Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quad, motor oppsett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quad, motor oppsett?

    Click image for larger version

Name:	DSC_0054s.jpg
Views:	1
Size:	143.9 KB
ID:	632189

    Holder på å bygge en ny quad og har kommet over noe jeg stusser litt på i manualen.
    Det jeg har gjort tidligere er å ha motorene i 1-2-3-4 rekkefølge, med motor forran til venstre som nr. 1.

    Skal bruke et TMF Pro kort og slik er oppsettet her: 1-3-2-4

    Bilde fra manualen: Click image for larger version

Name:	TMF Quad.jpg
Views:	1
Size:	33.2 KB
ID:	632188

    Da tenker jeg at noe er galt? En trykkfeil i manualen?

    Brukte dette kortet med hell på en okto. Da var motor rekkefølgen logisk: 1-2-3-4-5-6-7-8

  • #2
    Kjenner ikkje til det kortet, men på MultiPilot kontrolleren er oppsettet forskjellig fra det normale 1-2-3-4 oppsettet, så det er mulig.
    Mvh
    Øyvind Amundsen
    70 mod. fra sunnmøre
    Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

    Comment


    • #3
      Det som er helt sikkert er at motorer på samme diagonal skal gå likt slik bildet viser. Om du setter rotasjonsretningene som på bildet og tester uten propell finner du fort ut om selve rekkefølgen er riktig eller ikke ved å bevege stikkene og se hvilke motorer som speeder opp. Er det feil er det bare å bytte om på utgangene.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Jeg har en quad med samme controller i den X konfigurasjonen, og det er riktig å koble motorene slik.
        Last edited by ptt; 15-07-12, 19:41.

        Comment


        • #5
          Originally posted by flarssen View Post
          Det som er helt sikkert er at motorer på samme diagonal skal gå likt slik bildet viser. Om du setter rotasjonsretningene som på bildet og tester uten propell finner du fort ut om selve rekkefølgen er riktig eller ikke ved å bevege stikkene og se hvilke motorer som speeder opp. Er det feil er det bare å bytte om på utgangene.
          Motorene roterer riktig, så da er det bare å koble esc`ene riktig.

          Originally posted by ptt View Post
          Jeg har en quad med samme controller i den X konfigurasjonen, og det er riktig å koble motorene slik.
          Det var greit å vite. Synes dette kortet gjorde en god jobb på min okta,
          men slet litt med gimbal stabiliseringen.
          Nå prøver jeg på en quad med Avroto motorer. Spent på det.

          Click image for larger version

Name:	DSC_0056s.jpg
Views:	1
Size:	128.0 KB
ID:	590593 Click image for larger version

Name:	DSC_0057s.jpg
Views:	1
Size:	118.2 KB
ID:	590594 Click image for larger version

Name:	DSC_0064s.jpg
Views:	1
Size:	152.0 KB
ID:	590595 Click image for larger version

Name:	DSC_0070s.jpg
Views:	2
Size:	123.9 KB
ID:	590596 Click image for larger version

Name:	DSC_7260.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	590597 Click image for larger version

Name:	DSC_7271.jpg
Views:	1
Size:	194.1 KB
ID:	590598
          Last edited by knupps; 16-07-12, 10:28.

          Comment


          • #6
            Da var motorproblemet løst.......
            og så kommer et nytt snikende fra intet.

            Skulle sette opp TMF Pro kontrolleren da gyroen oppførte seg merkelig.
            Når jeg vipper quadden til høyre og venstre viser instrumentet motsatt utslag.

            Se video:


            Slik var det ikke da jeg brukte kortet til oktoen.
            Jeg har oppdatert firmwaren uten hell.
            Installerte også den gamle, men det ble feil det også.
            Og, ja, kortet står riktig plassert til fartsretningen.

            Finner ingen mulighet til å reversere gyroen.........
            tror ikke det er mulig.

            Er litt lost kan du si....

            Og nå som vinden har roet seg og solen skinner..............
            Last edited by knupps; 18-07-12, 14:17.

            Comment


            • #7
              Jeg synes den viser riktig, det er horisonten quaden "ser" som vises der...

              Comment


              • #8
                Originally posted by ptt View Post
                Jeg synes den viser riktig, det er horisonten quaden "ser" som vises der...
                Ja, men når jeg vipper til høyre og venstre gir gyroen feil utslag.
                Riktig når jeg vipper frem og tilbake.

                På videoen ser du quadden bakfra.

                Comment


                • #9
                  Jeg synes fortsatt det ser helt riktig ut... Vipper du quaden fremover kommer horisonten opp, vipper du til venstre blir horisonten høyest på den siden.

                  Comment


                  • #10
                    Det er riktig som PTT sier.
                    Det som forvirrer er at du står på bakken og vrir quaden, og dermed blir det motsatt.
                    Du må tenke at du sitter i "flyet", legger du flyet over til f.eks venstre så vil du også helle over til venstre men den kunstige horisonten vil legge seg over mot høyre siden instrumentet alltid vil vise hvor horisonten er i virkeligheten - d.v.s. at den kunstige horisonten alltid vil være vannrett i forhold til krenkingen på flyet
                    Last edited by Quadrocopter; 19-07-12, 12:15.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Det er riktig som PTT sier.
                      Det som forvirrer er at du står på bakken og vrir quaden, og dermed blir det motsatt.
                      Du må tenke at du sitter i "flyet", legger du flyet over til f.eks venstre så vil du også helle over til venstre men den kunstige horisonten vil legge seg over mot høyre siden instrumentet alltid vil vise hvor horisonten er i virkeligheten - d.v.s. at den kunstige horisonten alltid vil være vannrett i forhold til krenkingen på flyet
                      Kan ikke med min beste vilje se at dette er riktig. Prøver, men for meg ser det helt motsatt ut.
                      Det er vel bare en ting å gjøre og det er å ta en prøve take off.

                      Click image for larger version

Name:	TMF Gyro.jpg
Views:	1
Size:	133.7 KB
ID:	590640

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by knupps View Post
                        Kan ikke med min beste vilje se at dette er riktig. Prøver, men for meg ser det helt motsatt ut......
                        Sett laptoppen oppe på quad'en og tilt lap+quad til f.eks venstre - da vil du se at det stemmer - den brune horisonten vil alltid ligge parallelt med den virkelige horisonten.

                        Comment


                        • #13
                          Done....... og du har helt rett.
                          Skal aldri tvile på dine svar mer. Lover.... hehe

                          Rart hvordan hodet ikke helt klarte å orientere seg.

                          Da er det bare å få quadden i lufta, men regnet høljer ned............
                          Får bruke tiden til å finjustere gimbalen.
                          Greit innearbeid.

                          Takker både ptt og quadrocopter som hadde helt rett og det er jeg veldig glad for.
                          Last edited by knupps; 19-07-12, 14:01.

                          Comment


                          • #14
                            Da var maiden flight gjennomført. Som en påle, nesten handsfree. Litt justeringer så er vi der.

                            Var nytt for meg å ha motorkraft som sparket fra.
                            Avroto motorene merket jeg virkelig, selv etter bare en liten hover test i hagen.

                            Hvis Gislefoss er i godlune blir det vel en tur med GoProen i morgen.........

                            Comment

                            Working...
                            X