Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjonsdemping av motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjonsdemping av motorer

    Har flydd en stund nå med en octo med Wookong-m controller. Den har vært sterkt plaget av umotivert rykking i tilt-aksen på kamerariggen. Dette er fikset i siste firmware oppdatering, og nå som det endelig går fint å fly med video fikk jeg lyst til å bli kvitt alle småvibrasjoner fra motorene også. Nye motorer er bestilt og kommer forhåpentlig til helgen.
    Til festing av disse har jeg tenkt litt på om jeg skal frese til karbonplater. -en som skrues til armen, og en til som motoren sitter festet i og så sette fire gummidempere mellom disse to platene fo hver motor. Hva tror dere om dette? vil det fungere som demping eller har det ingen misjon?
    Terje

  • #2
    Du bør vel først finne årsaken til vibrasjonene. I utgangspunktet skal vel et elektrooppsett vibrere veldig lite.
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

    Comment


    • #3
      Er ikke så vanskelig å finne årsaken til vibrasjonene når det eneste som beveger seg er motorer og propeller Propellene er balansert, men de motorene jeg har på akkurat nå vibrerer en del, det merkes ganske godt når en av dem monteres på en løs arm og kjøres uten propell. Og det synes på video som en slags "sitring" i bildet om du skjønner hva jeg mener. Kan se om jeg ikke får komrimert en snutt såpass at jeg kan legge den ut og vise. -Det er ikke bra nok før det ser ut som om det er filmet fra et stativ som på merkelig vis kan sveve rundt i luften
      Derfor tenkte jeg på om ovenfor nevnte løsning kunne være en måte å fjerne den siste lille sitringen på.
      Terje

      Comment


      • #4
        Du kan lage all verden finurlige løsning og dempe til du blir grønn i tryne - har du motorer som er i ubalanse så vil du alltid ha problemer.
        Har lagt inn noen tråder her på forumet til folk som driver å tester vibrasjoner fra forskjellige motortyper, her finner du også anbefalinger på gode motorer.

        Etter å ha prøvd en del forskjellig så har jeg vel kommet frem til at du får det du betaler for - dyrere motorer har større presisjon i og mindre vibrasjon
        Hadde et par HobbyKing motorer som lagde mye vibrasjoner, etter en del test frem og tilbake så oppdaget jeg at 3 av 4 motorer hadde opp til 0,5 mm (hvis jeg ikke husker feil) avvik i sentreringen av selve outrunner kassa - ikke rart at det vibrer.

        Min erfaring er - skal du ha en stabil og rolig quad så vær nøye med valg av motorer - gode motorer medfører at du slipper å tenke på alt av gummiforinger og andre former for demping.

        Comment


        • #5
          De nye motorene som kommer vibrerer adskillig mindre enn de gamle, men jeg tenkte på demperløsningen som en mulighet til å fjerne siste rest..
          Terje

          Comment


          • #6
            Originally posted by Te-raptor View Post
            De nye motorene som kommer vibrerer adskillig mindre enn de gamle, men jeg tenkte på demperløsningen som en mulighet til å fjerne siste rest..
            Berre eit apropos; før du dempar og balanserer deg ihjel.
            Husk at når det gjeld rolling shutter (blir av veldig mange oppfatta som eit problem knytta til vibrasjonar), så er dette i hovudsak knytta til korleis informasjonen på bildebrikka vert lest ut. Dette er eit problem på CMOS-brikker. Om ein gjer den feilen at ein tolkar dette som vibrasjonsrelatert, så kan du balansere deg ihjel utan å løyse problemet. Stort sett kan rolling shutter minimerast ved å køyre ND-filter framfor linsa.
            Gjer eit forsøk med to filmar, tatt med identisk utstyr og oppsett, men under ulike lysforhold. Prøv midt på dagen i solsteiken, og seint på kveld (eller under dårlege lysforhold). Då vil du sjå at dei to filmane har to ulike grader av rolling shutter. Dette skuldast at kameraet brukar lengre lukkartider under dårlege lysforhold, medan video tatt i solsteiken medfører svært korte lukkartider (gjeld spesielt kamera med fast blendar).
            Runar Sandnes
            Medlem i Gloppen modellflyklubb

            ------
            Constantly fighting gravity

            Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

            Comment


            • #7
              Mnjaa, men kommer ikke rolling shutter problemet frem i dagen mest pga vibrasjoner da? Jeg har ihvertfall ikke selv sett dette på håndholdte opptak...
              Terje

              Comment


              • #8
                Sjekk også motorlagrene, litt slark i disse så vibrerer det bra.
                Er motorene er ok så får du gå over ramma, de fleste rammene som leveres i dag er for myke noe som fører til at motoren vrir selve armen - ikke mye - men nok til å få dette til å virke som en vibrasjon.
                Videre er flere senterplate rikke stive nok eller arm innfestingen er for dårlig - dette kan også medføre uønsket vibrasjon.
                Last edited by Quadrocopter; 10-07-12, 15:22.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Te-raptor View Post
                  Mnjaa, men kommer ikke rolling shutter problemet frem i dagen mest pga vibrasjoner da? Jeg har ihvertfall ikke selv sett dette på håndholdte opptak...
                  Jo, rolling shutter er mest synleg når du har kamerabevegelse. Det eg meiner er at når du har fått fjerna det meste av vibrasjonar, så vil eit ND (eller polaroid)-filter hjelpe på med å fjerne siste rest av rolling shutter. Og då vil du kanskje sjå at dei siste vibrasjonane ikkje er så skjemmande som først antatt. Eit polaroidfilter vil også forbetre fargane og fjerne refleksjonar.
                  Runar Sandnes
                  Medlem i Gloppen modellflyklubb

                  ------
                  Constantly fighting gravity

                  Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

                  Comment


                  • #10
                    Runar, jeg er helt enig i at et polaroidfilter kan gi ekstra punch til bildene når det er rotert riktig. Brukte det mye i mine gamle fotodager. Men er litt usikker på hvordan jeg skal feste det på goproen

                    Quadro, rammen har jeg laget selv i en annen tråd her. Senterplatene er 1,5mm anodisert alu og armene er 15x15x1mm anodisert aluprofil med innfreste lettehull. Senterplatene presser mot armene med tre bolter gjennom hver arm og rundt hver av disse boltene sitter det inne i armene avstandshylser slik at boltene kan trekkes skikkelig til uten at noe gir etter.
                    Terje

                    Comment


                    • #11
                      Myke dempende motorfester blir jo litt bakvendt i min bok. Første så bruker man dyre CF rør for å får mest mulig stive armer, og så gjør man motorfestet fleksibelt? Stive armer er jo der for å hindre selv oscillerende bevegelser i motor, som gir store belastinger på propell og vrir bladene slik at det kreves mer energi fra motoren for å gi løft. Spesielt om man bruker større propeller hvor det er enorme krefter i sving.

                      Comment

                      Working...
                      X