke den radioen du har, men vet at på futaba radioer må man reversere throttle.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Grix View Post
          Jeg har prøvd å følge denne guiden: Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 1
          Prøv denne også:

          KK flight-controller Quadcopter setup guide
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by Morten Brun View Post
            Kan du ta bilde av hvordan du har koblet opp kortet og nærbilde av hvordan pot'ene er innstilt? Kan være at du må reversere throttle kanalen. Kjenner ikke den radioen du har, men vet at på futaba radioer må man reversere throttle.
            Potene er alle på 50%, har prøvd å reversere throttle, ingenting skjer.

            Originally posted by Te-raptor View Post
            Kortet ditt kjenner jeg ikke noe til, men har du prøvd å kalibrere ESC'ne til throttlesignalet en for en før du koblet de til?
            Jeg har ikke kalibrert de, jeg får det ikke til. Når jeg kobler de på i radioen med throttle på fullt så beeper de bare hvert andre sekund i stedet for å signalisere at de er i kalibreringsmodus.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Grix View Post
              Når jeg skrur yaw ned på 0% blinker KK-kortet to ganger ved start, og deretter skjer det det samme som ellers. Men en gang når yaw var på 0% begynte ESC'ene på en komplisert melodi og rytme, men jeg vet ikke hvorfor de gjorde det den gangen og ikke ellers.
              Yaw pot på 0% er for kalibrering. Da skal du ha throttlestikka helt fram når du kobler på strøm, og ta den helt ned, rett etter de første pipene. Er du for sein, går den inn i den programmeringsmodusen du beskriver. Du skal følge kalibreringsinstruksjonene i manualen til ESC, men de er nokså like for de fleste ESC. Dette med å sette kontrollerkortet i kalibreringsmodus er for å kunne ta alle fire i en smell. Anbefaler et programmeringskort for Plush for lettere å sette de andre parametrene likt på alle fire ESC.
              Utgangspunkt for gyro gain settinger for 4.7 er yaw 50%, pitch 0% og roll 50%.

              Om throttle trenger reversering finner du ut utfra hvor stikka stod når kortet ble armert (riktig skal være ned) eller når ESC gikk i programmeringsmodus (riktig skal være opp).
              Last edited by flarssen; 15-06-12, 18:56.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Fikk det til å funke noelunde! Takker for hjelpen

                Comment

                Working...
                X